۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶

رونمایی از یادداشت رهبری بر کتاب «تن تن و سندباد» ـ ۲

خاطره چینی‌فروشان از واکنش رهبر انقلاب به فیلم «بابا لنگ‌دراز»

خاطره چینی‌فروشان از واکنش رهبر انقلاب به فیلم «بابا لنگ‌دراز»

مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطراتی از دیدارهای خود با رهبر انقلاب و نظرات ایشان درباره موضوعات فرهنگی را روایت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی  به همراه رونمایی از یادداشت معظم له بر کتاب «تن‌تن و سندباد» صبح امروز در دفتر مؤسسه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم محسن چینی‌فروشان مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی عنوان کرد: فکر نمی‌کنم کسی مانند رهبر انقلاب در کشورمان به حوزه کودک و نوجوان توجه داشته باشد. من به خاطر دارم زمانی که برای امور مربوط به کانون به خدمت ایشان می‌رسیدم، به طور مشخص در مورد برخی از افراد سؤال می‌کردم و حتی درباره یک انیمیشن که از تولیدات کانون دیده بودند، دقیق توضیحاتی به من می‌دادند.ایشان به حوزه‌های فعال در زمینه کودک و نوجوان مانند کانون و مجلات رشد همواره توجه خاص داشتند و در مورد مسائل مرتبط با این مراکز همیشه پیگیری بسیاری انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان معتقد به آزادی عمل نویسندگان در چارچوب کلی نظام بوده و هستند و در عین حال تولید خنثی در این زمینه را مضر و روی تولیدات بومی اصرار دارند.

چینی‌فروشان در ادامه به ذکر خاطراتی از دیدارهای خود با رهبر انقلاب پرداخت و گفت: وقتی در سال ۷۱ به کانون رفتم، دو سال پس از آن دیداری با ایشان داشتم و در آن به من فرمودند شما فکر می‌کنید به این زودی‌ها می‌توانید بر کانون تسلط پیدا کنید. آنجا ۲۵ سال سابقه دارد و هنوز کار دارد تا آنی بشود که باید باشد. در همان دیدار به من فرمودند که نوجوانان ما در حال حاضر خبری از تاریخ انقلاب ندارند و وقایع زیادی داریم که باید از آنها مطلع شوند و عنوان کردند که حدود ۲۰۰ موضوع در این زمینه مد نظرشان است که باید برای آنها کتابی منتشر شود. نکته جالب اینکه درباره این مجموعه فرمودند باید کتاب‌هایتان جلدی عالی داشته باشد تا مخاطب را به خود جذب کند اما در مورد کاغذ می‌توانید از کاغذ معمولی هم استفاده کنید. ایشان در ادامه هم برای من گفتند که روزی در دست دخترشان کتابی درباره حضرت امام جواد (ع) دیده‌اند. فرمودند که با خودم گفتم من که کارم امور دینی است، چنین کتابی را تاکنون ندیده‌ام. درواقع ظاهر کتاب توجه ایشان را جلب کرد و فرمودند که کتاب را گرفته‌اند و کاملاً خوانده‌اند؛ این همان خاصیتی است که کار برای نوجوانان دارد.

وی همچنین گفت: در دیدار دیگری رهبر انقلاب عنوان کردند که فیلم «بابا لنگ‌دراز» را دیده‌اند و در این زمینه گفتند اثری پرجاذبه است اما در ژانر فرهنگ آمریکایی و البته تأکید کردند که این فیلم کاری سالم در فرهنگ آمریکایی به شمار می‌رود و از باب اهمیت تولید چنین محصولاتی به ما گفتند اگر شما همه کارهایتان را کنار بگذارید و چنین آثاری را در فرهنگ خودمان بسازید، ارزش دارد.

محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری نیز در این مراسم در سخنانی عنوان کرد: ما مدعی مکتب ادبی و هنری انقلاب اسلامی هستیم؛ مکتبی که ادبیات ما را با قبل از خود متمایز می‌کند و البته مهندس آن نیز شخص رهبر انقلاب است.

مومنی‌شریف در ادامه گفت: رهبر انقلاب بارها به همکاران من در حوزه هنری عنوان کرده‌اند که فعالیت شما، ما را از ادبیات وارداتی بی‌نیاز کرده است که این اظهارنظر همیشه الهام‌بخش ما بوده است. خاطرم هست زمانی که خاطرات عزتشاهی را به ایشان ارائه کردیم، در عرض یک هفته آن را مطالعه کردند و پس از آن به من گفتند عزتشاهی و خاطراتش، شهر گمشده انقلاب اسلامی است. درباره سینما نیز ایشان هم این‌گونه عمل می‌کنند. بارها شده است که از سوی دفتر ایشان برای کارگردانان فیلم‌ها، پیغام و یا هدیه‌ای ارسال شده است که دو روز قبل نیز به بنده چنین مأموریتی را دادند.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: در حوزه ادبیات ما پس از انقلاب اسلامی روزهای خوبی را سپری کردیم، دوره‌ای را از سر گذراندیم که ارزش‌ها و پیام انقلاب نیز می‌توانست انتقال داده شود و مورد توجه مردم نیز قرار گرفت اما این راه ادامه پیدا نکرد. به باور من سیاست‌های توسعه کشور  در دهه ۷۰ به ما خسارت زد و به سمت دنیایی حرکتمان داد که متعلق به ما نبود و به همین خاطر قدم به عرصه ترجمه بی‌حد و اندازه نهادیم.

مؤمنی‌شریف همچنین با اشاره به ویژگی‌های ترسیم شده جامعه ایران در سند چشم‌انداز کشور در سال ۱۴۰۴، گفت: ادبیات امروز ما با آنچه که چنان مردمی را باید بسازد، مغایرت دارد و باید سعی کنیم آن را اصلاح کنیم.

محسن پرویز نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست در سخنانی درباره راهکارهای دسترسی به ادبیات کودک و نوجوان مطلوب گفت: نخست باید توجه کنیم که کتاب خوب باید در دسترس باشد؛ نشر زنجیره‌ای است که توزیع حلقه آخر آن است و اگر این مسئله دچار مشکل شود، کل فرآیند کتابخوانی ما دچار مشکل می‌شود.

پرویز همچنین با اشاره به کتاب «تن‌تن و سندباد» عنوان کرد: به خاطرم هست که ۱۸ سال پیش راجع به این اثر با آقای میرکیانی مصاحبه کردم. به نظر من بی‌توجهی و کم‌توجهی ما به این آثار چنان بوده که امروز باید بزرگانی مثل رهبر انقلاب درباره آنها نکته‌ای بگویند تا دوباره به سمتشان برویم؛ این مسئله ناراحت‌کننده است. اگر به این گرایش‌ها توجه نشود، نویسنده‌ای هم تربیت نخواهد شد تا کار ادامه پیدا کند.

وی گفت: به باور من فضای سلامت کلان ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما به اندازه‌ زیادی حفظ شده است و از قضا تولیدات ما نیز بسیار ترجمه‌پذیر است و فکر می‌کنم ناشران ما باید به این سمت حرکت قابل اعتنایی داشته باشند.

در ادامه این مراسم و پس از رونمایی از یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب، محمد میرکیانی نویسنده این اثر در سخنانی عنوان کرد: تصورم این است که آنچه رهبر انقلاب درباره این اثر گفته‌اند، فراتر از شأن من است. ایشان در اوایل دهه ۷۰ به مسئله تهاجم فرهنگی اشاره کردند. در آن دوران من فعالیت‌هایی در زمینه ادبیات کهن و کودک و نوجوان داشتم و به خاطر مسئولیتی که در صدای جمهوری اسلامی داشتم، باید هر هفته قصه‌ای می‌نوشتم تا در رادیو خوانده شود. به همین خاطر فضایی مناسب برایم ایجاد شد تا با اسطوره‌ها آشنا شوم و بر اساس احساس نیازی که در این زمینه داشتم، این کتاب را نوشتم.

وی افزود: جهان امروز به سمت یکسان‌سازی فرهنگی در حال حرکت است که اگر این مسئله محقق شود، ما درواقع به سمت ایستایی فرهنگی می‌رویم که حاصلش از بین رفتن اندیشه و تسلیم شدن بی‌چون و چرایمان به فرهنگ بیگانه است. من در این کتاب هدفم ترسیم این ایستادگی بوده است.

میرکیانی همچنین گفت: من در این اثر سعی کردم بخش‌های بیرونی از پیامم را لذت‌بخش کنم و البته ابعاد پنهانی را نیز در کار قرار دهم تا در آینده درک شود.

وی در پایان گفت: به باور من کار ادبیات کودک و نوجوان کاری است بزرگسالانه که باید درک و حس شود و این اتفاق میسر نمی‌شود تا ما خود را از جایگاه یک مسئول کنار بکشیم و صرفا تولید اثر کنیم.

کد خبر 3735330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha