۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۱۶

به همت عکاس ایرانی

زندگی شخصیت‌های افغانستان بازسازی می‌شود/ عکاسی در ۴ شهر

زندگی شخصیت‌های افغانستان بازسازی می‌شود/ عکاسی در ۴ شهر

یک عکاس از بازسازی زندگی شخصیت های تاریخی افغانستان با عکاسی و فیلمبرداری خبر داد و بیان کرد که این پروژه به زودی در شهرهای هرات، مزار شریف، کابل و تهران کلید خواهد خورد.

مریم مزروعی روزنامه‌نگار با اشاره به پروژه عکاسی خود با موضوع بازسازی زندگی شخصیت‌های تاریخی افغانستان به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم با عکاسی از سبک زندگی و شیوه مبارزه آنها پروژه‌ای تاریخی را آغاز کنم.

وی ادامه داد: مرگ سه نفر در افغانستان ذهن مرا به خود مشغول کرده بود که یکی از این موارد ترور احمد شاه مسعود در سال ۸۰ است. با ترور احمد شاه مسعود حسرت گفتگو، مصاحبه و یا حتی عکاسی از زندگی و مبارزات او برایم باقی ماند تا اینکه در یکی از حضورهایم در افغانستان با اتفاق دیگری به این فکر افتادم که حال که امکان دیدار با این فرد و دیگر شخصیت های تاریخی وجود ندارد سراغ بازسازی، فیلمبرداری و عکاسی از سبک زندگی و شیوه مبارزه آنها بروم و پروژه ای تاریخی را رقم بزنم.

این روزنامه نگار و عکاس بیان کرد: پس از آن در ایران و با مشاهده پروژه تحسین برانگیز آزاده اخلاقی به نام «به روایت یک شاهد عینی» به فکر گسترش پروژه خود به بیش از سه حادثه با کمک هنرمندان افغانستانی افتادم.

مزروعی گفت: با توجه به اینکه افغانستان از قومیت‌های مختلف تشکیل شده است این پروژه مستلزم تحقیق و وسواس زیاد و صرف زمان و هزینه سنگین است.

وی با تاکید بر اینکه شناخت ما از افغانستان نزدیک به صفر است، تاکید کرد:‌ ما همواره با اقتدار در کنار مردم و کشورهای متحمل جنگ و مورد ظلم هستیم اما با پایان جنگ ارتباط فرهنگی خود را با آن‌ها قطع می‌کنیم و از این سرمایه‌های فرهنگی و امنیتی دست می‌کشیم و این جای تاسف دارد.

این عکاس ایرانی بیان کرد: من معتقدم مردم یک کشور با مطالعه و مشاهده تاریخ و حفظ حافظه تاریخی خود می‌توانند از تکرار بسیاری از حوادث جلوگیری کنند. دغدغه‌ من نسبت به افغانستان و تجربه ام در حوزه روزنامه نگاری و همچنین پژوهش های تاریخی باعث شد به فکر انجام پروژه‌ای موثر‌تر و چندوجهی بیفتم.

وی با بیان اینکه مراحل تحقیق این پروژه فیلم و عکاسی تاریخی توسط همکاران افغانستانی و ایرانی در حال انجام است، تصریح کرد: در حال حاضر در حال جمع بندی و تشکیل کادر اصلی پروژه هستیم و این پروژه به زودی در هرات، مزار شریف، کابل و تهران کلید خواهد خورد و حامی مالی آن نیز مشخص شده است.

مزروعی با اشاره به فضای افغانستان اظهار کرد: با توجه به فضای امنیتی و به عبارتی ناامنی افغانستان تکمیل و انجام این پروژه به هیچ عنوان آسان نخواهد بود اما با تلاش و پشتکار زیاد و همراهی هنرمندان و دوستان دغدغه‌مند افغانستانی رقم زدن این پروژه تاریخی و ملی این کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: افغانستان سرزمین عجایب با ترکیبی از قومیت‌های مختلف است که در طول تاریخ محل پناه ادیان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها بوده اما در ۴۰ سال اخیر محل نزاع کشورهای دیگر شده است. امیدواریم که این پروژه تاریخی بتواند به برقراری صلح در این کشور و همچنین نزدیکی بیشتر فرهیختگان، هنرمندان و روزنامه نگاران ایران و افغانستان یاری رساند.

مزروعی در پایان ابراز امیدواری کرد که این پروژه با تاثیری که می تواند در بازنمایی بخشی از تاریخ معاصر افعانستان داشته باشد در اصلاح بخشی از باورها و تصورات غلط که جریان اصلی رسانه های جهان درباره مردم این کشور ایجاد کرده است، موثر باشد.

کد خبر 3574176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha