۶ مرداد ۱۳۸۵، ۱۶:۱۶

/ گزارش مهر از ديدگاه رسانه هاي جهان در مورد بحران لبنان /

رسانه هاي جهان "قدرت سخت" اسرائيل را به چالش گرفته اند/ صهيونيست ها در انهدام مادي و معنوي حزب الله ناكام مانده اند

رسانه هاي جهان "قدرت سخت" اسرائيل را به چالش گرفته اند/ صهيونيست ها در انهدام مادي و معنوي حزب الله ناكام مانده اند

خبرگزاري مهر- گروه سياسي : به نظر مي رسد رژيم صهيونستي و آمريكا در ادامه اجراي پروژه خود در جنوب لبنان كه به منظور ترسيم "نقشه جديد خاورميانه" صورت مي گيرد، با چالش هاي جدي با رسانه ها به عنوان يكي از منابع "قدرت نرم" در جهان امروز ، مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، بي شك يكي از ابعاد مهم و پنهان  بحران لبنان، "نقش و ديدگاه رسانه ها" مي باشد، كاركرد رسانه ها باعث شده است موج عظيم و كم سابقه اي از افكار عمومي در سراسر جهان عليه جنايت هاي رژيم اسرائيل ايجاد شود

 هجوم همه جانبه رژيم صهيونيستي و كشتار زنان وكودكان لبناني با حمايت همه جانبه امريكا و سكوت مجامع بين المللي و نيز بي تفاوتي سران برخي از كشورهاي عربي همچنان ادامه دارد، بطوري كه تلاش هاي شخصي دبير كل سازمان ملل متحد (كوفي عنان) و دولت هاي اسلامي براي تصويب قطعنامه ضد صهيونيستي در محكوميت تجاوز بي رحمانه اين رژيم به مناطق مسكوني لبنان و نوار غزه، با سركشي آمريكا در مقابل خواست افكار عمومي جهان مبني بر پايان تجاوز خنثي گشته است.

 به گزارش خبرنگار سياسي "مهر" در اين ميان مقاومت حزب الله لبنان علي رغم بضاعت اندك نظامي توانسته است ضمن زمين گير نمودن ماشين جنگي رژيم صهيونيستي درجنوب لبنان، به يك عنصر تاثير گذار در سطح داخلي و منطقه اي تبديل گردد. بطوريكه حمايت توده هاي عظيم كشورهاي اسلامي وحتي اروپايي از مقاومت حزب الله حاكي از ازدوران اقتدار كامل اين گروه است، مرور مهمترين گزارش هاي خبري منتشره در خصوص تحولات لبنان در رسانه هاي معتبر جهان، از اين منظر مي تواند راهگشا باشد:

 تركيه

 روزنامه ملي گازته: طي تفسيري با اشاره به 11 سپتامبر و هدايتهاي پشت پرده از سوي مهاجمين به لبنان اينگونه مي نويسد: ظلم و وحشتي كه پس از فرو ريختن برجهاي دو قلو در آمريكا در جهان اسلام آغاز شده طي 5 سال ابعاد وحشتناكي بخود گرفته است. اين روند منجر گرديد تا افغانستان، عراق، لبنان، فلسطين و چچن به درياي خون (مسلمين) مبدل شوند.

روزنامه ملي گازته نوشت: اسرائيل در مقابل چشم جهان با كسب حمايت آمريكا برنامه تخريب كامل لبنان و غزه را اجرا مي كند و شهرها را به ويرانه اي تبديل مي كند. ارتش اسرائيل كه در حال اجراي قتل عام در فلسطين مي باشد اسرائيل همزمان در لبنان ظرف چند روز صدها غير نظامي را به قتل رساند.

روزنامه راديكال: اين روزنامه ترك با اشاره به سكوت مجامع بين المللي مي نويسد: چرا هيچكس اسرائيل را متوقف نمي كند. اسرائيل در ظرف يك هفته در تهاجمات خود به لبنان صدها بيگناه را به خاك و خون كشيده است.

وطن: اين روزنامه با انتقاد شديد از دولت تركيه و برخي كشورهاي عربي و نيز مجامع بين المللي نوشته است، به آتش كشيده شدن و ويران كردن بيروت توسط اسرائيل به خاطر 2 سربازش را محكوم مي كنند، اما در تشييع جنازه شهيدان اين صداها رساتر مي شود كه ما نتوانستيم به اندازه اسرائيل باشيم. تركيه در مقابله با اسرائيل همدل و يكپارچه شده است.

در تركيه سازمان هاي غير دولتي ديروز هم به مخالفت خود با اسرائيل ادامه دادند. 30 سازمان غير دولتي در چارچوب "گروه ابتكار عمل فلسطين" با انتشار اعلاميه اي ، ظلم اسرائيل بر عليه مردم فلسطين را محكوم كردند و خواستار قطع هرچه زودتر ترور دولتي اسرائيل بر عليه ملت فلسطين و لبنان شدند.

از سوي ديگر اعضاي شوراي همبستگي تركيه اجراي تدابير امنيت اطراف سفارت اسرائيل مستقر در آنكارا و ادامه عمليات اسرائيل به لبنان و فلسطين را محكوم كردند. اين اعضا و ساير مسئولين سازمان هاي غير دولتي با گردهمايي در مقابل سفارت اسرائيل اعلام كردند اين كشور به مردم فلسطين و لبنان فشار نامتوازني اعمال مي كند و حقوق بشر را زير پا مي گذارد. مردم منطقه از آب ، غذا و دارو محروم مي باشد و جلوي چشم تمام دنيا تلف مي شوند. اين حملات اسرائيل دور از انسانيت مي باشد.

نشريه سئول: سرمقاله نويس روزنامه تايمز با عنوان " خاورميانه در تلاطم با مهار اسرائيل لازم است " با اشاره به تهاجم اسرائيل با درخواست از رهبران جامعه جهاني و بويژه آمريكا، بر لزوم متوقف ساختن تهاجمات بر عليه لبنان تاكيد مي نمايند احتمال تبديل اين جنگ به يك جنگ منطقه اي قابل تصور بوده كه در صورت وقوع و ايجاد شوك سوم نفتي، پيامد آن براي اقتصاد جهاني بسيار خطرناك خواهد بود. مقاله نويس وتوي قطعنامه پيشنهادي شوراي امنيت از سوي آمريكا را مورد سرزنش قرار داده و تداوم نگرش فعلي آمريكا در خصوص اين بحران را منجر به افزايش احساسات ضد آمريكايي مردم خاورميانه ارزيابي نموده است، اين روزنامه خطاب به دولت كره جنوبي مي افزايد كه اين دولت در عين بكارگيري تلاش هاي دپلماتيك براي فرو نشاندن بحران، بايستي تدابير لازم براي مواجهه با تاثيرات وقوع احتمالي سناريوي وخيم بر اقتصاد كره بيانديشيد.

روزنامه كل: حمايت آمريكا از اسرائيل موجب افزايش مخالفان اين كشور در منطقه و تركيه شده است، وزير امور خارجه تركيه تاكيد كرد: سياست هاي آمريكا در منطقه به ويژه حمايت هاي آن از اقدامات و جنايت هاي اسرائيل نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه موجب افزايش واكنش هاي شديد و زياد شدن مخالفان آمريكا در منطقه و تركيه مي شود.

وي افزود: حتي ليبرال هاي ميانه رو در تركيه به مخالفان آمريكا تبديل شده اند. گل خاطر نشان كرد: تغيير افكار و ديدگاههاي سياسي و استراتژيك جوانان در سطح جهان امري خطرناك و تهديد آميز است.

رسانه هاي پاكستان و حمايت از حزب الله

يكي ديگر از نتايج و پيامدهاي تهاجم اسرائيل به لبنان و درگيري با مقاومت لبنان، "گسترش فرهنگ شيعي" و خروج هرچه بيشتر تشيع از چنبره برخي افكار افراطي حاكم بر جهان اسلام است، اخيرا نشانه هاي متعددي از فتواهاي علماي اهل سنت در دفاع از حزب الله در مناطق مختلف جهان اسلام و از جمله عربستان سعودي ، ديده شده است، يكي از اين كانونها، پاكستان است:

ويژه برنامه شبكه تلويزيوني PTV WORLD پاكستان با عنوان " تجاوز اسرائيلي عليه لبنان " برگزار شد. مجري اين برنامه محمد احمد و تحليلگران آن مشتاق احمد مهر سفير سابق و كاشف ممتاز از انستيتو مطالعات استراتژيك بودند. آنها هشدار دادند كه هدف اسرائيل و آمريكا و قدرت هاي ديگر وارد ساختن يا كشاندن كشورهاي منطقه در اين جنگ مي باشد و به همين دليل آنها بدون هيچگونه شواهدي اتهامات دست داشتن و پشتيباني ايران و سوريه از حزب الله وارد مي سازند. هر دو تحليلگران معتقد بودند كه اسرائيل در اهداف اعلام شده خود در راستاي خلع سلاح و متلاشي ساختن حزب الله موفق نخواهد شد اين كشور از 18 سال گذشته در تلاش اين امر بوده ولي حزب الله تنها يك سازمان مبارز نيست بلكه مبناي يك ايدئولوژي مي باشد كه داراي پشتوانه قوي مي باشد و تا وقتيكه علل و ريشه هاي اين مساله حل نشود متلاشي شدن حزب الله نيز امكان پذير ننبوده و سابقه 20 سال گذشته نيز اين امر را به اثبات رسانده است.

شبكه تلويزيوني نيوز مارنينگ: پاكستان: برنامه زنده: پروفسور معظم طاهر منهاس كارشناس امور بين المللي و طيب صديقي از سفراي اسبق پاكستاني در كشورهاي مختلف عربي، درباره وضعيت لبنان اظهار داشتند: حزب الله و حماس از حمايت معنوي و سياسي ايران و سوريه برخوردارند و از بين بردن آن امكان ناپذير است. هدف اسرائيل اين است كه كشورهاي منطقه را به جنگ بكشاند اما اين كشورها براحتي اين اقدام را بعمل نخواهند آورد. همچنين موج جاري چنگ در لبنان بر احساسات ضد آمريكايي و صهونيستي در عراق، ايران و ساير كشورهاي اسلامي خواهد افزود.

دستگيري اعضاي يك شبكه جاسوسي رژيم صهيونيستي در لبنان

همواره ابزار جنگ رواني و فعاليت هاي اطلاعاتي-رسانه اي يكي از برنده ترين ابزار رژيم صهيونيستي براي پيشبرد اهداف خود بوده است، رسانه هاي لبنان اخيرا از فعال شدن شبكه هاي جاسوسي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي در لبنان دقيقا در هنگامه نبرد نظامي ، خبر دادند.

روزنامه لبناني السفير نوشت: سرويسهاي اطلاعاتي ارتش لبنان ديروز جمعه اعضاي يك شبكه جاسوسي رژيم اشغالگر قدس را دستگير كردند. روزنامه سفير گزارش داد سرويسهاي اطلاعات ارتش لبنان موفق شدند يكي از شبكه هاي جاسوسي اسرائيل را در لبنان منهدم كنند. اين شبكه سالهاي طولاني بود كه براي اسرائيل جاسوسي مي كرد و اطلاعات مختلف را در اختيار آنها قرار مي داد. روزنامه سفير اشاره كرد در پي دستگيري يكي از عناصر ارشد اين شبكه جاسوسي اسرائيل شماري از عناصر ديگران در بيروت و مناطق جنوبي لبنان بازداشت شدند.

يك مقام سرويس اطلاعاتي لبنان در پي دستگيري اين شبكه جاسوسي گفت: اعضاي اين شبكه جاسوسي اعتراف كردند با توجه به تجهيزات پيشرفته كه در اختيار داشتند اطلاعات مختلف را در اختيار جنگنده هاي اسرائيلي قرار مي دادند و جنگنده هاي اسرائيلي نيز اهداف و مواضع مشخصي را در جنوب لبنان هدف قرار مي دادند. اين مسئول لبناني اشاره كرد اسرائيل چهار روز پيش از به اسارت گرفته شدن نظاميان اسرائيلي همه جاسوسان خود را در لبنان به حال آماه باش درآورده بود و آنها را به تجهيزات اطلااتي پيشرفته مجهز كرده بود تا اطلاعات مربوط به نقاط حساس و تاسيسات زير بنايي و مقر استقرار حزب الله در مناطق مختلف لبنان را در اختيار آنها قرار دهند.

روسيه

انجمن ديپلمات هاي روسي در بيانيه اي مسئوليت حل بحران خاورميانه را بر عهده اسرائيل به عنوان اشغالگر سرزمين هاي فلسطين و سوريه دانست. اين انجمن به عنوان سازمان اجتماعي و سياسي كه متشكل از ديپلمات هاي كنوني و بازنشسته روسيه است تصريح كرد بر اساس قطعنامه يك هزار و نهصد و چهل و هفت شوراي امنيت، اسرائيل به عنوان اشغالگر بايد در جستجوي راهي براي سازش باشد. ولاديمير گودا معاون اين انجمن اعلام كرد اين چندمين بار است كه لبنان قرباني مقابله اسرائيل و اعراب مي شود.

وي افزود اين اشتباه است كه كسي فكر كند جنگ اسرائيل با فلسطينيان و لبنان توجه به مساله منع گسترش سلاح هسته اي را كاهش مي دهد. گودا گفت اگر جنگ دوباره در خاورميانه آغاز شود جامعه بين الملل توجه به مساله منع گسترش سلاح هسته اي را كنار نخواهد گذاشت. در شرايط كنوني عكس العمل فوري شوراي امنيت و جامعه بين الملل براي حل بحران ضروري است. الك پي ريسيپكسن ديگر در ديپلمات روسي و عضو انجمن ديپلماتهاي روسي نيز كه چند سال در كشورهاي عربي فعاليت داشته است اعلام كرد تحولات اخير خاورميانه به منافع روسيه لطمه وارد مي كند لذا روسيه به عنوان يكي از اعضاي شوراي امنيت و گروه چهار جانبه بايد از تشديد بحران و بروز جنگ بزرگي در منطقه جلوگيري كند.

 در پي انتشار گزارشهاي متعدد از سوي منابع خبري صهيونيستي و برخي كشورها المناز نيز طي گزارشي از تماس هاي محرمانه ميان عربستان و رژيم صهيونيستي  پرده برداشت.

پايگاه اينترنتي المنار به نقل از منابعي، از برقراري تماس هاي محرمانه ميان عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي خبر داد و نوشت: تماس هاي محرمانه گسترده اي ميان عربستان سعودي و اسرائيل از طريق سفراي عربستان در لندن و واشنگتن با رهبران يهودي صورت مي گيرد. المنار همچنين به نقل از منابع ويژه اي از تلاش هاي عربستان سعودي جهت ايجاد شكاف ميان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و حزب الله لبنان خبر داد.

المنار نوشت: عربستان تلاش مي كند قبل از پايان جنگ جاري در لبنان و از طريق وساطتهاي خود اسير اسرائيلي در بند مقاومت اسلامي فلسطيني را آزاد كند تا از اين طريق بتواند يك نوع شكافي ميان حماس و حزب الله لبنان بوجود آورد.

اين هفته نامه افزود: عربستان همچنين تشويق ها و امتيازات زيادي به حماس، از جمله اجازه دادن به رهبران اين جنبش جهت اقامت در عربستان، پيشنهاد داده است. به گفته المنار، عربستان ضد حزب الله لبنان موضع گرفته و اين حزب را به كشاندن منطقه به يك جنگ منطقه اي متهم كرده است.

آلمان

آلمان كشوري است كه به دليل تاريخ خود، حساسيت هاي خاصي در مورد مساله فلسطين دارد، رسانه هاي آلماني بحران لبنان را از ديد خود بررسي كرده اند، مجله اشترن چاپ آلمان، مصاحبه مهم با "تيمور گوكسل" سخنگوي سابق كلاه آبي هاي سازمان ملل : خلاصه اي از اين مصاحبه كه مبين طرح از بيش هماهنگ شده اسرائيل با آمريكا و برخي از كشورهاي عربي است را در ادامه مي خوانيد:

گوكسل مي گويد:  اسرائيل مي تواند مراكز حزب الله را تا آنجا كه مي خواهد بمباران كند. مي تواند لبنان را به تلي از خاكستر تبديل كند. اما اين ويراني تاثير قطعي و نهائي روي نيروهاي حزب الله نخواهد داشت.

وي دليل ضربه ناپذيري حزب الله را چنين توصيف مي كند:  حزب الله مراكز فرماندهي خاصي ندارد. آنها از خانه هاي خود حمله را آغاز مي كنند،  حمله متوجه كل لبنان است. عمليات نظامي مدت ها پيش طرح شده بود. اسرائيل مي خواهد نقش سياسي خاورميانه را تغيير دهد.

افزايش حمايت مردم كشورهاي عربي و مسلمانان از حزب الله

به گزارش "مهر"  يكي از نتايج جنگ جاري در خاورميانه، افزايش تشديد حمايت مردم كشورهاي عربي و مسلمانان از حزب الله لبنان و سيد حسن نصرالله، رهبر آن است.

- برخي از دولت هاي عربي گرچه در جريان همپيماني محرمانه با تل آويو منتقد حزب الله هستند اما قضيه در مورد ملتهاي مسلمان منطقه به گونه اي ديگري است.حزب الله اين روزها نه تنها عناوين خبري را از آن خود كرده بلكه به نظر مي رسد دل ها و افكار مسلمان را نيز تسخير كرده است.

- مردم سراسر جهان اسلام، صرفنظر از اختلاف ميان شيعه و سني، همبستگي علني خود را با حزب الله اعلام كرده اند و سيد حسن نصرالله، رهبر اين گروه از نوعي كيش شخصيت برخوردار شده است.

- مصاحبه روز پنجشنبه شبكه تلويزيوني عرب زبان الجزيره با او، به لحاظ زماني، با تدبير و هوشياري پخش شد و نشان داد كه نه تنها از حملات هوايي اسرائيل جان سالم به در برده بلكه هنوز هم مثل هميشه اعتماد به نفس دارد و در مقابل اسرائيل ايستادگي مي كند.

الجزيزه نتيجه گيري كرده است:جنبش حزب الله از شش سال قبل كه نقش اصلي را در بيرون راندن اسرائيل از جنوب لبنان ايفا كرد، هرگز به اندازه اين روزها مورد تحسين نبوده است.

بي شك مسير تحولات فعلي در لبنان، چيزي نيست كه مورد رضايت رژيم صهيونيستي باشد و اين رژيم با وجود وارد كردن خسارات شديد به زيرساخت هاي لبنان، هنوز نتوانسته است به هدف اصلي خود يعني "انهدام معنوي يا مادي حزب الله" دست يابد، ضمن اينكه ادامه تهاجم وحشيانه اين رژيم، هزينه اين جنگ افروزي ها را براي اسرائيل، هرروز بيشتر از ديروز رقم مي زند.

کد خبر 357045

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha