۱۵ فروردین ۱۳۸۵، ۱۲:۴۰

وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سوالات خبرنگاران :

چارچوب ها و مباني مذاكره با آمريكا را تبيين كرده ايم تا امكان هرگونه سوء استفاده را از بين ببريم

چارچوب ها و مباني مذاكره با آمريكا را تبيين كرده ايم تا امكان هرگونه سوء استفاده را از بين ببريم

وزير امور خارجه با اشاره به امكان سوءاستفاده از مذاكره ايران و آمريكا تاكيد كرد : به نمايندگيهاي ايران در كشورهاي مختلف به ويژه در جهان اسلام دستورالعملي داده شده كه چارچوب ها و مباني مذاكره ايران و آمريكا را تبيين كنند تا كسي نتواند از اين مسئله سوء استفاده نمايد.

ه گزارش خبرنگار سياسي "مهر" منوچهر متكي وزير امور خارجه پيش از ظهر امروز در كنفرانس خبري مشترك خود با همتاي گينه اي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره آزمايش اخير موشكهاي ايراني در خليج فارس و واكنش غربي ها به اين مسئله اظهار داشت: ايران طي 27 سال گذشته و حتي در طول موجوديتش نشان داده كه به هيچ كشوري تهاجم نكرده و موجوديت كشور ما بر تفاهم و روابط صميمانه منطقه اي و جهاني استوار است.

وي با بيان اينكه تبليغات رسانه هاي استكباري تاثيري نخواهد داشت افزود: ايران خريدار ديكته ها و دستورالعملهاي ديپلماتيك از فراسوي منطقه نخواهد بود چون نگاه ايران در حوزه مسائل دفاعي حداقل هزينه ها است.

وزير خارجه با اشاره به سابقه تدافعي ايران و همچنين واكنش ايران به دومين تجاوز توسط عراق به كويت تصريح كرد: ايران در حوزه هاي فناوري و علوم مختلف دستاوردهاي ارزشمندي داشته كه در خدمت صلح و امنيت منطقه و جهان است كه اين توانائيها نه تنها يك تهديد نيست بلكه امكان مثبتي در جهت امنيت منطقه است .

متكي با اشاره به اينكه بر اساس قطعنامه 598 و بند 8 آن امنيت منطقه اي  با مشاركت كشورهاي منطقه مجددا زمينه مطرح شدن دارد تاكيد كرد: همانگونه كه در بيانيه مكه نيز اعلام شد تهاجم به هر كشور اسلامي تهاجم به همه اين كشورها محسوب مي شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپني درباره استفاده ايران از سلاح نفت و اينكه وزير كشور گفته كه در صورت ضرورت ايران از سلاح نفت استفاده خواهد كرد اظهار داشت: مطلب مطرح شده از سوي وزير كشور درست دريافت نشده است.

متكي با بيان اينكه انرژي و اهميت تامين آن هم براي توليد كننده و هم براي مصرف كننده موضوع مهمي است افزود: ايران به كليه قراردادهاي نفتي خود و تامين انرژي براي طرفهاي تجاري متعهد است و از سوي ايران موضوع نفت به عنوان يك ابزار در سياست خارجي مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر درباره حكم اخير دادگاههاي آمريكا عليه ايران اظهار داشت: براساس يك قانون داخلي چند سال قبل دادگاههاي آمريكا اتهاماتي واهي را عليه ايران مطرح كرده و در محاكماتي غيابي به خاطر فلان حادثه كه در گوشه اي از دنيا اتفاق افتاده ايران را محكوم مي كردند كه در سال 78 و 79 مجلس شوراي اسلامي قانوني تصويب كرد كه بر اساس آن دادگاههاي داخلي كشورمان اجازه مي يافتند نسبت به كشورهايي كه اقداماتي عليه ما انجام مي دهند بتوانند ضمن تهيه كيفرخواست اتهامات آنان را در دادگاه بررسي كنند كه طي چند سال گذشته در برخي پرونده ها مجازات هاي نقدي نيز تعيين شده اما در هر حال به لحاظ مناسبات بين المللي دادگاههاي آمريكا نمي توانند عليه يك دولت خارجي حكم دهند ولي آمريكا فكر كرده كه يك جانبه گرايي اش قابل تسري است.

وي تمام موارد مطرح شده عليه ايران در دادگاههاي آمريكايي را مردود دانست و افزود: نمونه هاي از دروغ بودن ادعاهاي آنان به اثبات رسيده از جمله جريان "اميا" كه بعد از ده سال در لاهه مورد بررسي قرار گرفت و بيگناهي ايران به اثبات رسيد و مشخص شد كه صهيونيست ها با تطميع به دنبال محكوم كردن ايران در اين پرونده بودند.

متكي تاكيد كرد: قدرتهاي سياسي كه ده سال در اين جريان افكار عمومي را عليه ايران شوراندند بايد پاسخگو باشند.

وزير امور خارجه همچنين در واكنش به بيانيه اخير شوراي امنيت عليه ايران سفرهاي بازرسان آژانس به كشورمان را نشان دهنده تداوم تعهد ايران بر صلح آميز بودن فعاليتهايش دانست و با بيان اينكه بيانيه اخير شوراي امنيت نشان دهنده غلبه قدرت برتر بر منطق برتر است تاكيد كرد: ترجيح ايران بر تعامل است و اميدواريم با دركي مشترك به تفاهمي همه جانبه برسيم كه اين تفاهم بر دو پايه برخورداري ايران از فناوري صلح آميز هسته اي و تحكيم رژيم عدم اشاعه استوار است.

متكي در پاسخ به سوالي درباره اينكه بر اساس گفته هاي نماينده ايران در آژانس امكان تعليق غني سازي صنعتي وجود دارد گفت: ما چيزي بيشتر از حقوقمان مطالبه نمي كنيم و هيچ تكليفي بالاتر از تعهدات مقرره در آژانس را نيز پذيرا نيستيم.

غني سازي در قالبي كه جريان دارد حق روشن و تعريف شده ايران بر اساس عضويت در ان پي تي است اما براي توليد صنعتي براي گفتگو آمادگي داريم ولي در هر حال درباره چشم پوشي از حقوقمان مذاكره نمي كنيم.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار "مهر" پس از تاكيد بر اينكه زمان، مكان و تيم مذاكره با آمريكا هنوز نهايي نشده است و هرتحول جديدي در مذاكرات رخ دهد به اطلاع افكار عمومي ايران و جهان خواهد رسيد گفت: موضوع مذاكره ايران با آمريكا صرفا در مسئله عراق و در ادامه سياست هاي جمهوري اسلامي در دفاع از تماميت ارضي و حمايت از مردم عراق و بر اساس خواسته رهبران ملت عراق صورت مي پذيرد.

وي با بيان اينكه ما به دنبال دستاورد خاصي از اين مذاكرات جز در جهت منافع ملت عراق نيستيم افزود: شايد مدتهاي طولاني است كه مقامهاي آمريكايي اين درخواست را از ايران مطرح مي كردند اما ايران اين مسئله را در دستور كار نگذاشت ولي با درخواست رسمي رهبران ملت عراق مورد بررسي قرار گرفت و با آن موافقت شد.

متكي در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر كه آيا مذاكره ايران و آمريكا تاثير منفي بر روي جنبشهاي اسلام گرا در سطح منطقه نخواهد گذاشت تصريح كرد: به نمايندگيهاي ايران در كشورهاي مختلف به ويژه در جهان اسلام دستورالعملي داده شده كه چارچوب ها و مباني مذاكره ايران و آمريكا را تبيين كنند تا كسي نتواند از اين مسئله سوء استفاده نمايد.

کد خبر 307491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha