۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵

نوبخت اعلام کرد؛

تدوین برنامه ملی آمار تا آبان ماه/مرکز آمار، مرجع رسمی اعلام آمار

تدوین برنامه ملی آمار تا آبان ماه/مرکز آمار، مرجع رسمی اعلام آمار

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برنامه ملی امار برای دوره ۵ ساله ۹۶ تا ۱۴۰۰ امسال به تصویب شورای عالی امار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر نوبخت در جلسه امروز شورای عالی آمار، از تصویب برنامه ملی آمار در سال جاری خبر داد و گفت: این موضوع در جهت ماموریت احکام دایمی توسعه به عهده شورای عالی امار گذاشته شده است و نیازی به تصویب ان در مجلس نیست؛ این در حالی است که وضع موجود براساس نظام امارگیری سنتی و حضوری است که این وضع در دنیا تقریبا منسوخ شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امروز باید از ریزداده‌های آماری دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف با رویکرد ثبت مبنا استفاده شود؛ بر این اساس امیدواریم برنامه ملی آمارتا آبان امسال تهیه، تدوین و اجرایی شود که درجلسات پیش روی شورای عالی آمار نیز، پیش نویس این برنامه باهمکاری اعضا تهیه خواهد شد.

وی با اشاره به برخی اختلافات در ارایه آمارهای مختلف بخصوص امارهای اقتصادی، تصریح کرد: مرکز امار مرجع رسمی امارهای کشور است؛ این موضوع مفصل ازجانب رییس کل بانک مرکزی دردولت مطرح شد و در نهایت به مجلس کشیده شد و مجلس تاکید کرد مرکز آمار، مرجع رسمی آمارهای کشور است و البته این به معنای آن نیست که دستگاههای مختلف، آمارهای تخصصی دستگاه خود را تهیه نکنند.

نوبخت افزود: رئیس جمهور نیز تاکید دارد در تهیه آمارهای اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار، پایه‌ها و مبانی یکی شوند تا اختلاف آماری فاحش بوجود نیاید.

همچنین امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران نیز با بیان این که نظام آماری کشور علیرغم  استفاده از روش های سرشماری اینترنتی، کماکان در زمره کشور هایی است که  نظام آماری آن سنتی به شمار می رود، ‌ گفت:‌ نظام فعلی  و مدرن در دنیا، نظام آماری  ثبتی مبنا است.

وی افزود: همانگونه که قرن ۱۹، ‌قرن سرشماری هاو ‌قرن بیستم قرن نمونه‌گیری و روش‌های ترکیبی و استخراج اطلاعات از طریق دستگاه‌هایی مانند ICR است، قرن ۲۱ هم قرن آمارگیری های ثبتی مبنا و پردازش بانک های داده و همچنین حذف آمارگیر  و پرسشگر و استفاده از ریزداده های اداری است.

پارسا با اشاره به برخی از خلاء های نظام آمارگیری ثبتی از جمله بالا بودن بار پاسخگویی و عدم استفاده بهینه از منابع داده‌ای موجود، ‌ ویژگی‌های مثبت نظام آماری مدرن و ثبتی محور را ذکر کرد.

دبیر شورای عالی آمار، در ادامه دستاوردهای نظام آماری مدرن را، ‌استقرار نظام جامع ثبت های آماری، طراحی و استقرار فرایند های مدرن تولید و انتشار آمار های رسمی و اجرای سرشماری به صورت کاملاً ثبتی مبنا ذکر نمود.

پارسا، وجود سیستم SRS  یا ( statistical registers system )  را ضامن تولید آمار های ثبتی مبنا در نظام آماری مدرن ذکر کرد.

وی در ادامه با مروری بر فعالیت های انجام شده در ایران برای گذار از تظام سنتی به نظام آماری مدرن، ا نجام مطالعات برنامه گذار از آمارگیری سنتی به مدرن با رویکرد ثبتی مبنا  و همچنین انجام برخی از طرح ها مرکز آمار از جمله قیمت مسکن و اجاره بها به صورت ثبتی مبنا و خذف سرشماری کارگاهی با رویکرد ثبتی مبنا کردن آن را از جمله این  فعالیت های ذکر کرد.

کد خبر 4002285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha