۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۱۲

در مراسم آغاز اجرای طرح ملی«سینماسلام »در صومعه سرا مطرح شد؛

اجرای طرح «سینماسلام»زمینه ساز گسترش عدالت فرهنگی است

اجرای طرح «سینماسلام»زمینه ساز گسترش عدالت فرهنگی است

صومعه سرا-طرح ملی سینمای ایران«سینما سلام»گیلان درصومعه سرادرحالی آغازشد که مسئولان بابیان اینکه نیمی ازمردم ایران ازداشتن سینمامحروم هستنداجرای این طرح را برای گسترش عدالت فرهنگی برشمردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها -مریم اصغری: سینما یک رسانه دیداری وشنیداری مبتنی بر تکنولوژی است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری نیز دارد. ریشه اصلی سینما به معنای جنبش و حرکت بوده اما در اصطلاح، سینما هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشاگر بوده منتقل می کند.

سینما در ایران توسط ناصرالدین شاه قاجار البته برای سرگرمی در محافل خصوصی آورده شد که سال ها بعد میرزا ابراهیم خان صحاف باشی استفاده از آن را علنی و عمومی کرد.

سینما صنعت پولساز و اقتصادی

امروز سینما به عنوان یک صنعت پولساز و اقتصادی تلقی شده و گاها با فراز و فرودهایی به ویژه در ایران همراه بوده است. سینما را می توان وسیله خوبی برای تبلیغ، ارائه دیدگاه ها، اندیشه های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی برشمرد.

این درحالی است که بزرگترین کارکرد سینما به عنوان یک وسیله سمعی و بصری جذاب، خلق رویا، ماجرا، شخصیت های دوست داشتنی، نفرت انگیز، ترحم بر انگیز و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت است.

البته سینما یک وسیله ساده سرگرمی ساز نیست، سینما پا را بسیار فراتر گذاشته و تجربه نشان داده، نادیده گرفتن آن امری غیر عاقلانه است، چه از سوی تماشاگران معمولی و چه از سوی سیاست گذاران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع مختلف. زیرا فضای سینمایی می تواند در نهادینه کردن بسیاری از فرهنگ ها، بیان مسائل و مشکلات اجتماعی و حتی گاها ارائه راهکار مقابله و مبارزه با این مشکلات تأثیرگذار باشد.

به همین منظور با توجه به اینکه ایجاد سالن سینما در همه شهرها امکان پذیر نبوده براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه رسانه های تصویری و سازمان سینمایی طرح ملی سینمای ایران با عنوان «سینما سلام» با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان ها اجرا می شود.

عصر هارشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طرح ملی سینمای ایران با عنوان «سینما سلام» که در راستای استفاده راحت و آسان همگان از این هنر در استان در شهرستان صومعه سرا کلید خورده و آغاز شد.

بروز هر مشکل و ناهنجاری در سطح جامعه ربطی به فرهنگ ندارد

فیروز فاضلی در این مراسم با اشاره به اهمیت وجود سالن های سینمایی در شهرها، اظهار کرد: براساس استانداردهای جهانی برای ایجاد شهرها به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید یک سالن سینما ساخته شود.

وی با بیان اینکه ایجاد امکانات و زیرساخت ها در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی باید در ایجاد شهرها مورد توجه قرار گیرد، افزود: شهر با شهروند شناخته می شود و شهر بدون وجود فرهنگ، معنایی نمی یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید براینکه نباید به زور تمام مشکلات و معضلات را به حوزه فرهنگ ربط داد، گفت: تا زمانی که زیرساخت های مناسب برای حوزه فرهنگ ایجاد نشود نباید در هرمشکلی گربیان فرهنگ را گرفت.

وی در ادامه به توجه دولت طی چهار سال گذشته به حوزه فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: به رغم وجود مشکلات و تنگناهای فراوان براساس آمار در حوزه فرهنگی شاهد رشد آمار هستیم.

عدم رعایت عدالت فرهنگی در زمینه وجود سالن های سینمایی در شهرها

فاضلی با اشاره به اینکه درابتدای فعالیت دولت یک هزار و ۱۴۱ شهر وجود داشته که این آمار اکنون به یک هزار و ۱۹۷ شهر رسیده است، تصریح کرد: ۲۴۲ سینما در سال ۹۲ به ۴۰۳ سالن سینمایی در سال ۹۵ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ تنها ۶۰ شهر کشور دارای سینما بودند، اظهار کرد: این تعداد در حال حاضر به ۱۵۰ شهر است که سهم استان گیلان از این تعداد ۱۲ سالن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید براینکه متاسفانه عدالت فرهنگی در زمینه وجود سالن های سینمایی در سطح استان رعایت نشده است، افزود: اجرای طرح «سینما سلام» به منظوراستفاده از امکانات موجود در راستای گسترش سالن های سینمایی درسطح شهرهای گیلان است.

وی سینما در جهان را دارای سه پارامتر عنوان کرد و گفت: تولید، سالن سینما و اکران از جمله این پارامترها هستند که ایران تنها در تولید موفق عمل کرده و جزء ۱۲ کشور اول جهان در تولیدات سینمایی است.

هنر سینما و تئاتر عامل تقویت کننده گفتگو در خانواده ها

فاضلی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نبودن سالن های سینمایی کافی در سطح شهرها نصف جمعیت ایران از دیدن سینما محروم هستند، خاطرنشان کرد: در زمینه اکران نیز تا زمانی که سالن های سینمایی کافی وجود نداشته باشد این حوزه نیز با مشکل روبه رو است.

وی با اشاره به اینکه گسترش فضاهای مجازی سبب دوری و مغفول ماندن گفتگو در میان خانواده شده است، خاطرنشان کرد: از هنر سینما و تئاتر می تواند به عنوان عامل تقویت کننده این بخش استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شهرستان صومعه سرا را اولین شهری عنوان کرد که طرح «سینما سلام» در آن اجرای می شو و گفت: باید با گسترش این طرح در تمامی شهرهای استان عدالت فرهنگی رعایت شود.

هنر عامل انتقال مفاهیم و پیام ها درحوزه های مختلف

فرماندار صومعه سرا نیز در ادامه این مراسم ضمن استقبال از آغاز این طرح در شهرستان به عنوان یک شهرستان فرهنگی و هنرپرور، اظهار کرد: صحبت از هنر و فرهنگ در سطح جوامع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

علی فتح اللهی هنر را به عنوان عامل انتقال مفاهیم و پیام های مختلف دانست و گفت: هنر سینما هنری است که در صورت وجود بسترهای مناسب مردم علاقه مند به حضور برای تماشای فیلم ها در کنار خانواده ودوستان خود هستند.

وی با بیان اینکه کشور ایران از غنای فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: هنر سینما در انتقال این غنای فرهنگی نقشی تأثیرگذار ایفا می کند.

ایجاد بسترهای مناسب در حوزه فرهنگی و هنری اولویت است

فرماندار صومعه سرا به جایگاه هنر در شهرستان صومعه سرا اشاره و تصریح کرد: ایجاد و فراهم کردن امکانات و لوازم در حوزه فرهنگی باید در اولویت فعالیت مسئولان شهرستان قرار گیرد.

وی هنر را بیان کننده بسیاری از مشکلات و مسائل روز جامعه دانست و افزود: فرهنگ سازی در بسیاری از حوزه ها اعم از پسماند و زباله، رعایت حقوق شهروندی، ترافیک و کاهش تصادفات و... می تواند از طریق هنر در سطح جامعه نهادینه شود.

استقبال گسترده از اجرای طرح «سینما سلام» در صومعه سرا

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا نیز در ادامه این مراسم با اشاره به استقبال گسترده از آغاز طرح «سینما سلام» با اکران فیلم «گشت ارشاد۲» همزمان با مبعث پیامبرگرامی اسلام در شهرستان، اظهار کرد: انتظار می رود با اجرای این طرح در دو شهر صومعه سرا و گوراب زرمیخ گامی مثبت در جهت انتظارات شهروندان در زمینه اکران فیلم های روز برداشته شود.

نورالله صفرپور به در نظر گرفتن سه روز برای اکران فیلم ها اشاره کرد و افزود: چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه هر هفته همزمان با سینماهای مطرح کشور فیلم های روز برای شهروندان صومعه سرایی به نمایش گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه این فیلم ها در دو سانس اکران می شوند، گفت: در شهر گوراب رمیخ نیز براساس تصمیمات مسئولان محلی روزهای دوشنبه هر هفته فیلم های سینمایی در مجتمع فرهنگی و هنری میزراکوچک این شهر به نمایش گذاشته می شود.

به گفته این مسئول روزهای چهارشنبه هر هفته نیز بلیت فیلم ها به صورت نیم بها به علاقه مندان عرضه می شود.

کد خبر 3963057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha