۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰

گزارش آماری تحلیلی مهر؛

مشارکت بالاتر از متوسط کشوری در بوشهر/رقابت تنگاتگ در دشتستان

مشارکت بالاتر از متوسط کشوری در بوشهر/رقابت تنگاتگ در دشتستان

بوشهر - چهارمین روز تبلیغات کاندیداهای انتخابات را پشت سر می‌گذاریم و بد نیست بدانیم مانند دوره قبل بیشترین رقابت در استان بوشهر در حوزه انتخابیه دشتستان است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سعید رضائی: ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس در محلات مختلف شهرها و روستاها فعال شده‌اند و برنامه‌های متنوع تبلیغاتی توسط ستادها طراحی شده و با ترافیک بالایی در حال انجام است.

از هر نقطه شهر و روستا که عبور می‌کنیم بوی انتخابات می‌آید؛ از پوسترهایی که روی دیوارها نصب شده و بلندگوهایی که آنقدر صدایشان بلند است که گاها ضد تبلیغ می‌شوند تا عکس‌ها و تراکت‌هایی که کف خیابان‌ها ریخته، همه و همه بوی انتخابات می‌دهند.

مردم به‌تدریج با کاندیداها آشنا شده و بیشتر از قبل در جریان کاندیداها و جناح سیاسی و طرفداران و هواداران آنها قرار می‌گیرند و کم کم یکی از گزینه‌ها را برای رای دادن انتخاب می‌کنند.

در استان بوشهر که دارای حوزه‌های انتخابیه کوچکتری نسبت به دیگر مناطق کشور است، رقابت‌ها شکل سنتی دارد و ستادهای تبلیغاتی و نوع تبلیغات نیز شکل سنتی خود را حفظ کرده است و همین موضوع حساسیت‌های انتخابات را افزایش داده است.

متوسط رقابت هر ۱۲ نفر برای یک کرسی مجلس استان بوشهر

در استان بوشهر ۱۱۰ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که حالا پس از تائید صلاحیت‌ها در مراجع ذی‌ربط و انصراف تعدادی از کاندیداها، ۴۸ کاندیدا برای کسب چهار کرسی در استان بوشهر باید با هم به رقابت بپردازند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای چهار حوزه انتخابیه است که در مجموع ۴۸ نفر در این چهار حوزه با هم به رقابت می‌پردازند.

فتح‌الله حقیقی ادامه داد: در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم ۱۸ کاندیدا، در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه ۱۰ کاندیدا، در حوزه انتخابیه دشتستان ۱۱ کاندیدا و در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نیز ۹ کاندیدا با هم به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه سه نفر از این افراد سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند، اضافه کرد: ۱۵ نفر از کاندیداها از ایثارگران هستند، سه نفر روحانی هستند و شش نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر نیز خانم هستند.

رقابت در کدام حوزه‌های انتخابیه بیشتر است

تنها شهرستان استان بوشهر که به تنهایی دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است، شهرستان دشتستان است و بقیه شهرستان‌های استان دارای نماینده‌ای مشترک با یک، دو و یا سه شهرستان دیگر هستند.

این موضوع باعث شده تا رقابت انتخاباتی در این شهرستان همواره با حساسیت بالایی دنبال شود و امسال نیز این حوزه دارای بار رقابتی بیشتری نسبت به سایر حوزه‌های انتخابیه در استان بوشهر است.

هر چند لیست‌هایی برای معرفی کاندیداهای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و مستقل و . . . برای انتخابات منتشر شده است ولی رقابت‌های انتخاباتی در دشتستان ورای این لیست‌ها است و مردم شهرها و بخش‌های مختلف حمایت از کاندیدای شهر خود را ر سر دارند؛ هر قوم و طایفه‌ای با جدیت دنبال جلب آرای مردم برای کاندیدای خود است.

این قومیت‌گرایی و طایفه‌گرایی و شهرگرایی باعث شده تا انتخابات با حساسیت بالاتری در دشتستان دنبال شود و هم‌اکنون نیز رقابت اصلی در این شهرستان بین سه کاندیدا است که رقابتی نزدیک و حساس با هم دارند.

در حوزه انتخابیه دشتستان، نه اصلاح‌طلبان و نه اصول گرایان نتوانسته‌اند کاندیدایی که مورد وفاق همگان باشد را انتخاب کنند؛ شاید دلیل مهم آن، عدم تائید و احراز صلاحیت کاندیداهای مورد نظر اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در این حوزه باشد.

در این حوزه، محمدرضا دهقان‌فرد به عنوان کاندیدای مستقل، غلامرضا مختاری به عنوان کاندیدای مورد نظر اصول‌گرایان و باقر سعادت به عنوان کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان بیشترین بخت را برای کسب کرسی مجلس دارند.

حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم نیز دیگر حوزه حساس استان بوشهر است؛ در این حوزه ۱۸ نفر کاندیدا هستند؛ اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان لیست‌هایی را از کاندیداهای مورد حمایت خود منتشر کرده‌اند.

عبدالکریم جمیری نماینده کنونی این حوزه مورد حمایت جبهه متحد اصول‌گرایان قرار گرفته است ولی اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند موج حمایت عمومی از کاندیدای مورد نظر خود در این حوزه ایجاد کنند.

دو دستگی و یا چند دستگی در بین اصلاح‌طلبان باعث شده است تا در این حوزه به وحدت نرسند و علی‌رغم اینکه گزینه مورد نظر اصلاح‌طلبان انتخاب شده است ولی دیگر کاندیداهای اصلاح‌طلب حاضر به انصراف نشده‌اند و همچنان با قدرت فعالیت خود را ادامه می‌دهند که این موضوع شکست اصلاح‌طلبان در این حوزه را قوت می‌بخشد.

در حوزه جنوب استان، حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده کنونی مجلس به عنوان گزینه اصول‌گرایان استان است و سکینه الماسی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی شده است ولی در این حوزه نیز اصلاح‌طلبان به اجماع نرسیده‌اند و شاهد چندگانگی در بین اصلاح‌طلبان هستیم.

حوزه دشتی و تنگستان امسال شاید کمترین بار رقابتی را در استان بوشهر دارد و سیدکمال الدین شهریاری که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد و گزینه مورد نظر جبهه اصول‌گرایان است، بیشترین بخت را برای کسب کرسی این حوزه دارد. نام حجت‌الاسلام سید مهدی پورفاطمی که طی چهار دوره گذشته مجلس نماینده این حوزه بوده است در بین کاندیداهای احراز صلاحیت‌شده این حوزه به چشم نمی‌خورد. محمد پاکدل نیز کاندیدای اصلاح‌طلبان در این حوزه است که نتوانسته این حوزه را رقابتی کند.

فضای رقابتی حوزه‌های انتخابیه استان بوشهر نسبت به دوره‌های قبل تفاوت چندانی نکرده است؛ در سه حوزه انتخابیه دشتستان، حوزه بوشهر، گناوه و دیلم و حوزه انتخابیه جنوب استان شاهد انتخاباتی رقابتی هستیم و حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نیز کم‌رقابت‌تر از دیگر حوزه‌ها است؛ مثل دوره‌های قبل.

 ۶۹۵ صندوق رای در استان بوشهر

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط مناسبی برای برگزاری انتخابات در استان بوشهر فراهم است و بار دیگر شاهد حضور گسترده و پرشور مردم استان بوشهر در انتخابات خواهیم بود.

سید اسماعیل موسوی اضافه کرد: امسال ۶۹۵ شعبه اخذ رای در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود که ۴۷۹ شعبه ثابت است و ۲۱۶ شعبه سیار است و همچنین ۴۱۱ شعبه شهری و ۲۸۴ شعبه روستایی هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد شعب انتخابات در استان بوشهر هفت درصد افزایش یافته است، ادامه داد: تعداد شعب اخذ رای استان بوشهر نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان بوشهر از پوشش تلفن همراه در بیش از ۹۸ درصد شعبه‌های اخذ رای استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: امنیت مطلوب برای برگزاری انتخابات در شعب ایجاد شده است و انتخابات با امنیت بالایی برگزار می‌شود.

مشارکت بالای مردم استان بوشهر در انتخابات‌ها

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به میانگین بالای مشارکت مردم استان بوشهر در عرصه انتخابت، اظهار داشت: مردم این استان همواره مشارکتی بیش از میانگین کشوری در انتخابات داشته‌اند.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به میانگین ۷۰ درصدی مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح ملی، اضافه کرد: مردم استان بوشهر در این زمینه دارای مشارکت متوسط ۷۶ درصدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: متوسط مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در سطح ملی ۵۵ درصد است که این میزان در استان بوشهر ۶۱ درصد است.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در انتخابات مجلس نهم میزان مشارکت مردم این استان قریب به ۷۳ درصد و میانگین کشوری ۶۴.۲ درصد بوده است.

 ۶۹۱ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند

وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۶۹۱ هزار و ۴۵۶ نفر واجد شرایط رای دادن هستند، ادامه داد: از این تعداد ۲۶ هزار و ۲۱۱ نفر آن رای اولی خواهند بود که امیدواریم شاهد افزایش میزان مشارکت مردم نسبت به دوره‌های قبل باشیم.

حقیقی یادآور شد: از ۱۵ فروردین سال جاری استارت کار انتخابات در سطح استان بوشهر زده شد و هم اکنون طبق برنامه زمان‌بندی کارها در حال انجام است.

 وی اظهار کرد: از همه کاندیداها انتظار داریم که مسائلی همچون تمکین به قانون، رعایت حرمت سایر نامزدها، تبیین و تشریح توانمندی‌های خود و توصیه به هواداران برای عمل به قانون را به صورت جدی مد نظر قرار دهند.

آمادگی شهرستان‌ها برای برگزاری انتخابات

فرماندار شهرستان دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همه شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با حضور گسترده و پرشور مردم فراهم شده است و امیدواریم شاهد خلق حماسه دیگری از حضور مردم در انتخابات باشیم.

ارسلان زارع با اشاره به اینکه سه‌هزار و ۵۰۰ نفر دست‌اندرکار برگزاری انتخابات در استان بوشهر هستند، بیان کرد: ۱۶۷ هزار و ۷۳۹ نفر در دشتستان واجد شرایط رای دادن هستند که بیش از هفت هزار نفر رای اولی هستند.

غلامرضا ترک‌زاده فرماندار تنگستان با اشاره به انجام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور در این شهرستان، گفت: برای برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تمام مجریان آموزش‌های لازم و تخصصی فرا گرفته‌اند که نقش مهمی در برگزاری انتخاباتی باشکوه، سالم و قانونمند دارد.

فرماندار شهرستان دیر نیز گفت: این شهرستان دارای ۳۵ هزار و ۱۵۳ نفر واجد شرایط برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

حمزه اعتماد افزود: همه امکانات و تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه بهتر و با شکوه‌تر انتخابات در این شهرستان آماده شده است. حدود هزار نفر عوامل اجرایی، بازرسی و انتظامی، کار برگزاری انتخابات را در این شهرستان بر عهده دارند.

فرماندار کنگان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود ۱۴۷هزار و ۴۰۵ نفر واجد شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم، عسلویه اظهار داشت: پنج هزار و ۵۸۳ نفر جزو رای اولی هستند.

عباس جمشیدی با بیان اینکه ۱۶۹ شعبه رای گیری در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه برای انتخابات هفتم اسفند پیش بینی شده است، گفت: از این تعداد ۱۰۷ شعبه ثابت، ۶۲ شعبه سیار، ۸۲ شعبه شهری و ۸۷ شعبه روستایی هستند.

فرماندار عسلویه نیز با اشاره به اینکه ۸۰۰ نفر دست اندرکار برگزاری انتخابات در شهرستان عسلویه هستند، گفت: امسال نزدیک به ۴۵ هزار نفر از واجدین شرایط رای دادن در این شهرستان هستند.

عبدالله نادری ادامه داد: ۴۰ شعبه ثبت نام و اخذ رای در شهرستان پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۹ شعبه شهری، ۲۳شعبه روستایی و هشت شعبه در شرکت‌های منطقه مستقر خواهد شد. از این شعبه‌ها ۲۶ شعبه ثابت و ۱۴شعبه سیار خواهد بود.

.

کد خبر 3562678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha