۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹

رحمانی فضلی در نشست خبری:

حوادث خرمشهرکشته نداشت/بهره برداری از طرح تامین آب خرمشهر در۱۵تیر

حوادث خرمشهرکشته نداشت/بهره برداری از طرح تامین آب خرمشهر در۱۵تیر

وزیر کشور گفت: در حوادث خرمشهر هیچ کسی کشته نشده است؛ دیشب یک مورد زخمی وجود داشت که به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز (یکشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: هر سه ماه بنا داریم در خدمت اصحاب رسانه باشیم و در خصوص موضوعات اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دهیم. امسال وزارت کشور اولویت خود را امنیت قرار داده چراکه موضوعی اساسی و بستر همه فعالیت ها است.

وی افزود: بحث وحدت و انسجام ملی نیز در راستای بحث امنیت اولویت دیگر ماست،  رضایتمندی مردم که میتواند در موضوع امنیت موثر باشد دیگر اولویت وزارت کشور است.

رحمانی فضلی ادامه داد: رضایتمندی مردم مخرج مشترک همه بحث های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است،  با توجه به رویکرد توسعه ای دولت وزارت کشور هماهنگی اصلی را برعهده دارد که محور آن در زمینه های مختلف را در دستور کار داریم.

وزیر کشور با بیان اینکه ماموریتی در حوزه آسیب های اجتماعی در دو سال گذشته بعنوان امری فوق العاده بر عهده وزارت کشور گذاشته شده، تصریح کرد: در این زمینه نیز فعالیت های خوبی انجام شده و مستمرا این فعالیت ها ادامه دارد. در حوزه سیاسی بحث مشارکت در دستور کار وزارت کشور بوده و هست و تلاشمان این است که تشکل های سیاسی بگونه ای فعالیت کنند که زمینه مشارکت مردم فراهم شود و در این زمینه منشور گفتگوی سیاسی را تدوین کردیم.

خود را برای انتخابات سال آینده مجلس آماده می کنیم و با گروه ها و احزاب در ارتباط هستیم و ملاحظات مان را با آنها در میان می گذاریموی افزود: مکان هایی را برای تجمعات و اعتراضات قانونی در دولت به تصویب رساندیم تا با حفظ امنیت اعتراضات را ساماندهی کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: خود را برای انتخابات سال آینده مجلس آماده می کنیم و با گروه ها و احزاب در ارتباط هستیم و ملاحظات مان را با آنها در میان می گذاریم.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون سرانجام لایحه قانون جامع انتخابات، تصریح کرد: کار این لایحه از دوران وزارت آقای لاری شروع شد و آقای پورمحمدی آن را به دولت بردند که در آنجا رای نیاورد و ایشان نامه ای به مقام معظم رهبری در این خصوص نوشتند که ایشان نیز موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

وی افزود: هفته گذشته دوباره صحن دولت مطرح شد و قرار شد مجددا ظرف دو تا سه هفته مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون شایعات پیرامون کشته شدن تعدادی در اعتراضات خرمشهر اظهار داشت: در حوادث خرمشهر هیچ موردی کشته نبود؛ دیشب یک مورد زخمی وجود داشته که به بیمارستان منتقل شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: اعتراضات اگر در قالب مجوزهای قانونی باشد، از نظر حقوقی مشکلی ندارد اما اگر به کف خیابان بیاید و از دست افراد خارج شود موجب سوء استفاده برخی می شود و موجب خدشه دار شدن امنیت عمومی می شرد. نیروی انتظامی و قوه قضائیه در این زمینه وظایفی دارند که حتما باید درباره آن پاسخگو باشند. باید اینگونه اعتراضات را به سمت قانونی شدن هدایت کنیم.

وزیر کشور گفت: اعتراضات را مستقل و مجزا بررسی می کنیم. اگر به صورت پیوسته با توجه به ریشه های اجتماعی و سیاسی بررسی کنیم قطعا نتایج متفاوتی خواهیم داشت.

ما یعنی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، وزارت کشور و سایر دستگاه ها تا الان به این نرسیدیم که گروه سیاسی خاصی در موضوعی سازمان دهی شده یا با تهییج مردم به موضوعی ورود پیدا کرده باشدرحمانی فضلی با بیان اینکه در حوزه های مختلف دچار برخی کاستی ها و ضعف ها هستیم که برخی از آن به نوسانات بازار ارز و عدم اقناع عمومی بر می گردد، اظهار داشت: ما یعنی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، وزارت کشور و سایر دستگاه ها تا الان به این نرسیدیم که گروه سیاسی خاصی در موضوعی سازمان دهی شده یا با تهییج مردم به موضوعی ورود پیدا کرده باشد.

وزیر کشور اظهار داشت: هر نوع تجمعی از سوی تشکل ها باید در برگیرنده مسولیت تجمع باشد و نباید در جامعه تسری یابد و از کنترل خارج شود، وزارت کشور با تصمیم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برای تجمع در کنار مجلس بدون مجوز مخالف است و قطعا هم مجلس به آن رای نمی دهد.

رحمانی فضلی در خصوص مشکل آب خرمشهر اظهار داشت: طرح غدیر از سال ٧١ برای تامین آب آبادان و خرمشهر مطرح بود، دولت این طرح را که باید ظرف ١٠ سال آینده انجام می شد را ظرف سه سال انجام داده است که پیمانکار آن نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه است و با وجود کمبودهای مالی این طرح را بعنوان یک طرح ملی انجام داده و ١٥ تیرماه به بهره برداری می رسد.
جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی پیرامون انتشار فیلم از تخریب اموال توسط نیروی انتظامی در جریان ناآرامی های بازار، گفت: امروز صبح از فرمانده نیروی انتظامی در جلسه شورای امنیت کشور در این خصوص سوال شد که ایشان گفتند "برای بازداشت کردن افرادی که داخل مغازه ها بودند مجبور به شکستن شیشه مغازه برای بازداشت آنها بودند. "

وزیر کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع آب را امنیتی می دانید، تصریح کرد: از نظر من موضوع آب امنیتی نیست و اعتراضاتی است که مردم انجام می دهند به خاطر سوء استفاده برخی افراد به اغتشاش تبدیل می شود. امنیتی این است که در دو یا سه ماه ماه اخیر با بیش از ٢٠ تیم عملیاتی تروریستی درگیری داشتیم و یا ٣٦ گروه درجوار کشور با کمک های مالی علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کنند که نیروهای امنیتی ما بر آنها اشراف کامل دارند.

رحمانی فضلی ادامه داد: واقعیت این است که کشور مادر منطقه خشکی قرار دارد و سیکل بارش ها در چندسال گذشته کاهش یافته و باید از آب موجود استفاده صحیح کنیم. دولت مطالعاتی را انجام داده تا آب خلیج فارس را به مرکز منتقل کنیم و یا در بازیافت پسماندها امروز در تمام کلان شهرها انجام می شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی پیرامون دیدار خود با کمیسیونر مهاجرت اتحادیه اروپا، اظهار داشت: ایران در مبارزه با مواد مخدر بیش از ٣٧٠٠ شهید داده و همین امسال بیش از ١٠٠٠ درگیری داشتیم که منجر به کشف ١٢٠٠ تن مواد مخدر شد که بخشی از آن برای انتقال به اروپا بود. به اروپایی ها گفتم نگاه ایران به این موضوع انسانی است و اگر این نگاه نباشد کافی است وزیر کشور ٢٤ ساعت چشمش را روی هم بگذارد، ٢ میلیون پناهنده و ٢ هزار تن مواد مخدر به اروپا خواهد رفت.

اروپایی ها از دادن دستگاه «ایکس ری» و «سگ های موادیاب» به ما خودداری کردندوی افزود: اما آنها از دادن دستگاه «ایکس ری» و «سگ های موادیاب» به ما خودداری کردند. به اروپایی ها گفتم که ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و شما باید در این مبارزه کمک کنید.

رحمانی فضلی ادامه داد: در درگیری اخیر در مرزهای شرقی کشور آنها فقط سی گلوله آر پی جی-٧ شلیک کردند و حتی با خودروهایی تردد می کنند که دید در شب دارد. موضوع مواد مخدر، پناهندگان و تروریسم موضوعی بین المللی است و نهادهای بین المللی باید به کشورهای فعال در این موضوع کمک کنند.

وزیر کشور در خصوص حادثه ایرانشهر، گفت: در مورد حادثه ایرانشهر نیز ابتدا اطلاعات غلط به امام جمعه داده بودند که خودشان هم گفتند اطلاعات درست نبوده است اما مساله درست این ماجرا ۴ نفر بوده که شکایت کردند و با قاطعیت برخورد می شود، یک مورد دیگر هم در یکی از شهرها گزارشش برای ما آمده که به استاندار گفتم با جدیت برخورد شود.

وی افزود: خود آقای آملی لاریجانی هم از دیر انجام شدن مراحل دادرسی ناراحت بودند اما گفتند امکانات قانونی ما در همین حد است اما حتما موضوع رسیدگی می شود و تجاوز به ۴۱ نفر در ایرانشهر قطعا کذب محض است.

رحمانی فضلی در پاسخ به حضور وزیر کشور در میدان کار، اظهار داشت: میدان من این است که گاهی در مرزها برای بررسی شرایط باشم، شب گذشته تا آخرین نفری از جمعیت خرمشهر که به خانه ها رفتند، من بیدار بودم. میدان من توییتر و توییت زدن نیست.

رحمانی فضلی در خصوص امنیت مرزهای شرقی کشور، گفت: نیروی زمینی سپاه به جد در مرز پاکستان کار می کند و پاسگاه هایی را که می سازد در اختیار نیروی انتظامی قرار می دهد و شرایط خوبی وجود دارد.

تجاوز به ۴۱ نفر در ایرانشهر قطعا کذب محض استوزیر کشور در واکنش به خبری پیرامون سفر وی با هواپیمای اختصاصی و فرش قرمز، گفت: برای سفر به استان گلستان زمانی که در آن ساعت پرواز نبود، به اجبار با هواپیمای نیروی انتظامی این سفر را انجام دادیم و من جایزه می دهم به هرکسی که با من بیاید و با این هواپیما سفر کند.

وی افزود: یک خانه باغچه در فشند از زمان صداوسیما دارم که قسطی هم آن را خریدم. بعد رسانه ها می گویند عمارت وزیر در فشن؛ در حالی که فشند با فشن دویست برابر قیمتش متفاوت است، من از کسی شکایتی ندارم حتی الان هم که خراب شده اثاث من زیر خاک است، می توانستم با یک تلفن آن را به طرح هادی روستا اضافه کنم اما این کارها را نکردم.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری های وزارت کشور ایران و عراق عنوان کرد: بیش از همه حوزه ها در حوزه امنیتی با عراق همکاری داریم که نمود عینی آن در موضوع اربعین است. امروز هم در حوزه قاچاق در غرب کشور، عراق اقدامات خوبی را برای انسداد معابر غیرقانونی انجام داده است.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، پیرامون بروز برخی اتفاقات پیش از پخش بازی ایران و اسپانیا در ورزشگاه آزادی، اظهار داشت: برخی دوستان در این خصوص دغدغه داشتند که یک سری دغدغه امنیتی و بخشی نیز دغدغه اخلاقی بود. با اعتمادی که به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دارم اجازه دادم که برای بازی ایران و اسپانیا خانواده ها هم در ورزشگاه آزادی حضور یابند.

وی ادامه داد: در خصوص دغدغه اخلاقی نیز از آنجایی که بنابود خانواده حضور یابد نگرانی وجود نداشت. البته دیدم بعضی سایت های خارجی و داخلی، عکس خانم های کشف حجاب کرده در شهر «کازان» روسیه را به اسم خانم‌ها در ورزشگاه آزادی منتشر کردند، درحالی که هیچ گزارشی در مورد مسائل اخلاقی به ما نشده است.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در مورد کشت مواد مخدر در افغانستان، اظهار داشت: در سازمان ملل همیشه می‌گوییم که افغانستانِ دارای امنیت و توسعه می‌تواند جلوی مواد مخدر و پناهندگان را بگیرد. به آنها پیشنهاد کشت جایگزین مانند زعفران و انار را دادیم تا درآمد کشاورزان دو برابر کشت مواد مخدر شود. این طرح را ارائه کردیم اما افرادی که در حاشیه سود قرار دارند نگذاشتند این طرح جایگزین شود.

وزیر کشور تاکید کرد: در مجامع بین المللی همواره به آنها می‌گویم شما که می‌گویید ضد پولشویی هستید، چرا  ٥٠ میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در بانک‌های شما وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع کوله بری با بیان اینکه این موضوع دو بُعد سطحی و عمقی دارد، اظهار داشت: کوله بری یک زنجیره و شبکه بزرگی است چراکه در مقطعی به خاطر تحریم ها اجازه دادند از مرزهای شرق و غرب کشور کالا وارد شود. الان این تبدیل به یک شبکه ای شده که ٩٠ درصد کالاهایی را که از مرز عراق نمی آمد را بعنوان ترانزیتی از مرزهای ما وارد می کردند و بعد به عراق می بردند و آنجا دپو می کردند و بعد از آنجا وارد کشور می شد.

رحمانی فضلی افزود: تا اینجا یک تاجر، کامیون‌دار و کوله بر وارد شبکه می شدند، از طرفی بعضی کالاها در همان شهرهای مرزی مثل بانه، مریوان و غیره در یک شبکه عظیم خرده فروشی عرضه می شد و بعضی از این کالاها به بازار تهران می آمد و الان که ورود این کالاها به مشکل برخورده است این شبکه ناراضی هستند و باعث شد مردم در برخی شهرهای مرزی تجمع کنند.

وزیر کشور ادامه داد: از سویی قاچاق باید کم شود اما نمی‌توانیم خرده فروشان و کوله بران را نادیده بگیریم و به همین جهت طرح ساماندهی بازارچه های مرزی را برای تامین معیشت مرزنشینان تدوین و تصویب کردیم تا در این بازارچه ها کالایشان را با تخفیف عرضه کنند.

جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت سعید براتی مرزبان ربوده شده ایرانی توسط گروه های تروریستی، گفت: ما مدتی از سرباز سعید براتی اطلاعی نداشتیم و حتی از مراکز رسمی و غیر رسمی پیگیر این موضوع بودیم، البته هیچ پیشنهادی به ما نشده بود تا اینکه عکس وی منتشر شد و ما به دنبال نجات وی هستیم و مذاکرات ادامه دارد.

رحمانی فضلی پیرامون تقسیمات کشوری و موضوع کازرون گفت: وزارت کشور علاقه مند به تقسیمات کشوری نیست و تقسیمات کشوری بی مورد مشکلات زیادی به همراه دارد، در مورد کازرون هم قرار شد تا رضایت همه محقق نشود کاری صورت نگیرد.

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه آیا کارشناسان وزارت اطلاعات در رابطه با باز تولید اعتراضات دی ماه اطلاعاتی دارند؟ اظهار داشت: من نشنیدم آقای علوی جایی گفته باشند که ما کم کاری کردیم در دی ماه و صراحتا می گویم چنین چیزی نگفته است. نه فقط آقای علوی بلکه سپاه و استانداران و کارشناسان مدام وضعیت امنیتی را تحلیل می‌کنند. خیلی از موارد کنترل می‌شود اما تعدادی هم بروز پیدا می‌کند.

وزیر کشور ادامه داد: گزارشی که آقای علوی دادند می گوید هیچ کدام از اعتراضات اخیر  سازماندهی شده نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی به موضوع اعدام به دلیل جرم اعتیاد در ایران با بیان اینکه اعدامی های ما جزو کسانی هستند که جرایم سخت انجام داده اند، خاطرنشان کرد: جرائم سخت یعنی اینکه هم قاچاق کرده‌اند، هم مسلح بوده‌اند و هم با نیروهای ما درگیر شده‌اند و غیرقانونی به کشور رفت و آمد دارند و آنهایی که اعدام می‌شوند جرم‌شان فقط منحصر به موادمخدر نیست. در آمریکا هم جرایم سخت حکم اعدام دارد اما نگاه این سازمان‌ها به ما از روی خصم است و شرایط ما را درک نمی‌کنند که ما ۳۸۰۰ شهید در مبارزه با موادمخدر داده‌ایم.

رحمانی فضلی گفت: سیاست ما جایگزین کردن مواد کم خطر به جای مواد پرخطر است به همین دلیل اکنون مصرف تریاک در کشور بالا رفته و شیشه به رتبه سوم رفته است، کراک هم در حال حذف شدن از چرخه مصرف است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون تکلیف ادامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: من مسئول رفتن بانوان به ورزشگاه نیستم بلکه مسئول امنیت کشور هستم. اگر نهادهای مسئول در این زمینه از ما درباره تامین امنیت ورود زنان به ورزشگاه سوال کردند ما حتما جواب آنها را می‌دهیم.

رئیس شورای امنیت کشور در پاسخ به سوالی پیرامون درگیری‌های اخیر در مرز ایران و آذربایجان با بیان اینکه درگیری اخیر از داخل آذربایجان بوده و ما تیمی را مشخص کرده‌ایم که موضوع را دقیق بررسی کند، عنوان کرد: در مرز با آذربایجان ما واقعا مشکلی نداریم و هر دو ملت در تامین امنیت تلاش می‌کنیم البته ممکن است برخی حوادث در مرزها رخ دهد.

رحمانی فضلی در خصوص آمار معتادان و روند مبارزه با مواد مخدر، گفت: روند مبارزه ما خیلی خوب است اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد. ما در سال ۹۰۰ هزار معتاد را درمان می‌کنیم که البته ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها فقط پاک می‌مانند. ۹ هزار واحد هم برای درمان معتادان سازماندهی شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در ابتدای مسئولیت من سه میلیون و ۳۹۰ هزار معتاد وجود داشته که این رقم اکنون به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. ما برای درمان معتادان هیچ راهی جز اجتماعی کردن موضوع نداریم که در این زمینه رسانه‌ها نقش خود را خوب ایفا نکرده‌اند.

رحمانی فضلی درباره چگونگی مصرف درآمدهای حاصل از مبارزه با موادمخدر، گفت: برخی اموال مصادره شده در زمینه مبارزه با قاچاق به فروش رسیده و به خزانه واریز می‌شود تا از آنجا به دستگاه‌ها تخصیص یابد البته ما پیشنهاد جدیدی داریم که بخشی از این درآمد به عنوان حق‌الکشف به نیروها داده شود، این کار در حال انجام است ولی مبلغ آن خیلی کم است.

جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برخورد با ماموران متخلف ناجا، اظهار داشت: در هر دستگاه اجرایی خواسته یا ناخواسته اتفاقی می‌افتد که مورد تایید آن دستگاه نیست. ما در وزارت کشور پیگیر این تخلفات هستیم و ناجا این رسیدگی‌ها را انجام می‌دهد و ماهانه حتی حکم اخراج، زندان، تقلیل درجه و بازداشت دارد.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد: البته ناجا دستگاه زحمت‌کشی است و روزانه ۴۰۰ هزار مراجعه‌کننده دارد که ممکن است در این بین تخلفی هم انجام بگیرد به هر حال ما به تخلفات رسیدگی می‌کنیم.

کد خبر 4335264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha