۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰

با هدف مقابله با سرمازدگی؛

کاشت درختان هسته‌دار به شمال اردبیل انتقال می‌یابد

کاشت درختان هسته‌دار به شمال اردبیل انتقال می‌یابد

اردبیل – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با هدف مقابله با سرمازدگی کاشت درختان هسته‌دار به شمال استان انتقال می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، عدیل سروی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران اردبیل تصریح کرد: عمده خسارت باغات استان در طول سال از محل سرمازدگی است بطوریکه در سال ۹۳ از این محل هفت هزار میلیارد ریال خسارت به باغات مشگین شهر وارد شد.

وی افزود: به منظور مقابله با حادثه طبیعی سرمازدگی در نظر داریم کاشت درختان هسته‌دار را به شمال استان انتقال دهیم و در مقابل کاشت درختان دانه‌دار و ریزدانه در جنوب استان متمرکز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه برای تحقق این سیاست نهال یارانه دار توزیع می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر این کاشت ارقام مقاوم به سرمازدگی در دستور کار است و در پی مطالعه و شناسایی رقم مقاوم به سرمازدگی درخت گردو تکثیر بافت آن بر عهده جهاد دانشگاهی استان قرار گرفته است.

سروی به نصب ۱۲ دستگاه ضد تگرگ در شهرهای خلخال، کوثر و مشگین شهر اشاره و تأکید کرد: تاکنون نتیجه قابل قبولی از این مهم حاصل شده و در نظر داریم با جذب اعتبار مناسب تعداد دستگاه‌ها را افزایش دهیم.

وی از جمله سایر اقدامات تغییر الگوی کشت را توسعه کشت زعفران در اغلب شهرستان و کشت پسته در شهرستان مشگین شهر، ارشق و گرمی عنوان و اضافه کرد: سال گذشته به تعداد ۳۷ هزار نهال پسته توزیع شد و امسال نیز تکثیر و توزیع ۶۰ هزار نهال در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی گفت: علاوه بر این کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا به دلیل هزینه پایین تولید و زمان کوتاه بهره‌برداری مورد تأکید است.

به گفته سروی در عین حال به دلیل اینکه بعد از کاشت کلزا کاشت محصول دیگر با بهره‌وری همراه است، به دلیل وضعیت نامناسب بازار سیب‌زمینی کاشت کلزا به عنوان جایگزین سیب‌زمینی فرهنگ‌سازی می‌شود.

کد خبر 3760788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha