۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳

هنری اصیلی که از رونق افتاده است

روزگار سیاه «مبارک» و «شمشادخان»

روزگار سیاه «مبارک» و «شمشادخان»

ساری - هنر نمایشی سیاه‌بازی دیگر رونق گذشته را ندارد و مبارک‌ و شمشادخان نیز حال‌وروزشان خوش نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مازندران با پیشینه تمدنی کهن میزبان بازمانده‌ها و هنرمندانی است که کلید هنر سیاه‌بازی کشور در دست آنان است و اگرچه هنر سیاه‌بازی و نمایش‌های سنتی روزهای ناخوشی را سپری می‌کند اما برپایی سومین جشنواره ملی سیاه‌بازی، روزنه امیدی فراسوی پویایی و رونق دوباره این هنر روبه فراموشی باز می‌کند.

اولین جشنواره هنر سیاه‌بازی هشت سال قبل و با مدد پیر سیاه‌بازی کشور سعدی افشار و محمد جونیان در مازندران برگزارشده بود، دومین جشنواره سال قبل و اکنون دوباره پیشکسوتان این هنر دورهم جمع شدند تا شمع روبه خاموشی هنر سیاه‌بازی را برافروزند.

هفت گروه نمایشی از ۶ استان کشور شامل گلستان، همدان، یزد، زنجان، سمنان و تهران برای حضور در این جشنواره ملی معرفی شدند که طی مدت ۴ روزبه رقابت خواهند پرداخت و منتخبین این جشنواره هم به جشنواره سراسری و بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی کشور که در تهران برگزار می‌شوند از سوی این دبیرخانه معرفی خواهند شد.

عطاء اله صفرپور که بیش از ۶۰ سال در حوزه کارهای نمایشی فعالیت دارد و در سومین جشنواره سراسری سیاه‌بازی با نمایش نبات و روبان شرکت کرده است به خبرنگار مهر می‌گوید: ۵۰ سال از ۶۲ سال سابقه نمایشی‌ام را به کار سیاه‌بازی مشغول بوده‌ام و با مرحوم یوسفی و سعدی افشار نیز همکاری داشته‌ام.

بازیگر نقش شمشادخان و مبارک بابیان اینکه سیاه با زبان طنز مسائل و مشکلات جامعه را مطرح می‌کند می‌گوید: مردم با زبان طنز بهتر مسائل جامعه را درک می‌کنند و سیاه نمایش درواقع شخصی عالم است که همه‌چیز را می‌داند و در دوران قدیم، سیاه تنها کسی بود که با نیش و کنایه حرف‌های مردم را منتقل می‌کرد.

دنبال خنده نیستیم

صفرپور با گلایه از این نمایش‌های سیاه‌بازی رواج و رونق گذشته را ندارد، عنوان کرد: بخشی از آن به این دلیل است که ما همواره دنبال گریه بوده‌ایم درحالی‌که «سیاه» آدمی است که با زبان طنز مسائل را مطرح می‌کند و برای رونق این‌گونه آثار باید مسئولان حمایت و نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی اقدام کنند.

وی برگزاری جشنواره نمایش‌های سنتی را سبب احیای هنر سیاه‌بازی دانست و گفت: در حال حاضر سیاه‌بازی تبدیل به جُنگ شده، درحالی‌که از یک سیر نمایشی برخوردار است.

محمود حکمتی اطهر سرپرست و کارگردان نمایشی سیاه‌بازی همدان که در سومین دوره جشنواره سیاه‌بازی شرکت کرده است می‌گوید: سیاه‌بازی یکی از سبک‌های قدیمی و سنتی نمایش در ایران است و متأسفانه با باوجود آمدن سبک‌های جدید نمایشی در کشورهای غرب و اروپا و نفوذ آن به کشور، کارهای سیاه‌بازی مهجور شده و از رونق افتاده است.

وی برگزاری جشنواره سیاه‌بازی را اقدام شایسته و پسندهای دانست که سبب توجه به کارهای سنتی می‌شود و گفت: ارسال ۴۷ اثر از سراسر کشور به جشنواره سیاه‌بازی نشان‌دهنده آن است که کارهای سنتی و آیینی نیز در حال بازگشت به فرهنگ جامعه است.

این کارگردان تئاتر با عنوان اینکه قبلاً بودجه‌ای برای کارهای نمایشی اختصاص داده می‌شد، افزود: اکنون بیشترین مشکل اقتصادی است و نه‌تنها کمک نمی‌شود بلکه هزینه‌های تولید نمایش نیز افزایش‌یافته است.

اکنون بیشترین مشکل اقتصادی است و نه‌تنها کمک نمی‌شود بلکه هزینه‌های تولید نمایش نیز افزایش‌یافته است

وی با اشاره به تمایل کم مخاطب از نمایش به‌ویژه نمایش سنتی اظهار داشت: با توجه به گسترش سبک‌های هنری و نفوذ سبک‌های غربی در کشور، کارهای گذشته و سنتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی نیز تاکنون توجه ای به کارهای نمایشی آیینی نداشته است.

محمد جونیان دبیر جشنواره سراسری نمایش‌های سیاه‌بازی کشور نیز برگزاری جشنواره را اقدامی مثبت برای احیای هنر سیاه‌بازی برشمرد و درباره دلایل عدم حضور هنرمندان و آثار استان در این جشنواره گفت: کارهایی که از مازندران انتخاب نشدند به‌عنوان میهمان جشنواره دعوت شدند تا کارهای برگزیده را تماشا کنند و در کلاس‌های شرکت کنند.

وی اظهار داشت: یکی از کارهای مثبت این است که منتخبان جشنواره را به جشنواره بین‌المللی نمایشی آیینی سنتی در کشور معرفی می‌کنیم که از امتیازات جشنواره است.

علیرضا مویدی کارگردان نمایش عروسک‌ها هم عاشق می‌شوند از سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مهجوریت نمایش‌های سیاه‌بازی یادآور شد: باوجود اینترنت و پیشرفت رسانه‌ها، مردم از هنر سیاه‌بازی دور شده‌اند درحالی‌که سیاه از جنس مردم است و در کارهای سیاه‌بازی به دغدغه‌های مردم پرداخته می‌شود.

وی خواستار حمایت مسئولان امر از هنر سیاه‌بازی و هنرمندان این رشته شد.

نمایش عروسک‌ها عاشق می‌شوند به نویسندگی حسین ناظمیان و کارگردانی علیرضا مویدی از استان سمنان، نمایش نبات و رویان به نویسندگی مجتبی طالبی و کارگردانی عطاءالله صفر پور از گلستان، نمایش گل خندون و علی مردان خان به نویسندگی نیاز اسماعیل‌پور و کارگردانی محمود اطهر از همدان، نمایش افاده‌ها طبق‌طبق به نویسندگی داود فتحعلی بیگی و کارگردانی علی‌اکبر زارع از زنجان و نمایش نعیم و نعم به نویسندگی داود فتحعلی بیگی و کارگردانی مریم بهاری از زنجان، نمایش‌های طبیب اجباری اقتباسی از مولیر و کارگردانی سعید شهریار از یزد و کل عنایت به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی از تهران در این جشنواره به روی صحنه می‌روند.

در این جشنواره که بیش از ۱۵۰ هنرمند جوان و پیشکسوت از استان‌های مختلف و کارگردانان و بازیگران جوان حضور دارند، ۴۷ اثر نمایشی از ۲۰ استان و ۲۷ شهرستان کشور به دبیرخانه دائمی جشنواره در مازندران ارسال شد.

کد خبر 3862115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha