۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲

در گفتگو با مهر اعلام شد:

رصد همنشینی هلال ماه و سیاره عطارد در صبحگاه پنجشنبه

رصد همنشینی هلال ماه و سیاره عطارد در صبحگاه پنجشنبه

مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: فردا، پنجشنبه، همنشینی هلال ماه و سیاره عطارد اتفاق می افتد که می توان به خوبی آنرا رصد کرد.

خسرو جعفری زاده، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: صبحگاه روز پنجشنبه هشتم مهرماه کمی پس از غروب خورشید، سیاره عطارد و هلال صبحگاهی ماه در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه هلال ماه ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه از افق شرقی طلوع می کند و ۱۵ دقیقه پس از آن سیاره عطارد از افق شرقی سر بر خواهد آورد، اظهار داشت: در حال حاضر سیاره عطارد در حال دور شدن از خورشید است، البته از دید ناظران زمینی و کم کم به بیشتری کشیدگی غربی از خورشید می رسد.

جعفری زاده ادامه داد: از این رو وضعیت رصدی خوبی در پیش روی این سیاره است.

مدیر انجمن نجوم اهواز خاطر نشان کرد: این همنشینی در حالی روی می دهد که فاز ماه ۳.۵ درصد و درخشندگی سیاره عطارد ۰.۵- است؛ بر اساس محاسبات جدایی زاویه‌ای این دو از یکدیگر ۳.۲ درجه است و می تواند منظره زیبایی برای عکاسی این دو به همراه مناظر زمینی باشد.

وی افزود: این هلال آخرین هلال ماه ذی الحجه نیست و برای دیدن آخرین هلال می بایست صبحگاه روز جمعه نهم مهرماه کمی پیش از طلوع خورشید نگاهی به افق شرقی بیندازیم.

تصویر وضعیت همنشینی هلال ماه و سیاره عطارد

وی با اشاره به وضعیت رصدی هلال ماه صبحگاهی ذی الحجه اشاره کرد و گفت: وضعیت ماه به گونه ای است که زمان طلوع ماه ۵ و ۱۱ دقیقه است؛ فاز ماه : ۰.۸درصد بوده و جدایی زاویه ای ماه از خورشید ۱۰ درجه خواهد بود. همچنین زمان طلوع خورشید ۵ و ۵۸ دقیقه است.

جعفری زاده عنوان کرد: بر اساس این داده هایی که وجود دارد رصد هلال ماه بسیار دشوار است و نیاز به آسمان صاف و بدون غبار دارد. پیشنهاد می شود که برای رصد این هلال ماه از دوربین دوچشمی استفاده شود.

کد خبر 3780890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha