۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲

پاسخ مرتضی شاملی به محمد تهامی نژاد

ما مستندساز هستیم نه چیز دیگر!

ما مستندساز هستیم نه چیز دیگر!

مرتضی شاملی مستندساز و عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران در یادداشتی درباره مناقشات این روزهای جامعه مستندسازان و همچنین مطلبی که پیش از این از محمد تهامی نژاد منتشر شده بود، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش یادداشتی از محمد تهامی نژاد رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری کارگردانان سینمای مستند استان تهران درباره چگونگی تاسیس این انجمن در خبرگزاری مهر منتشر شد که در پی آن ابراهیم مختاری رییس پیشین هیات مدیره خانه سینما یادداشتی در پاسخ به آن در اختیار مهر گذاشت و به تازگی نیز مرتضی شاملی مستندساز و عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران نیز یادداشت دیگری را در پاسخ به متن تهامی نژاد در اختیار مهر قرار داده است.

متن یادداشت بدین شرح است: «ما مستندساز هستیم نه چیز دیگر

۲۷ اردیبهشت یادداشتی از آقای سید محمد تهامی نژاد رییس هیأت مدیرۀ انجمن صنفی کارگری کارگردانان سینمای مستند استان تهران روی سایت خبرگزاری مهر رفت که از چگونگی تأسیس این انجمن صنفی کارگری در وزارت کار خبر می داد.  

 آقای تهامی نژاد در توجیه و دفاع از کارگری دانستن این تشکل می گویند: «برخی افراد، عضویت در انجمن صنفی کارگری را  دون شأن مستندسازان و هنرمندان می دانند {چراکه} درکی از واژۀ کارگر و کارگر دانش ورز نداشته اند.» این همان چیزی است که من به ناچار لازم می دانم در این یادداشت به آن بپردازم. اشارۀ ایشان دقیقاً مربوط به جلسۀ مجمع عمومی ۱۵ شهریور ۹۵ در سالن سوره است. در آن جلسه قرار بود اساسنامه همین تشکل صنفی کارگری پیشنهادی خود را به تصویب برسانند که من با «کارگری» دانستن آن مخالفت کردم و گفتم: «مستندسازی حرفه ای است فرهنگی نه کارگری. کارگر تعریف حقوقی و شناخته شدۀ خودش را دارد، مستندساز و نویسنده و پزشک و کاسب و غیره هم تعریف های خودشان را. نامگذاری روی یک صنف نیز از این قاعده مستثنی نیست.» فکر نمی کنم ابهامی در این حرف های من باشد و کوچکترین ربطی به شأن و دون شأن و این قبیل تعابیر داشته باشد!

اصل قضیه این است که وزارت کار در اثر یک قانون کهنه و به روز نشده، تمام کسانی را که می خواهند زیر مجموعۀ اصناف این وزارتخانه شوند به دو دسته تقسیم می کند: کارگر و کارفرما. اگر دستمزد می دهید کارفرما هستید و اگر دستمزد می گیرید - فارغ از این که چه شغل و حرفه و موقعیتی دارید - کارگر قلمداد می شوید! اشکال عمدۀ من به این فله ای بودن قانون کهنه و به روز نشدۀ وزارت کار است که تمام شغل های دستمزدبگیر را اعم از اینکه در عرف جامعه و مجامع بین المللی چه تعریفی داشته باشند، کارگر قلمداد کرده و در صنوف کارگری جای می دهد.  حال جناب تهامی نژاد علاوه بر این که تن به این روند اجباری وزارت کار داده اند و عنوان عجیب، بی تناسب  و من درآوردی «انجمن صنفی کارگری کارگردانان مستندساز ...» را پذیرفته اند، سعی دارند با طرح تعابیر جدیدی از کارگر و کارگر اندیشه ورز وجهی تئوریک نیز به ماجرا بدهند! از جناب ایشان توقع می رفت تا تلاش و چالشی در رفع این اشکالات و نارسایی ها داشته باشند، نه اینکه تسلیم محض آن مقررات  شده و درصدد توجیه تئوریک آنها نیز برآیند!

سپس آقای تهامی نژاد می گویند: «یکماه پیش به وزارت کار مراجعه کردیم که آقای وزیر فرمودند: شما ارشاد چکار می کنید؟ باید از اول می آمدید اینجا.» آقای تهامی نژاد نمی گویند چه پاسخی به آقای وزیر داده اند. فکر نمی کنم گفته باشند: بسیار خوب جناب وزیر. قوانین تان را به روز کنید و  شغل و حرفۀ ما را همانطور که تعریف شده و در تمام جهان شناخته شده است، بدون هر  پیشوند و پسوندی که ماهیت آن را مخدوش کند بپذیرید. ما کارگردانان مستندساز هستیم و اگر قرار است در اصناف وزارت کار باشیم فقط «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» هستیم نه چیز دیگر!    

مرتضی شاملی ۱۹ خرداد ۱۳۹۶»

     

کد خبر 3999489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha