۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

بقایای مدفون شده یک مسجد متعلق به دوره سلجوقی در مرکزی کشف شد

بقایای مدفون شده یک مسجد متعلق به دوره سلجوقی در مرکزی کشف شد

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف بقایای مسجدی متعلق به دوره سلجوقی در منطقه باستانی کرج ابودلف واقع در شهرستان شازند، حین اجرای عملیات عمرانی آب و فاضلاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی  اظهار داشت: حین عملیات عمرانی در شهر آستانه که با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و حضور ناظر ویژه در حال اجرا است، طی ماه گذشته تعدادی اثر تاریخی شامل یک ظرف فلزی هفت جوش سلجوقی، چندین تنبوشه یا گنگ که به عنوان لوله برای انتقال آب استفاده می شده و تعدادی ظروف سفالی و اشیای فلزی به دست آمده که باعث شد حساسیت میراث فرهنگی استان در خصوص نظارت با دقت بیشتری ادامه یابد.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته نیز کندمان اداره آب و فاضلاب منجر به کشف بقایای یک مسجد در لایه های شهر باستانی کرج ابودلف شد و جز ظاهر شدن بقایای بنای این مسجد تعداد قابل توجهی اشیا باستانی نیز به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این بنا بقایای مسجدی متعلق به دوره تاریخی سلجوقیان است و اشیای قابل توجهی که به دست آمده نیز آثاری چون یک کتیبه گچی لعاب دار به خط کوفی، یک کاشی محرابی فیروزه ای رنگ، تعدادی کاشی زرین فام و قالبی سلجوقی، تعدادی ظروف سفالی مثل پیه سوز، صبوحی و آبخوری و همچنین خمره های بزرگ هستند که همگی مورد استفاده در مساجد بودند.

حسینی در خصوص ارزش تاریخی این آثار اضافه کرد: مشخصا این آثار مربوط به لایه های زیرین شهر آستانه و بقایای شهر کرج ابودلف هستند که از شهرهای مهم دوره اسلامی است و از قرن دوی هجری شکل گرفته و همچنین یکی از تاثیرگذارترین شهرها در تاریخ اسلامی ایران است.

وی گفت: در حال حاضر با هماهنگی و دستور دادستانی کار حفاری متوقف و مقرر شده نحوه پیشبرد کار از طریق سازمان های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بدون آسیب رساندن به این گنجینه تاریخی عیان شده، عملیات عمرانی را نیز به انجام رساند.

در همین راستا و در معرفی شهر تاریخی کرج ابودلف، کارشناس باستان شناسی معاونت میراث فرهنگی استان گفت: کرج که امروزه به نام آستانه معروف است، از شهر های کهن و شناخته شده نیمه غربی ایران محسوب می شود.

اسماعیل شراهی ادامه داد: تا حدود سال ۱۹۰ هجری، در منابع تاریخی نشان چندانی از این شهر که پیشینه آن دست کم به دوره ساسانی باز می گردد دیده نمی شود. کرج در دوره ساسانی تا اوایل اسلام یک روستا بوده و با نام هایی مانند بوهین کره یا کره نیز شناخته می شده است.

این کارشناس افزود: یکی از قدیمی ترین اشاراتی که منابع تاریخی به این شهر کرده اند مربوط به سال ۶۸ هجری است که گروهی از خوارج پس از کشتار برخی مردم عراق عجم در کرج نیز عده ای از مردم را کشته اند.

کد خبر 4135234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha