۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹

قرار سبز هفته آخر خرداد؛

شور طبیعت در آسایشگاه سالمندان/آماده‌باش برای آتش‌سوزی جنگل‌ها

شور طبیعت در آسایشگاه سالمندان/آماده‌باش برای آتش‌سوزی جنگل‌ها

فعالان محیط زیست گروه‌های مردمی در هفته پایانی خرداد نیز قرارهایی را برای حفظ محیط زیست کشور برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالان محیط زیست در هفته پایانی خرداد به آسایشگاه سالمندان آرامش یاسوج می‌روند و  در کنار فعالیت‌های محیط زیستی، جشن «روزی شاد در میهمانی مادران» را برگزار می‌کنند.  کهگیلویه و بویر احمد پیشتاز نذر طبیعت این ماه است و گروه نهضت سبز زاگرس اقدام به برگزاری جشن «روزی شاد در میهمانی مادران» در سرای سالمندان آرامش یاسوج می‌کند. این برنامه با هدف سرکشی و جذب اقلام مورد نیاز این مرکز برگزار می‌شود. همچنین  این گروه فعال در قرار سبزی دیگر به آبیاری شبانه درخت‌های کاشته شده گلابی وحشی و زالزالک در پارک جنگلی جهت جلوگیری از تبخیر پرداختند.

با توجه به فرارسیدن فصل گرما آتش‌سوزی ها از جله نگرانی دوست داران طبیعت است. در کردستان انجمن پاژین بانه روز  ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ اقدام به برگزاری نشست هم اندیشی در مورد آتش‌سوزی ها کرد و انجمن شنه نوژین مراسم پخش افطار و تراکت محیط زیستی با عنوان «دفاع از محیط زیست به من چه ندارد» را برگزار کرد.

کردستانی های فعال  و اعضای انجمن محیط زیستی بانەورە با همکاری شهرداری اقدام بە پاکسازی ۱۵ هکتار در حد فاصل شهر بانەورە و منطقە توریستی میگورە و نیز پاکسازی کامل تفرجگاە میگورە کردند. در این عملیات برای حفظ هرچە بیشتر محیط زیست از گونی‌ و دستکشهای نخی استفادە شد.

گرما در خوزستان دوستداران محیط زیست را از فعالیت هایشان عقب نکشاند و انجمن آبادان همتا با برگزاری سمینار «اخلاق محیط زیستی در صنایع و مدیریت پسماند» تلاش کرد تا شعار «فرهنگ سازی انتهای کار نیست، ابتدای مسئولیت ماست» را به گوش دوستداران محیط زیست برساند که با استقبال همراهان محیط زیست همراه شد.

مدرسه طبیعت بوم‌بانان استان فارس به اجرای برنامه های آمادگی جسمانی  برای کودکان پرداخت و در ادامه فعالان  سبز قلات قرار سبزی برای پاکسازی مسیر جنگل قلات و گروه پاکسازان طبیعت فارس برای پاکسازی تنگ گمبیل برگزار کردند. همچنین شیرازی ها و گروه مردمی دیده بان استهبان برای انجام رسالت های خود مناسبت ها، موارد آموزشی و توصیه های محیط زیستی را در تابلویی که شهرداری استهبان  در سطح شهر در اختیار گروه گذاشته قرار می دهد.

در قزوین و به همت مدارس طبیعت هشتمین نمایشگاه ملی «عکس، مدرسه، طبیعت» از تاریخ ۲۹ خرداد تا ۳۱ خرداد برگزار شده است. در کرمانشاه هم در اولین جلسه رسمی کمیسیون حقوق بشر  کانون وکلای کرمانشاه و نمایندگان سمن ها تفاهم نامه‌ای به ثبت رسید و امضا شد. همچنین با پیگیری مجدانه سازمانهای مردم نهاد و دستور معاونت دادستان استان کرمانشاه زباله های عفونی بیمارستان که در سراب قنبر رها شده بودند با روش اصولی دفن شدند.

گیلانی ها هم برنامه بازدید از پارک ملی بوجاق کیاشهر را به جهت آشنایی با تنوع زیستی منطقه، با همت تشکل های مردم نهاد کانون فعالان محیط زیست یالمند لنگرود، انجمن رفتگران طبیعت گیلان، موسسه پیشگامان محیط زیست کیاشهر، بوم‌بانان گیلان، قدم های سپیده رودسر  و اداره پارک ملی بوجاق و اقشار مختلف مردم برگزار کردند و انجمن حافظان محیط زیست سیاهکل به مناسبت هفته ملی محیط زیست مسابقه نقاشی برای کودکان ۶ تا دوازده ساله ترتیب داد، و در این مسابقه تلاش شد تا مبانی زیست محیطی به شکلی کودکانه در میان آنان تبیین شود.

در خراسان هم سومین جلسه کارگروه محیط زیست سبزوار با حضور  انجمن های «سرزمین بادغوث»، «قاصدان سبزطبیعت» و «دوستداران طبیعت سبزوار» و نمایندگان شرکتهای فعال دوستدار طبیعت ومحیط زیست و معاونت پژوهشی دانشگاه حکیم با هدف تسهیل در روند فعالیت‌های محیط زیستی برگزار شد. زنجانی ها نیز به همت هیات کوهنوردی استان زنجان و گروه های محیط زیستی جلسه پیشگیری از حریق احتمالی در عرصه های منابع طبیعی و مراتع استان با کلیه ادارات ذیربط  استان را برگزار کردند.

در تهران جمعیت پژواک طبیعت با هدف حمایت و امداد رسانی به حیوانات کمپین جمع آوری درب پلاستیکی و کاغذ باطله ترتیب داده تا با فروش این مواد دور ریختنی با ارزش مقداری از هزینه های درمان حیوانات را از این راه به دست آورند. این جمعیت توانست ۲۰ کیلوگرم درب پلاستیکی و ۱۸ کیلوگرم کاغذ باطله را طی ۴ روز از تشکیل کمپین جمع آوری کند که همگی آنها به فروش رسیده است.

نذر طبیعت نیز در تهران طرفداران بسیاری دارد و برنامه «نذر آب و غذا برای حیوانات بی‌سرپرست» با حضور مردم و گروه‌هایی مثل جمعیت دستان سبز، همدلی با حیوانات، جمعیت پژواک طبیعت، حمایت از حیوانات و محیط زیست، روز ۲۶ خردادماه در پارک لاله تهران و باهمت مدیریت جمعیت دستان سبز برگزار شد.

قرار سبز ویژه این ماه پوستر مشترک به مناسبت ۱۷ ژوئن، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی نیز از دیگر برنامه‌های انجمن‌های محیط زیستی بود که به همت گروهان محیط زیست (جمع صمیمی گروه‌های محیط زیستی) و قرار سبز طراحی و منتشر شد. این حرکت که مدتی است آغاز شده، علاوه بر گرامیداشت مناسبتهای زیستی و فرهنگسازی، همدلی تشکلها با یکدیگر را نیز در پی دارد.

قرار سبز پایانی به محیط‌بان دنا اختصاص پیدا کرد که شلیک شکارچیان خانه نشینش کرده و ممکن است منجر به قطع عضو وی شود. علی آرامش‌فر سال گذشته در ارتفاع ۱۵۰۰ متری و از فاصله ۳ متری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و خانه‌نشین شد. در همان روزهای اول سازمان حفاظت محیط زیست برای درمان پای آسیب دیده او که ده‌ها ساچمه به بافتهای ماهیچه‌ای آن آسیب جدی وارد کرده بود قولهای مساعدی داد و اقداماتی انجام شد که کافی نبوده و هزینه‌های سرسام آور پزشکی تاب و توان را از او و خانواده اش گرفت. با وجود این فعالان محیط زیست این محیط بان را تنهانگذاشتند و صندوق پشتیبان گنجه که یک تشکل مردمی برای تأمین انجام فعالیتهای عام‌المنفعه محیط زیستی است، آستین بالا زده و با همکاری محیط زیستی‌ها اقدام به جمع‌آوری کمکهای مردمی کرده است.

کد خبر 4009962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رسپل IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      0 0
      فعالیت های سمن ها قابل تقدیره و بسیار کارساز انعکاس زحماتشون جالبه
    • ابوالقاسم کریمی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      0 0
      سلام سپاس از شما به امید روز های بهتر برای محیط زیست کشور
    • خانم عظیمی نیا AE ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      0 0
      ازفعالیت تمام سمنها و انجمنها سپاسگزارم و خوشحالم که هر چند دیر ولی بلاخره قلبهایی برای محیط زیست کشورمون به تپیدن درآمده.
    • مهدی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      0 0
      بژی کوردستانیهای دوست دار محیط زیست
    • بهنام میثاقی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      0 0
      از اقدام شایسته شما در انعکاس تلاش های همکاران محیط زیستی ام , فرزندان برومند این سرزمین شریف سپاسگزاریم , انشاالله دیگر خبر گزاری ها نیز این اقدامات را پی گیری و در تعمیم فرهنگ محیط زیستی مشارکت کنند
    • سهامه بازگیر ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      0 0
      سپاس ودورود به همه دوستداران محیط زیست