۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶

در شیراز؛

«پشت در خبری نیست» بررسی شد/میزانسن های فیلم دشوار بود

«پشت در خبری نیست» بررسی شد/میزانسن های فیلم دشوار بود

شیراز- نشست نقد و بررسی فیلم «پشت در خبری نیست» در سینما هنر و تجربه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست شبنم عرفی نژاد کارگردان فیلم و آرش خلاق دوست فیلمبردار به همراه سارا احمدی به عنوان منتقد حضور داشتند که در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم «پشت در خبری نیست» سارا احمدی تحلیلی با نگاه جامعه شناسانه خود از فیلم را بیان کرد و گفت: قطعا صحبت های کارگردان اثر درباره شکل گیری فیلم و روند ساخت آن مفید تر است و فیلم را از نگاه جامعه شناسی با توجه به المان هایی که در جامعه وجود دارد بررسی می کند.

سپس کارگردان فیلم «پشت در خبری نیست» با تقدیر از گروه هنر و تجربه که امکان اکران این فیلم را فراهم کرد، یادآور شد: «پشت در خبری نیست» را وقتی ساختم که قبل از آن ثانیه ای فیلم داستانی نساخته بودم تنها تجربه کار با مهدی فخیم زاده و کیانوش عیاری را داشتم. زمان فیلم برداری تنها با رویا نونهالی کار کرده بودم و با بقیه بازیگران اولین بار بود که کار میکردم. فیلم در چند جشنواره شرکت کرد و جایزه بهترین اثر جشنواره پلیس را دریافت کرد، مهراوه شریفی نیا برنده جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن شد و من نامزد بخش استعداد و خلاقیت از انجمن منتقدین سینمای ایران شدم اما هنوز متوجه نشدم که چرا این فیلم تا هفت سال اجازه اکران نگرفت.

برای من بعد از ۷ سال شور و اشتیاق از بین رفته

در ادامه جلسه یکی از حاضرین در مورد احساس فیلمساز اثر به عنوان اولین کسی که فیلم را ساخته است و بعد از هفت سال اکران شده جویا شد که عرفی نژاد پاسخ داد: وقتی فیلمی اکران نمی شود تهیه کننده بعدی به فیلمساز اعتماد نمی کند. درواقع برای من بعد از ۷ سال شورو اشتیاق از بین رفته است. قطعا اگر این فیلم در زمان خودش اکران می شد با توجه به اینکه همه بازیگران حرفه ای بودند، برای ادامه کار روند بهتری داشتیم. به عنوان یک کارگردان وقتی فیلمی می سازی و مردم آن را نمی بینند دچار یاس و سرخوردگی می شود. اما در تمام این سال ها سعی کردم امیدم را از دست ندهم و دلسرد نشوم، اما کاش کسی پیدا می شد و جواب سال هایی که رفت را می داد.

در ادامه خلاق دوست، فیلمبردار «پشت در خبری نیست»  پیرامون نحوه فیلمبرداری گفت: این فیلم اولین تجربه من بود و با توجه به اینکه تعداد میزانسن هایی که فیلم داشت کار بسیار دشواری بود اما در کل بازخورد خوبی را داشت.

او گفت: همکاری من و کارگردان اثر از فیلم «روزگار غریب» و این فیلم اولین فیلم بلند من است، درواقع فیلمبرداری با دوربین روی دست در آن زمان حرکت تازه ای بود که متاسفانه کمتر دیده شد اما با توجه به نورپردازی سخت و برداشت های زیاد فیلم که بیش از ۲۵ برداشت بود و سیار بودن دوربین در طی فیلمبرداری در واقع “پشت در خبری نیست»فیلم پخته و بدون نقصی است.

این «در» نماد صدای زن در جامعه است

در پایان منتقد کارشناس این نشست که پس از اکران آن برگزار شد با طرح این پرسش که در فیلم «پشت در خبری نیست» مفهوم واژه «در» چه معنایی دارد؟ به جمع بندی نشست پرداخت و عنوان کرد: درواقع مفهوم در نماد گشایش است که همه ما دوست داریم خبر خوبی بشنویم، این "در" نماد صدای زن در جامعه است، صدای زنی که شنیده نمی شود و در سکانس هایی از فیلم نشان داده شد که حتی مجری قانون هم توجهی به مشت های پی در پی زن داستان ندارد و در فکر و خیال خودش است.

وی ادامه داد: کارگردان در این فیلم تقابل جامعه و قانون را به تصویر کشیده است. زن نماد قشر مادر، زنان همسر، زنان خانه دار، زنی که ناچار است برای استقلال مالی خود کار کند، در این فیلم عدم حمایت از حقوق زن در جامعه، بوروکراسی و کاغذبازی اداری را نقد می کند. درواقع جامعه در یک طرف و قانون از طرف دیگر، که این دو المان با حضور و نقش آدمهای فیلم به نمایش گذاشته می شود.

کد خبر 3754106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha