۹ تیر ۱۳۸۵، ۱۲:۰۷

مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با مهر :

قانون "نيم درصد" براي خريد آثار هنري حذف نشده است / حضور هنرمندان تجسمي را در عرصه‌هاي جهاني گسترش مي‌دهيم

قانون "نيم درصد" براي خريد آثار هنري حذف نشده است / حضور هنرمندان تجسمي را در عرصه‌هاي جهاني گسترش مي‌دهيم

حبيب صادقي اعلام كرد : قانون اختصاص نيم درصد از بودجه عمراني دستگاههاي اجرايي براي خريد آثار هنري نه تنها حذف نشده، بلكه كارشناسي تعيين ميزان اين درصد و نوع هزينه آن در دستور كار است و چه بسا افزايش هم بيابد.

دكتر حبيب‌اله صادقي در گفتگو با خبرگزاري "مهر" با اعلام اين مطلب افزود: "اكنون در مجلس بحث بر سر اين نيست كه متن اين قانون وزارتخانه ها را با لفظ "بايد" مقيد به اجراي آن كند يا با لفظ "مي تواند" اختيار اجراي آن را به وزير بسپارد، بلكه بحث مجلس ساماندهي اين مبلغ كلان است. توجيه هزينه اين بودجه به رويه منطقي و عدالت محور و اينكه چه نوع آثاري خريداري شود در دستور كار قرار دارد. نگاه دولت و مجلس كاملا مثبت است و اين دو نهاد خدمتگزار هر نوع حمايت مادي و معنوي را انجام مي دهند تا فرهنگ و هنر ايراني اسلامي به شكوفايي برسد."

وي در ادامه افزود: "سومين اكسپو تهران در بهمن 85 برپا مي شود و شوراي سياستگذاري آن را به زودي معرفي خواهم كرد. به زودي جدول مدوني از برپايي بي ينال اعلام مي شود كه در آن زمان برگزاري بي ينال نگارگري، سفال و نقاشي تعيين شده است. چند سال است بي ينال طراحي برگزار نشده، در حالي كه طراحان ايراني بي نظيرند و ما در پي برپايي اين بي ينال هستم. علاوه براين در حال مطالعه شكل گيري بي ينال تكنيك هاي چاپ دستي نيز هستيم."

صادقي گفت: "با هدف تقويت اقتصاد هنر در عرصه تجسمي و البته بهبود مبلمان شهري و بانشاط نمودن فضاهاي عمومي همكاري هاي خوبي با شهرداري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تعريف كرده ايم كه درهاي تازه اي را روي هنرمندان مي گشايد و امكان بهره گيري از آثار هنري را در مبلمان شهري فراهم مي كند."

وي با بيان اين خبر كه در مدت 16 ماه حضور در مسئوليت موسسه توسعه هنرهاي تجسمي 9 نگارخانه را احداث كرده يا توسعه داده گفت: "سياست توسعه فضاهاي هنرهاي تجسمي را در دستور كار داريم و اگر در شهرستان ها خيرين، شوراي شهر و شهرداري ها زمين اهدا كنند، حاضريم در احداث نگارخانه ها مشاركت جدي كنيم. شهرهاي واقع در مناطق محروم كه نگارخانه ندارند در اولويت خواهند بود. هم اكنون درخواست ساخت نگارخانه هاي بزرگ يا توسعه فضاهاي تجسمي در شهر ري، كاشان، زنجان، تبريز، قزوين، كرمان و شيراز به دستمان رسيده كه در حال مطالعه و بررسي آنها هستيم."

مدير كل دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد در خصوص رويكرد بين المللي اين مركز به خبرنگار "مهر" گفت: "حضور هنر تجسمي ايران در عرصه بين المللي و شركت هنرمندان ما در نمايشگاهها و بي ينال هاي منطقه اي و جهاني را نه تنها محدود نمي كنيم بلكه آن را گسترش خواهيم داد. اما مطمئن باشيد مركز تجسمي را به يك دفتر هواپيمايي تامين بليت و مخارج سفر به خارج تنزل نمي دهيم تا هنرمندان در نمايشگاه و رويدادهاي دست چندم تجسمي حضور يابند. معتقدم اينگونه حضورهاي صرفا فيزيكي هنر تجسمي ما را جهاني نخواهد كرد."

صادقي تاكيد كرد: "نقاشي ايراني نقاشي جهاني است و اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 هنر معاصر دنيا تاثيرات ماندگاري از روح حاكم بر هنر ايراني گرفته است. اكنون زمان آن فرارسيده تا در سايه يك كار علمي و پژوهشي بار ديگر نگاه و تفكر هنرمند ايراني در جهان مجال جولان يابد و هنرمندان ايراني حرف هاي جهاني بزند كه طبعا اين حرف را بايد با نگاه و لهجه اصيل خودش فرياد بزند تا اصالت داشته باشد و شنيده شود."

رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران توضيح داد: "همانگونه كه استعداد شگرف و توانمندي منحصر به فرد جوانان برومند كشورمان در عرصه انرژي هسته اي در سايه حمايت دولت به يك رنسانس علمي در اين حوزه تبديل شد و چشم جهانيان را خيره كرد، يقين دارم "دولت مهرورز و خدمتگزار" اين نگاه مشفقانه را به هنرمندان هم خواهد داشت. قرائت جديدي در عرصه مديريت هنري در حال رشد است. مدير هنري امروز خواسته هنرمند و آرزوي دولت را مثل يك نخ تسبيح به يكديگر متصل مي كند و من چون از حمايت قطعي دولت و شتاب و اشتياقش خبر دارم و استعداد شگرف هنرمندانمان را مي شناسم افق روشني را پيش روي هنرهاي تجسمي نويد مي دهم."

صادقي در پايان اين گفتگو در خصوص مسائل اداري دفتر امور هنرهاي تجسمي گفت: "از آنجا كه معتقدم دفتر امور هنرهاي تجسمي سياستگذار است و مكاني براي تجلي سياست هايش نياز دارد، چونان گذشته در كنار مدير كلي اين دفتر، سرپرستي موزه هنرهاي معاصر تهران را بر عهده خواهم داشت."

وي افزود: "روح حاكم بر شرح وظايف موسسه توسعه هنرهاي تجسمي ساماندهي امور مالي است. لذا به زودي فرد جديدي با تخصص مديريت مالي مسئول موسسه توسعه هنرهاي تجسمي خواهد شد و بنده به عنوان رئيس هيات امناء موسسه در كنار اساتيد ديگري نظير حسين خسروجردي كه از اعضاء هيات هستند كارشناس هنري موسسه را انجام مي دهيم."

کد خبر 345505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha