۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷

در جشن ثبت جهانی سیرجان مطرح شد؛

کمیته آموزش و صادرات گلیم سیرجان شکل می گیرد

کمیته آموزش و صادرات گلیم سیرجان شکل می گیرد

فرماندار شهر سیرجان در مراسم جشن ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ از تشکیل کمیته آموزش و صادرات برای این گلیم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم جشن ثبت جهانی سیرجان که امروز ۲۳ آذرماه در سالن هلال احمر این شهر برگزار شد، منصور مکی آبادی با اعلام این خبر گفت: گلیم، نشان دهنده فرهنگ مردم این منطقه و هنر دست زنان و دختران سیرجانی است و سیرجان، از کهن ترین شهرهای ایران است و گلیم آن، سرآمد همه هنرها در این شهر و زبانزد خاص و عام است.

فرماندار سیرجان به این که روستای دارستان، خاستگاه گلیم شیرکی پیچ سیرجان است اشاره و بیان کرد:پروسه جهانی شدن گلیم، دو سال طول کشید وهمه سازمان ها و نهادهای ذی ربط نهایت تلاش خود را به کار گرفتند تا پرونده را آماده و به شورای جهانی صنایع دستی تقدیم کنند. از این رو بود که شورا همه شاخص ها را تایید کرد و در نهایت گلیم شیرکی پیچ سیرجان به ثبت جهانی رسید.

مکی آبادی با اشاره به تشکیل کمبته های متعدد در ارتباط با معرفی بیشتر و بهتر گلیم سیرجان گفت:امروز رسالت ما سنگین تر شده ما کمیته آموزش گلیم بافی تشکیل داده ایم. امروز دختران سیرجانی از مهدکودک ها آموزش گلیم بافی می بینند.

معاون استاندارد کرمان، از صادرات و بازاریابی برای گلیم سیرجان خبر داد و افزود: میزان صادرات فعلی ما ۵۰ میلیارد تومان است و تلاش می کنیم تا این مقدار را به چهار یا پنج برابر برسانیم و موانع پیش روی صادرکنندگان را به حداقل برسانیم.

مکی آبادی به دیگر کمیته ها اشاره و بیان کرد: ما کمیته آسیب شناسی تولیدات گلیم تشکیل داده ایم. از سوی دیگر کمیته ای برای تبلیغات و معرفی بیشتر گلیم شیرکی پیچ سیرجان شکل گرفته است.

کد خبر 4171954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha