۱۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی شب های خوزستان در برج میلاد:

قدیمی ترین پاره تمدن ایرانی را می توان به خوزستان نسبت داد

قدیمی ترین پاره تمدن ایرانی را می توان به خوزستان نسبت داد

اهواز ـ رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی شب های خوزستان گفت: قدیمی ترین پاره تمدن ایرانی را می توان به خوزستان نسبت داد که به نوبه خود سهم قدری از معاریف و مواریث بشری است.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی الله شجاع پوریان شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از جشنواره شب های فرهنگی خوزستان در برج میلاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرهنگ ایرانی، فرهنگی مانا و پایدار است و سه ویژگی انعطاف پذیری، تعاملات فرهنگی و هویت ملی باعث این ماندگاری شده و با وجود تنوع و تکثر فرهنگی همواره به انسجام ملی کمک کرده است.

وی افزود: شناخت فرهنگ گسترده این سرزمین کهنسال مهمترین راه شناخت هویت ملی است و چنین شناختی عزت و افتخار ملی را به همراه می آورد؛ ضمن اینکه عزت و افتخار ملی از بروز گسل و گسست فرهنگی جلوگیری کرده و انسجام و قدرت ملی را تضمین می کند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی شب های خوزستان در برج میلاد تصریح کرد: قدیمی ترین پاره تمدن ایرانی را می توان به خوزستان نسبت داد که به نوبه خود سهم قدری از معاریف و مواریث بشری است؛ مشرق زمین گاهواره تمدن به شمار رفته و خوزستان بی تردید سهم قابل توجهی در این تمدن دارد.

شجاع پوریان ادامه داد: به استناد حفاری ها و کاوش های به عمل آمده در فلات خوزستان، مظاهر زیستمانی و تمدن هشت هزار ساله ای به چشم می خورد که گویای قدیمی ترین سابقه تمدن که ایرانی محسوب می شود؛ تدمنی که در ادوار مختلف باستانی و تاریخی اش همواره واجد شکوه درخشندگی و بالندگی بوده است.

وی بیان کرد: تمدن پنج هزار ساله عیلام و سلسله های حکومتی آن در اشکال قدمی، میانه و عیلام نو و سرانجام برآمدن بزرگترین امپراتوری بشری به گاه هخامنشیان بر پایه و مایه فرهنگ و تمدن عیلامی و خاک خوزستان، رهگشای اتفاقات و سیر تکامل حساسیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بشر محسوب شده است.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی شب های خوزستان در برج میلاد یادآور شد: بی شک در همه ادوارتاریخی، ایران و منطقه تمدنی بین النهرین خوزستان نقش و منزلتی انکارناپذیر داشته است که در این مقال کوتاه حتی نمی توان به فهرست آن اشاره کرد.

شجاع پوریان عنوان کرد: افزون بر معبد مذهبی پنج طبقه چغازنبیل در حوالی شوش و مقبره دانیال نبی (ع) در پیش از اسلام باید به آرامگاه فقید محدث و دانشمند معروف شیعی علی ابن مهزیار اهوازی اشاره کرد که گویای سابقه دیرین باورها و اعتقادات دینی و مذهبی در نزد مردمان خوزستان و اهواز بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین تأسیس نخستین دانشگاه ایران زمین، در شهر گندی شاپور در روزگار ساسانیان و تدام آن تا ادوار اسلامی گواهی بر سابقه علمی این استان دانش پرور و عالم خیز است که دانشمندان و اساتید زیادی از یونان و سایر ملل در آنجا به تحقیق و تدریس علم و طب اشتغال داشته اند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی شب های خوزستان در برج میلاد گفت: فقها، عرفا، علما، ادیبان و نام آوران بسیاری از خوزستان برخواسته اند که همواره آثار و نامشان موجب فخر و مباهات ایران زمین بوده است؛ به عبارتی اگر ایران را پیگره ای عظیم بدانیم، خوزستان قلب این بدن است، قلبی که هموارد برای ایران می تپد و می تپد.

شجاع پوریان ادامه داد: دیگر ویژگی ممتاز خوزستان علاوه بر مواهب طبیعی و منابع سرشار و عنی زمینی ـ زیرزمینی، نیروی انسانی نجیب، کارآمد و شایسته ای است که هم اکنون نیز مثل گذشته در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، حاکمیتی و دولتی منشأ خدمات بسیارند.

وی اظهار کرد: وفاق ملی یکی دیگر از خصلت های این استان است که به تأسی از ایران که خود مجموعه ای از قومیت های مختلف است، به تنهایی تجلی گاه زیستمان اقوام مختلفی است که از دیرباز با حسن همجواری، وفاق و همدلی در خدمت مملکت بوده، رشد و تعالی خود را در همزیستی مسالمت آمیز به منصه ظهور رسانده اند؛ چنان که این دیار را می توان نماد مقاومت، پایداری، رشادت و شجاعت نام نهاد و هشت سال دفاع مقدس گویای ایثار و شهادت های ماندگار آن است.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی شب های خوزستان در برج میلاد بیان کرد: میزبانی از رزمندگان اسلام و شمار بالایی از شهیدان و سرداران نامی، خوزستان را مشهدالشهدای ایران اسلامی کرده است؛ اما در عرصه فرهنگ، هنر، ذوق و زیبایی شناسی این دیار  حرف هایی برای گفتن و چراغ هایی برای افروختن دارد که بخشی از این دستاوردهای هنری و بومی در همین جشنواره شب های فرهنگی خوزستان قابل ملاحظه است.

شجاع پوریان افزود: در زمینه هنرهای نمایشی، سینما، تئاتر، ادبیات داستانی، شعر، موسیقی، صنایع دستی و آیین سنتی و بومی خوزستان از حال و هوا و شاخص های ویژه ای برخوردار است که به صراحت می توان از آن به عنوان مکتب جنوب یاد کرد تا جایی که صاحبنظران ادبی و هنری همواره خوزستان را یکی از قطب های فرهنگ و هنر ایران دانسته اند.

وی  با بیان اینکه درباره خوزستان دیروز، امروز و آینده آن سخن بسیار فراوان است ولی می گذاریم و می گذریم، گفت: امیدوارم که این برنامه کوچک بتواند جلوه ای از ارزش های این استان بزرگ را در معرض تماشای علاقمندان قرار دهد و مدخل و پیش درآمدی برای برگزاری هفته فرهنگی ـ اقتصادی استان در آینده ای نه چندان دور باشد.

کد خبر 4081974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha