۲۹ مرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۳۲

آصفي در نشست هفتگي با خبرنگاران(2)

تعليق در دستور كار ما نيست / تحولات لبنان آغاز افول اسرائيل است

تعليق در دستور كار ما نيست / تحولات لبنان آغاز افول اسرائيل است

سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر اينكه پيش شرط مذاكره را بي نتيجه مي‌كند، هرگونه پيش شرط براي مذاكره درخصوص مساله هسته اي را رد كرد و گفت: چهار پنج نفر نمي توانند براي كل دنيا تصميم بگيرند و ايران نيز اين را نمي پذيرد.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، حميدرضا آصفي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار "مهر"، درباره نامه يكي از نمايندگان خطاب به كوفي عنان كه قرار بود از طريق وزارت خارجه در اعتراض به جزيره سازي امارات در خليج فارس ارسال شود، گفت: در اين رابطه نامه اي دريافت شده بود كه اشكالات محتوايي داشت اما قرار بر اين شد كه اصلاح شود و هر زمان كه اين اصلاح صورت گرفت وزارت خارجه آن را تحويل خواهد داد.

آصفي در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار "مهر" درباره باغ قلهك و جلسه اي كه روز شنبه هفته جاري بين نمايندگان مجلس و يكي از مسئولان پيگير بازپس گيري اين باغ از انگليس برگزار شده بود ، اظهار داشت: مسئله باغ قلهك سابقه تاريخي و ابعاد مختلف دارد و وزارت خارجه با مشورت ساير تصميم گيران درحال گفتگو و پيگيري اين مسئله است.

وي با بيان اينكه از هيچ يك از حقوق ايران صرفه نظر نمي كنيم ، افزود: رايزني ها در مورد چگونگي پيگيري اين مسئله در حال انجام است اما صرفا وزارت خارجه اين مسئله را دنبال نمي كند بلكه جاهاي ديگري نيز در حال پيگيري اين مساله هستند.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوالي درباره منوط كردن مذاكره در مساله هسته اي به اجراي قطعنامه و پيش شرط هاي غربي ها گفت: اگر ما مي خواستيم براساس پيش شرط هاي آنان مذاكره كنيم خيلي زودتر از اين ها مي توانستيم پاي ميز مذاكره بنشينيم اما پيش شرط مذاكره دو طرف را در زاويه قرار مي دهد وامكان رسيدن مذاكره به نتيجه را سلب مي كند.

وي با رد هرگونه پيش شرطي براي مذاكره تصريح كرد: چهار پنج نفر نمي توانند براي كل دنيا تصميم بگيرند و ايران نيز اين را نمي پذيرد.

آصفي در ادامه سخنان خود در پاسخ به سئوالي با اشاره تنش آفريني رژيم صهيونيستي در منطقه اظهار داشت : اكنون بيش از هر زمان ديگري مشخص شده كه وجود رژيم صهيونيستي از عوامل اصلي وجود تنش در منطقه است.

وي با بيان اينكه رويكرد استبدادي بوش و آمريكا به خاورميانه بايد تغيير يابد افزود: حتي برخي سياستمداران با انصاف غربي نيز مقاومت مشروع حزب الله را تاييد كردند، اما اسرائيل نشان داد كه به هيچ مقررات بين المللي پايبند نيست وبه خواست و اولويت هاي افكار عمومي جهان بي اعتناست.

آصفي با اشاره به نقض آتش بس از سوي رژيم صهيونيستي ادامه داد: اين كار نشان مي دهد رژيم صهيونيستي هيچ علاقه اي به كاهش جنگ و درگيري ندارد و با انجام آدم ربايي نيز خوي واقعي خود را نشان مي دهد.

وي ادامه داد: اكنون رژيم صهيونيستي به اعتراف مسئولان خودشان در اوج بحراني قرار گرفته كه از سال 1948 تا كنون براي اين رژيم سابقه نداشته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت : رژيم صهيونيستي در شرايط اقتصادي، سياسي وامنيتي بدي به سر مي برد و همه اينها ريشه در فساد و سياست هاي آنان دارد.

آصفي تاكيد كرد : پيروزي حزب  الله نقطه عطفي در روابط بين الملل است و تحولات لبنان نيز آغاز افول رژيم صهيونيستي است.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري از ابراز تمايل كوفي عنان براي سفر طي هفته هاي آينده به ايران خبر داد و با بيان اينكه در حال تنظيم تاريخ براي انجام اين سفر هستيم گفت: گفت و گوهاي ما با سازمان ملل و دبير كل همواره وجود داشته است و در گفتگو هاي آينده نيز در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل هسته اي، تحولات منطقه، مسائل لبنان وفلسطين و بهبود وضعيت سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان ملل گفت و گو خواهيم كرد.

آصفي همچنين در خصوص اظهارات وزير امور خارجه كانادا كه به دليل حمايت از حزب الله اتهاماتي را متوجه ايران كرده بود اظهار داشت: دست كانادا به خاطر حمايت از رژيم صهيونيستي به خون مردم لبنان وفلسطين آلوده است بهتر است و از شبكه هاي تلويزيوني ببينند كه در لبنان وفلسطين مردم بيگناه چگونه به شهادت مي رسند.

وي افزود : بهتر است كانادا مثل ونزوئلا و كشورهاي آمريكاي لاتين استقلال خود را حفظ كند و از آمريكا تقليد ننمايد.

خبرنگاري به موضوع توقف چند هواپيماي ايراني توسط تركيه اشاره كرد كه آصفي پاسخ داد: توقف دو هواپيماي ايراني در زمان هاي مختلف در چارچوب بازرسي هاي معمول تركيه صورت گرفته است و پس از آن نيز هواپيماها مسير خود را ادامه دادند اما به هر حال مشكلي وجود نداشت .

به گفته وي منوچهر متكي وزير امور خارجه در سفر به تركيه اين گلايه را مطرح و تاكيد كرده است كه در چارچوب روابط خوب ايران واين كشور اين گونه كارها غير منطقي به نظر مي رسد.

خبرنگاري به آغاز مانور ضربت ذوالفقار از سوي ارتش اشاره كرد و گفت آيا اين مانور با توجه به مسائل هسته اي و پاسخ ايران به بسته پيشنهادي صورت گرفته است كه سخنگوي وزارت خارجه اظهار داشت: نيروهاي مسلح هر ساله از اين گونه مانور ها براي بالا بردن توان كشور دارند كه براساس تقويم سالانه اجرا مي شود .

خبرنگارديگري اظهار داشت: گفته مي شود كه اين مانور خارج از تقويم بوده است كه آصفي پاسخ داد بايد ديد كه تقويم چه كسي است، سخنگوي وزارت امور خارجه در باره پيشنهادي يكي از خبرنگاران مبني بر نظارت اعضايي از كشورهاي همسايه و اعضاي كشورهاي غير متعهد به جاي بازرسان آژانس گفت: ما هيچگاه مشكلي براي بازرسي نداشته ايم و كشورهاي منطقه نيز هيچ نگراني از مسئله هسته اي ايران ندارند چرا كه تقويت ايران در خدمت كشورهاي مسلمان و منطقه است.

آصفي در مورد اعزام نيروهاي حافظ صلح از تركيه به لبنان تاكيد كرد: اعزام هر نيرويي از كشورها بايد با توافق و نظر دولت لبنان باشد.

همچنين وي در مورد هدف قراردادن مواضع گروه تروريستي پژاك از سوي ايران گفت: ما با ترك ها قرار داد امنيتي داريم و با همكاري تركيه درصدديم تا اجازه ندهيم گروه هاي تروريستي عليه منافع ايران وتركيه وارد عمل شوند.

خبرنگاري سئوال خود را به گفته يكي ازمقامات آمريكايي مبني بر توافق با روسيه وچين براي تحريم ايران اختصاص داد كه آصفي گفت: آمريكايي ها حرف هاي زيادي مي زنند كه خيلي از آنها نيز پايه و اساس ندارد و نياز نيست نسبت به همه اين حرفها اعلام نظر كنيم. ما با توجه به منافع كشورمان تصميم مي گيريم و زير تهديد از حقوق مشروع خود دست بر نمي داريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه سفر سيد محمد خاتمي به ژاپن را براي جلسات گفت و گوي تمدن ها و درچارچوب طرح هاي خاتمي عنوان كرد و همچنين از سفر متكي در راس هياتي سياسي - اقتصادي به آفريقاي جنوبي خبر داد و اظهار داشت: اين سفر براي شركت در نهمين اجلاس كميسيون اقتصادي انجام مي شود.

آصفي آفريقاي جنوبي را از كشورهاي موثر در جنبش عدم تعهد و تاثير گذار درجنوب دانست و تاكيد كرد اين سفر در همكاري هاي ايران وآفريقاي جنوبي در زمينه هاي گوناگون موثر خواهد بود.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه به اظهارات متكي مبني بر مذاكره درباره تعليق اشاره كرد، اظهار داشت: همانگونه كه متكي نيز گفتند تعليق در دستور كار ما نيست چون آن را باز گشت به گذشته مي دانيم.

آصفي همچنين علاقمندي ايران را براي كمك به بازسازي لبنان در چارچوب همكاري هاي دوجانبه اعلام كرد و خاطر نشان كرد: صحبت هاي مقدماتي در اين زمينه انجام شده اما بايد تصميم گيري جامعي درباره آن صورت گيرد.

کد خبر 369172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha