۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۰۲

این خبر به روز رسانی می شود؛

احراز هویت۶پیکر/آواربرداری فرداتمام نشود تصمیم دیگری گرفته می‌شود

احراز هویت۶پیکر/آواربرداری فرداتمام نشود تصمیم دیگری گرفته می‌شود

سازمان پزشکی قانونی در اطلاعیه‌ای از احراز هویت شش فوتی حادثه پلاسکو خبر داد از سوی دیگر سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد اگر آواربرداری فردا به اتمام نرسد، تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات آواربرداری حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان تجاری و اداری پلاسکو در مرکز تهران، همچنان ادامه دارد. این ساختمان با قدمت بیش از ۵۰ سال پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه چند ساعت پس از وقوع آتش‌سوزی فرو ریخت. تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان عادی زیر آوار گرفتار شدند که تاکنون پیکر ۶ نفر زیر آوار کشف شده است.

آخرین اخبار از عملیات امدادرسانی و آواربرداری به شرح زیر است:

پزشکی قانونی: احراز هویت به اتمام رسید

پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد که احراز هویت شش فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید است. 

بر این اساس هویت شهدای آتش‌نشانان عبارتند از: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی تبار.

همچنین هویت سایر شهروندان عبارت اند از: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی زاده و محمود محسنی

جدال بی وقفه با آتش نهفته پلاسکو 

در حالی که جدال آتش نشانان با آتش پلاسکو در حال ورود به هفتمین روز است، شعله های نهفته زیر آوار همچنان زبانه می کشد. تعدادی آتش نشان داوطلب در محل حاضر شده اند و تمام تلاش بر این است تا آواربرداری تا فردا تمام شود و سخنگوی آتش نشانی گفته است اگر این امر محقق نشود تصمیم جدیدی گرفته خواهد شد.

سخنگوی آتش نشانی: آواربرداری فردا تمام نشود تصمیم جدیدی می‌گیریم

جلال ملکی گفت: همه سعی‌مان بر این است تا فردا، عملیات آواربرداری تمام شود اما به دلیل پیچیده بودن کار، اگر این اتفاق محقق نشد، تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد شد.

 در آستانه هفتمین روز فاجعه پلاسکو ، تاکنون فقط چهار پیکر از زیر آوار بیرون آورده شده است. پیش بینی می شود امدادگران فردا به پیکر شهدا برسند.

نصب تندیس شهدای آتش نشان در چهارراه استانبول

رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران: گفت: کمیسیون نام گذاری شورای اسلامی شهر تهران در تدارک هستند تا محلی برای شهدای آتش نشان نام گذاری کند. همچنین  سازمان زیباسازی در حال برنامه ریزی برای نصب تندیس آتش نشانان در چهار راه استانبول است.

خروج ۵۰۰ شهروند توسط آتش نشانان لحظاتی پیش از ریزش پلاسکو

سردار کریمی، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ: جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر در طبقات مختلف بودند که توسط نیروهای آتش نشانی و نیروی انتظامی از محل حادثه خارج شدند.

کشف ۷۵ گاوصندوق از زیر آوار پلاسکو/ ثبت ۸ مورد مفقودی

سردار قادر کریمی، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: تا امروز سعی کردیم امنیت مغازه های موجود در مجاور این پاساژ را ایجاد کنیم.

وی افزود: با گذشت شش روز از حادثه حتی یک گزارش از سرقت و هرگونه نا امنی در محدوده این ساختمان را نداشتیم. تاکنون ۸ نفر اعلام فقدانی در پلیس آگاهی گزارش شده که جنازه ۴ نفر کشف شده است.

سردار کریمی ادامه داد: ۷۵ گاوصندوق تا کنون کشف شده که ۵ گاوصندوق تحویل داده شده است.

تلاش برای کشف پیکر شهدا تا پنج‌شنبه/ تعداد دقیق شهدای آتش نشان ۱۶ نفر است

مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان گفت: بر اساس آمارها نیروهای عملیاتی که در حادثه ساختمان پلاسکو به درجه شهادت نائل آمدند ۱۶ نفر هستند، به نحوی که ۱۵ نفر در اینجا نیرو داشتیم و یک نفر هم روز اول دچار سوختگی شده بود که به بیمارستان منتقل شد و به درجه شهادت نائل آمد ، صحبت های اولیه مبنی بر ۲۰ نفر  شهید آتش نشان بود اما بررسی های دقیق تر نشان می دهد ۱۶ نفر از همکاران خود را در این حادثه از دست داده ایم، در این مدت ۷ پیکر کشف شده که ۳ پیکر پیدا شده که ۳ پیکر شهدا هستند و ۴ نفر برای سایر شهروندان هستند.

وی افزود: تلاش می کنیم تا روز پنج شنبه بتوانیم پیکر مطهر سایر شهدای آتش نشان را در حادثه ناگوار پیدا کنیم. بر اساس گزارش های واصله شرایط به گونه ای است که از نظر حجم آتش و حرارت قابل تصور نیست، به نحوی که حتی آهن ها در اینجا ذوب شده اند.

ثبت دمای ۵۴۰ درجه زیر آوار پلاسکو

به گفته شهرام گیل آبادی، مدیر ارتباطات شهرداری تهران روز گذشته دمای ۵۴۰ درجه زیر مخروبه‌های ساختمان پلاسکو ثبت شد.

جزئیات مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان اعلام شد

پیکر مطهر شهدا روز پنج شنبه صبح از دانشگاه تهران تشییع خواهد شد. مراسم راس ساعت ۸:۳۰ با تلاوت قرآن کریم و سپس مداحی آغاز خواهد شد.  پس از قرائت نماز بر پیکر شهدا، شهدای آتش نشان در مسیر خیابان انقلاب به سمت خیابان حافظ تشییع شده و از خیابان حافظ به بهشت زهرا و قطعه شهدا منتقل می شوند. روز شنبه مراسم بزرگداشتی برای شهدای آتش نشانان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ در مدرسه عالی شهید مطهری در میدان بهارستان برگزار خواهد شد که از هموطنان عزیز دعوت می کنیم در این مراسم حضور پیدا کنند.

براساس این گزارش از همه هموطنان عزیز و مردم نوع دوست و مهربان و وطن پرست ایران که با پیام ها و حضور با معنای خودشان در صحنه های فعالیت آتش نشانان و ایستگاه های آتش نشانی با آنها ابراز همدردی کردند تقدیر و تشکر شده است.

کشف کلاه و ادوات آتش‌نشانان از زیر آوار

در جریان ادامه عملیات آواربرداری تعدادی از کلاه ها و ادوات آتش نشانان در ساعات گذشته کشف شده است.

یکی از آتش نشانان حاضر در صحنه در این باره گفت: احتمال می رود آتش نشانان پیش از ریزش کامل ساختمان، برخی تجهیزات خود همچون کپسول هوا و ... را رها کرده اند تا راحت تر بتوانند خود را به درب خروج برسانند. به همین دلیل در روزهای گذشته که آوار برداری از طبقات بالایی  به اتمام رسیده است به بعضی از تجهیزات آتش نشانان برخورده ایم و پیش بینی می کنیم طی ۲۴ ساعت آینده بتوانیم به پیکر همکاران خود در طبقات پائین تر دست پیدا کنیم.

وجود مخزن گازوئیل صحت ندارد

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به دیدار خود با هیئت امنای ساختمان پلاسکو، گفت: ادعای وجود مخزن گازوئیل در طبقات پلاسکو صحت ندارد.

مراسم تشییع شهدای آتش نشان جای محاکمه مقصران نیست

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان نباید به فضای محاکمه تبدیل شود، گفت: جای معرفی و محاکمه مقصران این مراسم نیست.

طراحی نماد شهدای آتش نشان

معاون سازمان زیباسازی شهر تهران از انتشار فراخوان برای طراحی یادمان شهدای آتش نشان در آینده نزدیک خبر داد.

دود و بخار پلاسکو با آب کنترل می شود

امدادگران با کپسول اکسیژن و ماسک و تجهیزات قصد دارند روی آوارها رفته تا دود و بخار برخاسته را با آب کنترل کنند.

 دود سفید رنگ و غلیظی که از آوار پلاسکو به آسمان برخاسته است، نشانه وجود آب، بخار و دود است.

آمار شهدا و جان‌باختگان حادثه پلاسکو تا این لحظه همان ۷ نفر است که قبلاً اعلام شده است.

تا صبح امروز نیز جستجو در زیر آوارها ادامه داشته اما مورد جدیدی از پیکر مفقودین یا اجساد شهدای آتش‌نشانی پیدا نشده است.

پیکر جدیدی پیدا نشده

سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: در ادامه روند آوار برداری پلاسکو از شب گذشته تاکنون چند دستگاه تنفسی، متعلقات و تجهیزات پیدا شد که بر همین اساس محدوده مورد نظر را با دقت بیشتری کند و کاو کردیم اما متاسفانه به هیچ پیکری دست نیافته ایم.

وی افزود: همچنین در ضلع جنوب شرقی ساختمان، به اتاق ترانس رسیدیم که به رغم جستجوی کامل، متاسفانه در این بخش هم پیکری وجود نداشت.

ملکی گفت: تاکنون ۷۰ درصد از ضایعات، نخاله ها و بتن از محل حادثه خارج شده است.

پایان آواربرداری تا ۴۸ ساعت آینده

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت: تلاش می کنیم تا ۴۸ ساعت آینده کار آواربرداری به پایان برسد.

سعید شریف زاده افزود: بیشتر آهن آلات از محل خارج شده و در حال جمع آوری نخاله ها هستیم.

بارش برف

عملیات آواربرداری در محل حادثه پلاسکو در حالی ادامه دارد که بارش برف از ساعاتی قبل در تهران آغاز شده اما بیل های مکانیکی در سه شیفت مشغول کار هستند.

ایجاد محلی برای کسبه پلاسکو

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به در پیش بودن سال نو، محلی برای کسبه پلاسکو پیش بینی می شود و در همین ارتباط، چند نقطه پیشنهاد شده است.

جنوب به شمال خیابان فردوسی باز شد

رفت و آمد مردم از جنوب به شمال خیابان فردوسی به حالت عادی بازگشت.

پیدا شدن کپسول های جدید آتش نشانی

نیروهای آتش نشان در ادامه آواربرداری ها ۵ کپسول آتش نشانی کشف کردند و احتمال اینکه با پیکرهای جدیدی مواجه شوند، بسیار زیاد است.

تسریع در روند آواربرداری/ تداوم آتش نهفته

با گذشت یک ساعت از بامداد سه شنبه، عملیات آواربرداری از ویرانه‌های پلاسکو با سرعت بیشتری در حال انجام است. اگرچه مسئولان آتش نشانی گفته اند به دلیل حفظ حرمت پیکرهای افراد، دقت در عملیات فدای سرعت نمی شود.

شش روز از فروریختن پلاسکو گذشته اما همچنان از بخش‌هایی از آوار آتش زبانه می کشد و دود سفید در فضا پخش می شود.

۶۰ درصد آواربرداری تمام شد

سعید شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، گفت: ۶۰ درصد عملیات آواربرداری حادثه پلاسکو انجام شده و تنها ۴۰ درصد نخاله ها باقی مانده است.

وی با اعلام این مطلب که عملیات جمع آوری نخاله ها ظرف دو روز آینده به پایان می رسد، از حضور دو گروه تخصصی تفحص در محل حادثه خبر داد.

۲۱۰ واحد پلاسکو بیمه نامه داشتند

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ٢١٠ واحد از ساختمان پلاسکو دارای بیمه‌نامه بودند و ١٤ شرکت بیمه درگیر این موضوع هستند؛ ٣٥ درصد از ٦٠٠ واحد دارای بیمه نامه بودند.

وی افزود: آتش نشانان نیز پوشش های لازم بیمه عمر و حادثه را داشته‌اند، سازمان آتش نشانی نیز بیمه‌نامه مسئولیت دارد و در صورت احراز مسئولیت براساس قانون این بیمه نامه قابل پرداخت است.

اخبار روز اول ، روز دوم، و روز سوم ، روز چهارم و روز پنجم حادثه پلاسکو

کد خبر 3885724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مرتضی گلوی اول ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
      0 0
      سلام یه سوال دارم اینکه آیا اگر آتش نشان ها مجهز به جی پی اس میبودند کمکی به پیدا شدن محل دقیق آنها میکرد
    • ايراني IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
      0 0
      خدا قوت به تمام جان بركفان خدمت گذار به مردم
    • وحید مشایخی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
      0 0
      برای یک ساختمان ..یک هفته وقت صرف شد و حدود بیست شهید آتش نشان..برای زلزله احتمالی در تهران..چقدر زمان و چقدر شهید را باید انتظار داشت...خاکبرداری در تهران با 100 تا بلدوزر چقدر طول میکشه..با چهار تا پله بلندآتش نشانی ...میشود جوابگوی شهری مثل تهران بود...خوشحال میشم یکی پاسخ بده.
    • الهام امانيان IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
      0 0
      وجود جي پي اس كمكي نميكنه چون اون فقط طول و عرض جغرافيايي رو ميگه يعني محدوده اي كه هستن و اون رو هم كه ما ميدونيم در كدوم محدوده هستند
    • سلام GB ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      0 0
      پیشنهاد میدم با توجه به این که ساختمانهای ایران دزدگیر دارند یا اتشنشانها همه مجهز به قیچیهای مخصوص و قوی برای این کار بشوند .
    • سید علیرضامرادی پور IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      0 0
      ازنیروهای بسیج هم دراین امرکمک گرفته شود تا با کمک اتش نشانان هرچه سریعتر آواربرداری وعملیات نجات انجام شود