۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳

یادداشت بین الملل؛

ابهام در سرنوشت سیاسی قدرتمندترین زن اروپا

ابهام در سرنوشت سیاسی قدرتمندترین زن اروپا

کاهش شدید محبوبیت آنگلا مرکل در نظرسنجی ها و افزایش محبوبیت افرادی مانند فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه کابینه، سوالاتی را در خصوص آینده سیاسی قدرتمندترین زن اروپا مطرح کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-حنیف غفاری: شبکه تلویزیونی (ARD) آلمان در تازه ترین نظرسنجی خود از کاهش بی سابقه محبوبیت صدر اعظم سرزمین ژرمنها خبر داده است. آنگلا مرکل پس از وقوع دو حمله تروریستی در انسباخ و ورتزبورگ شاهد افزایش انتقادات عمومی نسبت به سیاستهای مهاجرتی خود است.

صدر اعظم آلمان متهم است که قدرت تامین امنیت کشورش را ندارد. وقوع بحران امنیت در آلمان و وسعت بخشی دامنه عملیات گروههای تروریستی ممکن است به زودی منجر به سقوط آنگلا مرکل از قدرت شود. این در حالیست که مطابق بررسی ها  و نظرسنجی های مختلف صورت گرفته طی سالهای اخیر، مرکل به عنوان قدرتمندترین زن اروپا مورد شناسایی قرار گرفته است.

به راستی چه آینده ای در انتظار صدر اعظم سرزمین ژرمنهاست؟ به نظر می رسد از سال ۲۰۱۳ میلادی و همزمان با تشکیل دولت ائتلافی، مرکل عملا نتوانسته است حضور موثری در راس معادلات سیاسی کشورش داشته باشد. او هم اکنون با دولتی ائتلافی و غیر یکپارچه مواجه است که در آن دموکرات مسیحی ها و سوسیال دموکراتها بر سر موضوعات مختلفی از جمله بحران پناهجویان، بحران امنیت، سیاستهای تسلیحاتی، نوع مواجهه با روسیه و ... با یکدیگر اختلاف نظر دارد.

این اختلاف نظر خود را بارها در مواضع آنگلا مرکل و معاون سوسیال دموکرات او زیگمار گابریل نشان داده است. طی ماههای اخیر میان مرکل و گابریل بر سر سیاست درهای باز مرکل (در خصوص پناهجویان) اختلافات عمیقی به وجود آمده است. این اختلافات عمیق روز به روز بیشتر خود را نشان می دهد. هم اکنون بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند که یکی از اصلی ترین موانع عدم حل و فصل بحران پناهجویان، اصرار مرکل بر سیاستهای درهای باز است.

نکته قابل تامل دیگر اینکه در نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه تلویزیونی(ARD) فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجۀ آلمان رتبه نخست را کسب کرده است. این در حالیست که اشتاین مایر قبلا به عنوان رقیب انتخاباتی مرکل از حزب سوسیال دموکرات در مقابل وی شکست خورده بود. هم اکنون اشتاین مایر انگیزه بیشتری برای رقابت با صدر اعظم آلمان دارد. بنابراین افزایش محبوبیت وزیر امور خارجه دولت ائتلافی آلمان در مقابل مرکل، برای صدر اعظم این کشور یک تهدید محسوب می شود.

با ین حال مطابق نظرسنجی صورت گرفته، حتی مرکل پس از اشتاین مایر در رتبه دوم نیز قرار ندارد! در این نظرسنجی صدر اعظم آلمان  پس از وولفگانگ شاوبله، وزیر دارایی و یوآخیم گاوک، رئیس جمهوری آلمان در رتبۀ چهارم قرار گرفته است. این مسئله برای مرکل یک فاجعه محسوب می شود. او توانسته است حمایت ۴۷ درصد از شهروندان آلمانی را نسبت به خود جلب نماید.

به نظر می رسد هر اندازه بحران امنیت در آلمان جدی تر شود، به همان میزان از محبوبیت آنگلا مرکل کاسته شود. مخالفان دولت مرکل توانسته اند این موضوع را به شهروندان آلمانی القا کنند که ریشه بحرانهای امنیتی در آلمان، سیاستهای درهای باز صدر اعظم این کشور است. فعالیت گروههای راست افراطی در آلمان نیز این روند را تشدید کرده است. این در حالیست که سیاستهای دولت آلمان در جهت حمایت تسلیحاتی از عربستان سعودی(به عنوان اصلی ترین حامی منطقه ای داعش) و مصالحه این کشور با گروههای تکفیری و راستگرای افراطی در داخل خاک آلمان اصلی ترین دلیل وقوع بحران امنیت در این کشور است. راستگرایی افراطی و تکفیری گری دو خطر و بحران امنیتی است که آلمان را در زمان حال و آینده تهدید می کند. با این حال از سوی آنگلا مرکل و مقامات دولتی و امنیتی آلمان اراده ای برای مقابله با این وضعیت مشاهده نمی شود.

در نهایت اینکه سرنوشت سیاسی آنگلا مرکل متعاقب وقوع بحرانهای امنیتی و اجتماعی در آلمان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. در این میان، شاید مرکل و سوسیال دموکراتها نتوانند در آینده ای نزدیک بر سر حفظ دولت ائتلافی به نتیجه برسند. در چنین شرایطی برگزاری انتخابات زودهنگام اجتناب ناپذیر خواهد بود. بدیهی است که در صورت کناره گیری مرکل از قدرت و یا شکست حزب متبوع وی در انتخابات، دیگر کسی از صدر اعظم سرزمین ژرمنها به عنوان قوی ترین زن سیاستمدار در اروپا یاد نخواهد کرد.

کد خبر 3735322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha