۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰

علی اصغر رفاهی در نشست خبری مطرح کرد

ثبت نام ۹۲هزار دیده بان مردمی در سامانه سجام

ثبت نام ۹۲هزار دیده بان مردمی در سامانه سجام

نشست خبری مدیر کل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر رفاهی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به عملکرد سامانه سجام گفت: از سال ۸۳ در زمان ریاست ایت الله شاهرودی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی تاسیس و اقداماتی انجام شد. افراد مردمی به عنوان اعضای این ستاد ها انتخاب شدند.

وی افزود: در سال ۹۴ ستاد با عنوان ستاد پیشگیری از جرم قوه قضاییه بازسازی شد، برنامه های را ستاد از آن سال تا کنون پیرامون استفاده از ظرفیت های مردمی  اقداماتی انجام داد.

رفاهی با اشاره به عملکرد سامانه سجام گفت: از بین ۱۵۰۰ برنامه ستادی معاونت اجتماعی برنامه سجام مهمترین برنامه معاونت شده است. 

وی در خصوص مستندات قانونی برنامه سجام گفت: بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی به بحث اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم اشاره کرده است. بند ۲ماده ۱۳ قانون الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارز ه با فساد هم اشاراتی داشته است.

مدیر کل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه به اولویت های معاونت در سال جاری اشاره کرد و گفت: پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر، مشروبات الکلی، پیشگیری از جرایم علیه محیط زیست و منابع طبیعی ( زمین‌خواری) و صیانت از منابع آب، پیشگیری از تخلفات و فضای مجازی و پیشگیری از مفاسد اقتصادی پیشگیری از حوادث حوزه های کارگری مهم ترین موضوعاتی بود که در ستاد مطرح شد.

وی به موضوع پیشگیری از تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: در سامانه سجاد تا کنون قریب به ۹۲هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری و به عنوان ناظران مردمی داوطلبانه در سامانه ثبت نام کردند.

رفاهی تصریح کرد: برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی اقدامات زیادی در ستاد انجام شد. اولین اقدام آن بود که مهم ترین تخلفات و جرایم انتخاباتی در اداره کل پیشگیری های مردمی مشخص شد. از دیده بانان مردمی خواسته شده تا اگر این مصادیق دیده شد را اعلام کنند.

وی به مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی اشاره کرد و گفت: استفاده مستقیم از امکانات دولتی و بیت المال و موسسات عمومی وابسته به دولت در جهت تحقق انتخاباتی کاندیداها، دومین موضوع سو استفاده احتمالی مسیولان استانی و محلی اعم از لشکری و کشوری از مقام یا جایگاه اداری خود له یا علیه کاندیدا ها و یا ستادهای انتخاباتی شان. موضوع بعدی مربوط به استفاده ابزاری از اقوام و اقلیت های مذهبی است. 

وی ادامه داد: اخلال، اختلال و بی نظمی وتغزض به نشست ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی، تخریب، توهین و افترا به کاندیداها ی رقیب و سیاه نمایی و تخریب چهره‌ نظام از دیگر مصادیق جرایم‌و تخلفات انتخاباتی است.

رفاهی افزود:  وعده تامین آب، گاز، برق و تلفن ‌و افزایش یارانه، تامین و احداث جاده توسط نامزدهای انتخاباتی، واگذاری اماکن عمومی به برخی از نامزدها جهت برگزاری نشست های تبلیغاتی، مداخله دهیاران در امر تبلیغات انتخاباتی به نفع نامزد خاصی از دیگر مصادیق است.

مدیر کل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه ادامه داد: تا کنون از طریق سامانه سجام در ارتباط با این تخلفات ۱۱گزارش دریافت شده است. استان گیلان یک مورد تبلیغات زودهنگام ، استان خراسان رضوی ۲ مورد تبلیغات زودهنگام، آذربایجان غربی ۲ مورد تبلیغات زودهنگام و یک مورد دامن زذن به اختلافات قومی و یک مورد تهدید به اغتشاش در انتخابات، در کرمانشاه ۲موزد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی گزارش شده است.

رفاهی افزود: در سامانه سجام بر اینکه گزارش مستند و قابل ارسال باشد دقت لازم اتخاذ شده است. ۱۱مورد گزارش دریافت کردیم و ۲مورد به مراجع ذیربط ارسال شده است.

وی افزود: در جلسه ستاد مرکزی پیشگیری از جرایم انتخاباتی مصوب شده که از ظرفیت سامانه سجام در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استفاده شود. بر همین مبنا مکاتبه ای هم با شورای نگهبان انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: هدف از اجرای برنامه سجام در باب انتخابات این است که با احصای جرایم و تخلفات انتخاباتی و به کارگیری دیده بانان مردمی، انتخاباتی سالم به همراه صیانت از دستاوردهای نظام اسلامی را داشته باشیم.

وی افزود: وظیفه دیده بان مردمی فقط ارسال گزارش است و پس از بررسی ها گزارش ها به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال می شود و تصمیم گیری در رابطه با این گزارش‌ها به عهده نهادها ی مربوطه است. همچنین سامانه سجام یکی از مهمترین راه های تحقق بخشیدن امر فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

کد خبر 4776598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha