۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور:

محدودیت اطلاعاتی، زمینه پیشرفت را از بین می‌برد

محدودیت اطلاعاتی، زمینه پیشرفت را از بین می‌برد

زنجان-رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: اگر محدودیت اطلاعاتی اعمال شود، این اقدام منجر به توسعه و پیشرفت نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود شفیعی ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با تأکید بر اینکه یکی از ضرورت‌های سرمایه‌گذاری در برهه کنونی، در دسترس قرار گرفتن اطلاعات به‌صورت یکسان است، افزود: اگر قرار باشد شاهد اعمال محدودیت‌هایی در ارائه اطلاعات باشیم، قادر نخواهیم بود به توسعه و پیشرفتی که مدنظر ما است، دست‌یابیم.

وی با یادآوری اینکه امروز در عصری به سر می‌بریم که اطلاعات با سرعت سرسام‌آوری در حال انتقال و پردازش بوده و اهداف مختلفی در پس همه این داده‌ها وجود دارد، ادامه داد: متأسفانه باوجوداینکه در عصر ارتباطات قرار داشته و ناگزیر به همراهی با این وضعیت هستیم اما مقوله قانون انتشار آزاد اطلاعات جدی گرفته نشده و هنوز به‌عنوان یک دغدغه باقی‌مانده است.

شفیعی با تأکید بر اینکه انتشار آزاد اطلاعات به شهروندان این امکان را می‌دهد که بتوانند خلاقیت‌های خود را به‌صورت آزادانه و با فراغ بال در اختیار توسعه جامعه قرار دهند، تصریح کرد: بی‌شک، در عصر حاضر که به عصر ارتباطات شهره است، نمی‌توان این مهم را فراموش کرد که کارکرد اطلاعات برای تصمیم‌گیری، کارکرد بسیار مهمی است، لذا انتشار آزادانه اطلاعات می‌تواند به عملی شدن این کارکرد کمک کند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور بابیان اینکه نباید صرفاً به خاطر اینکه فقط درصد بسیار محدودی از اطلاعات به‌صورت طبقه‌بندی‌شده است، شهروندان را از دست‌یابی به سایر اطلاعات محدود کرد، افزود: امروز کشور به‌شدت نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف داشته و بخش اعظمی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز در سایه در دسترس قرار گرفتن اطلاعات به‌صورت یکسان محقق می‌شود.

شفیعی با تأکید بر اینکه شفافیت اطلاعاتی یکی از نیازهای امروز جامعه و راهکاری بسیار مهم برای برون‌رفت از اقتصاد پنهان و زیرزمینی است، اظهار کرد: فراموش نکنیم که شرکت‌های قدرتمند اقتصادی صرفاً از اطلاعات و شبکه‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند و برای گذر از اقتصاد کلنگی به اقتصاد بی‌وزن باید در زیرساخت‌های نرم سرمایه‌گذاری کرد.

شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه داده‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که زنجان استانی کشاورزی است، یادآور شد: بَنا به اطلاعات به‌دست‌آمده در ایستگاه ژئودینامیکی که درخرمدره وجود دارد، در ۱۳ سال متوالی در این منطقه ۵۰ سانتی‌متر نشست داشته که به‌طورمیانگین ۳ تا ۴ سانتی‌متر نشست بوده است.

وی بابیان اینکه بیش از ۸۰ درصد اطلاعات ماهیت مکانی دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با بضاعت موجود می‌توان زیرساخت‌های داده مکانی خوبی به وجود آورد و روی آوردن به داده مکانی بیش از هر چیزی یک گام به جلو حرکت کردن است.

کد خبر 4601429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha