۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱

نایب رئیس شورای عالی استان فارس:

مردم شفافیتی در عملکرد شوراها نمی بینند

مردم شفافیتی در عملکرد شوراها نمی بینند

شیراز - نائب رئیس شورای عالی استان فارس گفت: مردم پس از گذشت ۲۰ سال از فعالیت شوراها هیچ شفافیتی از عملکرد شورا نمی بینند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرزاق موسوی پیش از ظهر دوشنبه در همایش شورای اسلامی استان، شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی افزود: امروز به مناسبت روز شوراها باید بازخوانی فلسفی دقیقی از شوراها داشت تا آسیب‌شناسی آن بهتر انجام شود.

وی افزود: ۶ اصل از قانون اساسی به طور مستقیم به شوراها اشاره دارد لذا مهم است که این اصول را مطالعه کنیم تا به اهمیت تاکید حضرت امام (ره) در باب تشکل‌های شورایی پی ببریم.

موسوی در ادامه به نگاه متعالی بنیانگذار انقلاب اسلامی به بحث شوراها اشاره کرد و گفت: بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی بر این باور بودند که تشکیل شوراها می‌تواند به رفع تبعیض کمک کنند. در حقیقت این نهاد بخشی از فلسفه عدالت‌پروری انقلاب بوده است بنابراین پایه اصلی سرمایه اجتماعی ایران مشارکت مردم است که به عهده شوراها واگذار شده است.

وی افزود: در قانون اساسی آمده که خدمات رسانی به مردم را تسهیل و تسریع کنند از این رو نقش شوراها در توسعه کشور بسیار مهم است.

موسوی تصریح کرد: مشکلات شوراها به ۲ بخش تقسیم می‌شود، بخشی از آن‌ها مشکلاتی است که از سایر نهادهای اجرایی دچار کم‌لطفی می‌شوند. موانع درونی شوراها نیز این است که اعضای آن‌ها خودشان نمی‌دانند که نقششان چقدر مهم است. ما ایرانی‌ها اساساً در کار گروهی ضعیف هستیم و این ضعف را در بیشتر اعضای شوراها می‌بینیم.

وی افزود: ماده ۸۴ قانون شوراها بیان می‌کند که شوراها باید گزارش عملکردهایشان را گزارش دهند این در حالی است که مردم هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال هیچ شفافیتی از گزارش عملکرد شوراها نمی‌بینند.

موسوی اضافه کرد: نیاز بیشتری است تا تعامل مردم و اعتماد آن‌ها به شوراها بیشتر شود لذا باید شوراها پیشگام شوند و گزارش خود را ارائه دهند. مثلاً ۳۴ وظیفه برای شورای شهر تعریف شده است اما کدام یک از اعضای شوراها می‌توانند گزارشی از عملکرد دقیق این وظایف شورای شهر بیان کند.

کد خبر 4603249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha