به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب مجموعه نوشتههایی درباره ۱۰ کارگردان و یک فیلمنامهنویس است: ریچارد لینکلیتر، تاد هینْز، پال تامس اندرسن، دیوید اُ. راسل، وس اندرسن، گروه چارلی کافمن، اسپایک جونز و میشل گوندری، سوفیا کاپولا، دیوید فینچر و ریچارد کِلی.
این افراد از دهه ۱۹۹۰ جریان مهمی را در سینمای ایالات متحده رقم زدند و با استفاده از امکاناتی که پیشرفت فناوریهای سینمایی برایشان فراهم کرده و نیز فرهنگ در حال تغییر کشورشان آثاری ساختهاند که بازتاب دغدغههای متفاوتشان است.
برخی آثار آنها را میتوان در رده سینمای مستقل جای داد. این آثار از نوعی آزادی نسبی از شبکههای مسلط تولید و توزیع و پخش هالیوودی برخوردارند و این نکته در ابعاد هنری و تولیدی فیلمهایشان به چشم میخورد. بهویژه در فیلمهایی که از هنرپیشههای معدودی برخوردارند، جلوههای ویژهی کمهزینهای دارند و در آنها بیشتر بر گفتگو تأکید میشود تا کنش. همچنین از میزان فروش بیشتر این آثار میتوان به تفاوتشان با فیلمهای تجاری بدنه پی برد که همان نمایش محدود و بودجه نسبتاً ناچیزشان است و شاید از دلایل ماندگاری و موفقیتشان هم همین نکته باشد. این فیلمسازان با بودجه ناچیزی که در اختیار دارند، میتوانند از آزادی نسبی مؤلفانهای برخوردار شوند و از زیر بار فشار استودیوها و تهیهکنندهها رها شوند و دغدغههایشان را بازتاب دهند.
جسی فاکس میشارک در این کتاب، ابتدا در هر بخش شرح مختصری از سیر کاری و زندگی هنرمند را ترسیم میکند تا خواننده شناخت بهتری از نیات و مقصود هنرمند مورد نظر به دست بیاورد. همین شرح موجز از دیدگاهها، نگرشها و سیر کاری هریک از آنها، زمینهای برای ورود به بررسی فیلمهایشان میشود. این فیلمها به انحاء گوناگون همان نگرشها را در فرمشان بازتاب میدهند. میشارک پس از توصیف مفصل، به تحلیل هر اثر میپردازد و در این مسیر از سازمایههای نقدی خوب بهره میبرد: از توصیف صحنههای کلیدی گرفته تا جای دادن اثر در بستر اجتماعی، توجه به سبکها و ژانرها و تفسیر و تحلیل و ارزیابی. آنچه کار او را درخور ستایش میکند برخورد آکادمیک و بدون خودنمایی او با این فیلمها و هنرمندان است.
کتاب «سینمای پساپاپ: جست و جوی معنا در سینمای جدید آمریکا» نوشته جسی فاکس میشارک با ترجمه وحیداله موسوی از سوی شرکت نشر نقد افکار در ۳۶۰ صفحه منتشر و روانه کتابفروشیها شده است.
نظر شما