۷ مرداد ۱۳۸۵، ۱۴:۲۸

بررسي پذيرش دانشجو در دنيا - 1 / كشور آمريكا :

شيوه پذيرش دانشجو در كالج هاي آمريكا متمركز نيست / سوابق تحصيلي و آزمون هاي استاندارد ملاك ورود به دانشگاه هاي آمريكا است

شيوه پذيرش دانشجو در كالج هاي آمريكا متمركز نيست / سوابق تحصيلي و آزمون هاي استاندارد ملاك ورود به دانشگاه هاي آمريكا است

خبرگزاري مهر - گروه حوزه و دانشگاه: در حالي كه سيستم پذيرش دانشجو به بحث روز آموزش عالي كشور تبديل شده است گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاري مهر قصد دارد با بررسي شيوه پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي دنيا به مقايسه اين سيستم ها با نوع پذيرش دانشجو در كشور بپردازد. در بخش اول اين سلسله گزارش ها به بررسي شيوه پذيرش دانشجو در كشور آمريكا مي پردازيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي "مهر"، سيستم پذيرش دانشجو در ميان كشورهاي مختلف، متفاوت است. در بسياري از كشورها دانش آموزان درخواست براي ورود به دانشگاه را همزمان با گذراندن آخرين سال تحصيل خود در دبيرستان يا كالج هاي عمومي ارائه مي دهند. در برخي كشورها نيز سازمان هاي مستقل يا دفاتر دولتي مجري برگزاري آزمون هاي استاندارد ورودي هستند.

هر كالج به طور مستقل در خصوص پذيرش دانشجويان تصميم گيري مي كند

ميانگين نمرات درسي، نمرات آزمون هاي استاندارد و يا حتي ديپلم متوسطه به عنوان نقطه شروعي براي ورود افراد به دانشگاه تلقي مي شود. اين معيارها ممكن است در برخي از كالج هاي كوچك كاملا ذهني باشند

در آمريكا متقاضيان ورود به دانشگاه نخست بايد درخواستنامه هاي خود را به كالج يا دانشگاه ارائه دهند و هر كالج يا دانشگاه بر اساس ملاك ارزيابي خاص خود آنها را ارزش گذاري مي كند. هر كالج به طور مستقل در خصوص پذيرش دانشجويان و اعطاي كمك هاي مالي به آنها تصميم گيري مي كند.

در مجموع دانشجويان نخست در دانشگاه پذيرفته مي شوند و در مراحل بعدي رشته تحصيلي خود را انتخاب مي كنند.

سيستم پذيرش دانشجويان در آمريكا غير متمركز است. هر كالج ملاك خاص خود را براي ارزيابي دانشجويان اعمال مي كند و اين امر حتي به هنگام عرضه فرم هاي مشترك درخواست بين متقاضيان قابل اجراست.

ملاك پذيرش دانشجويان در آمريكا به ويژه در كالج هاي پرجمعيت كاملا ماشيني است. ميانگين نمرات درسي، نمرات آزمون هاي استاندارد و يا حتي ديپلم متوسطه به عنوان نقطه شروعي براي ورود افراد به دانشگاه تلقي مي شود. اين معيارها ممكن است در برخي از كالج هاي كوچك كاملا ذهني باشند. ميزان شايستگي افراد در زمينه ارائه مقالات، موفقيت در مصاحبه ها و نظريات شخصي از جمله اين موارد است.

برگزاري دو آزمون "آزمون استعداد و ارزيابي تحصيلي" و آزمون "پيشرفت" در كالج هاي آمريكا 

نمرات دبيرستان، نوع رشته انتخابي در دبيرستان و نمرات آزمون هاي پذيرش دانشجويان دوره ليسانس SAT و ACT از جمله فاكتورهاي مهم و اصلي براي پذيرش دانشجويان در كالج ها به شمار مي رود

سيستم پذيرش دانشجو در كالج هاي آمريكا غيرمتمركز است. نمرات دبيرستان، نوع رشته انتخابي در دبيرستان و نمرات آزمون هاي پذيرش دانشجويان دوره ليسانس SAT و ACT از جمله فاكتورهاي مهم و اصلي براي پذيرش دانشجويان در كالج ها به شمار مي رود. SAT آزمون استعداد و ارزيابي تحصيلي و ACT آزمون پيشرفت كالج هاي آمريكا است. در حال حاضر آزمون SAT در آمريكا در سطح وسيع تري برگزار مي شود. همچنين ميزان شهرت و موفقيت در دبيرستان نيز معياري مهم تلقي مي شود.

فرم هاي تقاضا به طور نمونه حاوي اطلاعاتي درخصوص آمادگي آكادميكي متقاضيان، فعاليت هاي فوق برنامه اي دانش آموزي و استعدادهاي ويژه آنها است.

استفاده از سيستم رايانه اي براي كاهش كاغذ بازي هاي اداري

فرم درخواست عمومي در آمريكا شامل درخواستنامه استانداردي است كه از سوي بيش از 200 كالج و دانشگاه و بسياري از مدارس تيزهوشان اين كشور مورد استفاده قرار مي گيرد. اين فرم به صورت آن لاين نيز ارائه مي شود تا درصد كاغذ بازي را به حداقل كاهش دهد.

کد خبر 356557

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha