۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹

معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

جهان، کتاب کودک ما را به رسمیت شناخت

جهان، کتاب کودک ما را به رسمیت شناخت

معاون فرهنگی ارشاد در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب برتر گفت:جهان ما را با کتاب کودک می‌شناسد و ما باید از پدیدآورندگان آن با تنوع در تولید، قالب و فروش حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که امروز ۲۶ بهمن‌ماه در ایوان شمس برگزار شد، توجه به حوزه کودک و نوجوان را یکی از ضروریات و فرصتی ارزشمند برای فرهنگ ایرانی-اسلامی دانست و افزود: وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ کیفی قابل تأمل است، به این معنی که تعداد کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر می‌شود بالا و همیشه در رده‌های اول تا سوم است؛ از سوی دیگر به لحاظ کیفی نیز نویسندگان و تصویرگران ما در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرده و فضای جهانی را شناخته‌اند، تا آنجا که امروز دنیا کتاب کودک و نوجوان ما را به رسمیت می‌شناسد و نشر کودک ما دریچه خوبی برای حضور در بازار جهانی کتاب به شمار می‌آید.

به گفته معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ما در بخش کودک و نوجوان هم ناشران خوب و حرفه‌ای داریم که قوانین بین‌المللی چون کپی‌رایت را رعایت می‌کنند، هم در این حوزه انجمن‌های مدنی متفاوت شکل گرفته‌اند. امروز انجمن فرهنگی ناشران، انجمن تصویرگران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند؛ در حالیکه در حوزه بزرگسال این اتفاق کمتر افتاده است و ما به جرأت می‌توانیم به نشر کتاب کودک و نوجوان خود افتخار کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه دغدغه‌هایی نیز در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد، گفت: گرچه کتاب کودک و نوجوان ما را دنیا به رسمیت شناخته، اما این مسئله به معنی آن نیست که هیچ مشکلی در حوزه نشر کودک و نوجوان وجود ندارد. یکی از دغدغه‌های اصلی در این زمینه تولید محصول است. ما باید در زمینه نشر کتاب کودک و نوجوان به ذائقه مخاطب اصلی خود توجه کنیم. بچه‌های امروز فضاهای مجازی و دنیای دیجیتال را می‌شناسند؛ در حالی که گاه نویسنده و ناشر ما برای کودکی می‌نویسد که هم‌سن و سال خود اوست، نه هم‌سن و سال کودک و نوجوان امروز. از سوی دیگر ناشران و نویسندگان ما باید به ذائقه‌شناسی خانواده‌های ایرانی هم بپردازند. خانواده یک حلقه واسطه است و کتاب پفک نیست که کودک آن را به خانواده خود تحمیل کند؛ بنابراین ما باید بیش از گذشته مخاطب‌سنجی کنیم و به ذائقه‌شناسی کودک و نوجوان امروز و همچنین خانواده‌های ایرانی بپردازیم.

معاون فرهنگی ارشاد قالب تولید را هم یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی نشر کتاب کودک و نوجوان دانست و افزود: امروز صنعت نشر با ۳ صنعت بازی و سرگرمی، آموزش و پویانمایی رقابت می‌کند و به طور موازی جلو می‌رود. ما نباید تنها به تولید کتاب کاغذی بسنده کنیم.ما باید قالب‌های جدید را امتحان کنیم و این قالب‌های جدید سرنوشت محتوم نشر کتاب کودک و نوجوان است.

به گفته وی، فروش یکی دیگر از دغدغه‌های جدی در حوزه کتاب کودک و نوجوان است. ما هنوز در زمینه فروش به شیوه سنتی رفتار می‌کنیم، در حالیکه باید از این مزیت نسبی خود در حوزه نشر یعنی کتاب کودک و نوجوان با تغییر در شیوه تولید، قالب محصول و همچنین نوع فروش حفاظت کنیم. وزارت ارشاد در کنار صاحبان اصلی این صنعت یعنی ناشران، نویسندگان و تصویرگران است تا این جایگاه مهمی که امروز به آن دست پیدا کرده‌ایم، ارتقا پیدا کند.

پس از آن، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز گفت: اگر می‌خواهیم عادت به مطالعه را در میان افراد جامعه گسترش دهیم، باید به گروه سنی کودک و نوجوان توجه کنیم؛ از این رو تمام نهادهای فرهنگی از وزارت ارشاد تا شهرداری‌ها، مساجد و نهاد کتابخانه‌های عمومی اتفاق‌نظر دارند که باید به تولید، توزیع و ترویج کتاب کودک و نوجوان در مدارس، مساجد، فرهنگسراها و کتابخانه‌های عمومی کمک کرد و نهاد کتابخانه‌های عمومی این آمادگی را دارد که کتاب‌های برتر کودک و نوجوان را خریداری و از ناشران حمایت کند.

کد خبر 3557408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha