۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۰

معاون وزیر آموزش و پرورش:

کلاس اولی‌ها ۳۱ شهریور به مدرسه می‌روند

کلاس اولی‌ها ۳۱ شهریور به مدرسه می‌روند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: پیش‌دبستانی‌ها، پایه اول و پایه هفتم سی و یکم شهریور ماه به مدرسه خواهند رفت و سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زرافشان در نشست خبری امروز که در ساختمان معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، درباره طرح «تعالی مدارس» گفت: در حال حاضر تعداد ۷۵۸۲ مدرسه تحت طرح تعالی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در سال آینده نیز تعداد مدارس تحت پوشش این طرح به عدد ۱۴ هزار و ۱۰۸ خواهد رسید.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به پژوهشسراهای دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: برای سال تحصیلی آینده تعداد ۱۵۰ پژوهشسرای جدید به مجموع ۵۰۰ پژوهشسرای موجود در کشور اضافه خواهد شد.

زرافشان بیان کرد: بیش از ۶۴ پژوهشسرای کشور به آزمایشگاه نانو مجهز هستند و سازمان انرژی اتمی نیز برای ایجاد راه‌اندازی بخش لیزر در پژوهشسراها آمادگی خود را اعلام کرده‌ است.

وی به برگزاری نخستین المپیاد سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این المپیاد از استقبال و اقبال خوبی همانند هفتمین المپیاد نانو برخوردار باشد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی مدارس برتر نیز بیان کرد: در یک نشست ملی که پاییز سال ۹۵ برگزار می‌شود، از مدارس برتر تقدیر خواهد شد و مسئول ارزیابی مدارس برتر، دانشگاه فرهنگیان است.

زرافشان با اشاره به کارآفرینی دانش‌آموزان بیان کرد: برنامه جامع کارآفرینی برای خوداشتغالی فارغ‌التحصیلان را تدوین کرده‌ایم و یک پژوهشسرا واقع در منطقه ۳ به عنوان قطب تمام پژوهشسراهای کشور خدمات ارائه خواهد داد.

وی بیان کرد: با استقرار دوره دوم متوسطه، طول مدت تحصیل در آموزشگاه‌های کاردانش و فنی‌ و حرفه‌ای از دو به سه سال افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین دانش‌آموزان این شاخه پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: این بازارچه‌ها محلی و مجازی راه‌اندازی می‌شود و امسال نیز دستورالعمل آموزش ما بحث تولید را نیز پیش‌بینی کرده‌ است.

زرافشان ادامه داد: با توجه به این دستورالعمل، برای تمام هنرستان‌ها آموزش، تولید و فروش خواهیم داشت و می‌توانند به تولید در جامعه و توسعه اقتصادی و درآمدزایی برای خود کمک کنند.

وی تاکید کرد: هدف ما افزایش مهارت، عرضه و تولیدات دانش‌آموزان است و سیاست دکتر فانی در دولت یازدهم بر اهدای هدایای داخلی و خارجی، استفاده از تولیدات دانش‌آموزان هنرستانی بوده است و امیدواریم هنرستان‌ها نقش خود را در سال اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استقرار پایه دهم برای ما حائز اهمیت است، گفت: در پایه دهم با سه شاخه تحصیلی روبرو هستیم که استقرار این پایه با پیچیدگی‌هایی مواجه است.

زرافشان ادامه داد: جداول درسی مبتنی بر سند تحول بنیادین به تصویب رسیده است و همچنین تشکیل آئین‌نامه آموزشی دوره متوسطه و هدایت تحصیلی را نیز در دستور کار داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تولید مواد آموزشی در حال انجام است و ثبت‌نام کتب درسی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌هایی را نیز برای دبیران در دستور کار داریم که پس از ماه رمضان دنبال می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دوره‌های آموزش استانی نیز در ماه‌های مرداد و شهریور ماه برگزار می‌شود و به دلیل تنوع و گستردگی که وجود دارد، آموزش‌ها به شکل مجازی خواهند بود.

زرافشان ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ پایه دوم متوسطه را نخواهیم داشت و معلمان باید در پایه دهم مستقر شوند.

وی به راه‌اندازی سامانه هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: این سامانه فرم‌های هدایت تحصیلی را در ۶ محور که در آئین‌نامه قید شده، صادر می‌کند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و توجیه کارشناسان نیز از یک سال قبل آغاز شده است و از همه استان‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش و آشنایی پایه نهم با شاخه‌ها و رشته‌ها داریم.

زرافشان با اشاره به جشنواره‌های دوره متوسطه گفت: در دوره اول متوسطه جشنواره «نوجوان خوارزمی» را داریم که امسال دومین سال سراسری آن است. این جشنواره از بیست و هفتم تا بیست و نهم تیرماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مسابقات آزمایشگاهی را نیز پنجم تا هفتم مرداد ماه برگزار خواهیم کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مسابقات فرهنگی و هنری به مدت دو روز در روزهای دوازدهم و سیزدهم مرداد ماه و مسابقات علمی ـ مهارتی را نیز در بیست و دوم و بیست و سوم تیرماه خواهیم داشت که این جشنواره‌ها از عوامل انگیزشی تحرک علمی دانش‌آموزان است.

زرافشان با اشاره به بازگشایی مدارس نیز بیان کرد: دستورالعمل ثبت‌نام‌ها به استان‌ها ابلاغ شده است و سی و یکم شهریور ماه روز بازگشایی مدارس برای پیش‌دبستانی‌ها، کلاس اولی‌ها و پایه هفتم است که روز غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جوانه‌ها نامگذاری شده است.

وی گفت: به دلیل تعطیلی پنجشنبه و جمعه مدارس، آغاز سال تحصیلی از سوم مهرماه است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته با افزایش ۱۳ درصدی پوشش پیش‌دبستانی‌ها مواجه بودیم، گفت: در مناطق محروم و دو زبانه این آموزش‌ها بیشتر خواهد شد.

زرافشان به حساب یکپارچه مدارس اشاره کرد و گفت: امسال هزینه‌هایی همچون فعالیت‌های فوق برنامه، بیمه، لباس فرم و ... باید به حساب یکپارچه مدارس واریز شود تا گردش مالی مدارس معلوم باشد.

وی بیان کرد: هر سال با شروع کار ثبت‌نام، بحث نظارت نیز وجود دارد که کمیته‌های نظارت در استان‌ها و مناطق تشکیل می‌شود اما برخی از مسئولین ثبت‌نام نسبت به قوانین بی‌اطلاع هستند لذا دوره‌های آموزشی را در مناطق برای آنان برگزار می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دریافت وجوهات در مدارس، گفت: گزارش‌هایی در سال گذشته و امسال مبنی بر دریافت وجوهات وجود دارد که با آنان برخورد کردیم و می‌کنیم.

زرافشان ادامه داد: حساب‌های یکپارچه طی دو هفته گذشته ابلاغ شده است تا بتوانیم حساب‌های مدارس را کنترل کنیم تا به یک انضباط مالی برسیم.

وی اظهار کرد: تمام پول‌هایی که به این حساب‌ها واریز می‌شود، متعلق به خود مدارس است و درصدی را وزارتخانه برنمی‌دارد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروی انسانی نیز گفت: امسال نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مدارس وارد می‌شوند. در گذشته اعلام شده بود که ۱۳ هزار نفر به دوره ابتدایی وارد می‌شوند اما با اضافه شدن ترم تابستانی ۲۳ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل و به مدارس کشور وارد می‌شوند که بخشی از آنها در دوره متوسطه اول و دوم به کار گرفته می‌شوند.

وی بیان کرد: تعداد ۳۷۰۰ نفر نیز در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند که مهر امسال به مدارس کشور وارد می‌شوند. همچنین ۵۰۰ نفر از سوی دانشگاه شهید رجایی فارغ‌التحصیل شده و به طور اختصاصی در هنرستان‌ها مشغول به کار می‌شوند.

زرافشان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد ۴۵ هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته شوند که با تزریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مدارس با کمبود نیرو مواجه نخواهیم شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تاکنون اطلاعات دو میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۵۱ دانش‌آموز وارد سامانه ثبت‌نام شده است.

وی بیان کرد: پایه‌های اول ابتدایی، هفتم و دهم باید برای ثبت‌نام به مدارس مراجعه کنند اما پایه‌های دیگر نیازی به مراجعه به مدرسه ندارند مگر اینکه دانش‌آموز قصد جابجایی داشته باشد.

زرافشان درباره ثبت‌نام در محدوده‌های جغرافیایی تعیین شده گفت: امسال برای کارکنان دولت این امکان را فراهم کرده‌ایم تا فرزندانشان را در مدرسه مسیر محل کار خود ثبت‌نام کنند و تا پایان مرداد ماه امکان ثبت‌نام در مدارس وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره کیفیت آموزشی و افت نمرات دانش‌آموزان بیان کرد: میانگین نمرات کتبی امتحانات نهایی از ۱۱ به بالای ۱۲.۵ رسیده است که نشان می‌دهد خیلی با افت تحصیلی روبرو نبوده‌ایم.

وی درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: مسائل اقتصادی، اشتغال و ازدواج از علت‌های مهم ترک تحصیل دانش‌آموزان است. هر سال اول مهر با تطبیق دانش‌آموزان ورودی به مدرسه، موضوع بازماندگان را به صورت نفر به نفر دنبال می‌کنیم تا آنان را به مدرسه بازگردانیم.

کد خبر 3703418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha