۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۱۵

پرونده «مواجهه با ماجرای ماهشهر» -۳

روایت خبرنگار ماهشهری: اعتراض به بنزین نبود به یک عمر محرومیت بود

روایت خبرنگار ماهشهری: اعتراض به بنزین نبود به یک عمر محرومیت بود

یک فعال مطبوعاتی خوزستان می‌گوید ماجرای ماهشهر، اعتراض به گرانی «بنزین» نبود بلکه اعتراض به تبعیض و ناکارآمدی مدیریتی کشور است که یک استان زرخیز را به یک منطقه محروم تبدیل کرده است

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: منصور قنواتی مدیر مسئول روزنامه کارون است. روزنامه‌ای در استان خوزستان که در ۲۵ سال انتشار خود مخاطبان کمی ندارد. او خود اصالتاً ماهشهری است و روایت جالبی از آنچه در این شهر رخ داده و از آن به رسانه‌ها درج کرده است بازگو می‌کند.

قنواتی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: موضوع بنزین و اعتراض به گرانی آن تنها ظاهر و برونداد مسأله‌ای بود که در سطح کلان خوزستان و ماهشهر رخ داد. عمق ماجرا ریشه در فقر و محرومیت حاکم در این منطقه و کل خوزستان دارد. آنچه تا حالا درباره این منطقه و حوادثش گفتند یک روایت گذرا و سطحی بوده و سعی شده به ماجرای بنزین و گرانی آن ربطش دهند اما ریشه ماجرا فراتر از آن است.

وی در ادامه به موقعیت ممتاز استان خوزستان در حوزه منابع گاز، نفت، آب، کشاورزی، فولاد و پتروشیمی اشاره کرده و می‌گوید: آحاد مختلف مردم از عرب و فارس گرفته تا بختیاری و بهبهانی می‌گویند استانی که باید گل‌سرسبد رفاه در کشور باشد چرا باید الان از نظر فقر و محرومیت در بین استان‌های محروم قرار داشته باشد؟ این چیزی است که در رسانه‌ها راهی پیدا نمی‌کند. رسانه‌های داخلی کی رفته‌اند در مناطق حاشیه اهواز و یا همین ماهشهر سرک بکشند و از عمق فقر و محرومیت و فلاکت حاکم بر آنها روایت کنند؟ کی رفته‌اند در اطراف صنایع نفت و پترشیمی در منطقه و عمق فقر مردم را ببینند. این چند وقت در پی ماجرای اعتراضات بنزینی، نام ماهشهر مطرح شد در حالی که خیلی از مردم حتی یکبار هم چیزی از آن نشنیده بودند کما اینکه در اعتراضات سال ۹۶ هم کسی نامی از ایذه نشنیده بود.

مدیر مسئول روزنامه کارون در ادامه افزود: اعتراض مردم تنها اعتراض به ناکارآمدی سیستم مدیریتی و تبعیض، فقر، بیکاری، آلودگی هوا استان است. اینکه این مسائل و معضلات را رسانه چطور تفسیر می‌کند بحث دیگری است.

وی ادامه داد: مساله اصلی این است که در اغلب دولتها مدیران استان و حتی نمایندگان مجلس و …در مقابل مطالبات برحق مردمی منفعل و ناکارآمد بوده و هستند. مردم به این ناکارآمدی‌ها اعتراض دارند. اعتراض مردم به این موضوع است و نه فقط گرانی بنزین. اعتراض مردم به موضوع محیط زیستشان است به گونه‌ای که گازهای متصاعد از فیلرهای نفتی و گازی چهارگوشه شهرهای ماهشهر، اهواز و… را محاصره و هوا را بیماری زا و مرگبار کرده به گونه‌ای که در زمستان با یک بارش چند دقیقه‌ای و باران سمی هزاران خوزستانی بخاطر تنگی‌نفس روانه بیمارستان‌ها می‌شوند. اعتراض مردم به سیستم مدیریتی است که بی‌توجه به مشکلات آنها در استان فقط توجیه گر وضعیت فلاکت بار حاکم بر اغلب مناطق استانشان است. مردم به حضور چهره‌های غیربومی در جایگاه‌های مدیریتی استان اعتراض دارند، به حضور آنها در مقامی که شایسته‌اش نیستند و حاصل این اعتراض‌ها نیز چنین بروز پیدا کرده است. مسؤولان هم فقط یاد گرفته‌اند هر اعتراض مردمی در این استان را به تجزیه‌طلبی گره بزنند.

وی در این باره همچنین می‌گوید: نباید یک اعتراض اقتصادی و معیشتی را سریعاً پیوند بزنیم به تجزیه‌طلبی. واقعیت استان خوزستان چنین نیست. تنوع اقوام در خوزستان و زندگی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف در این استان زبانزد است اما مسؤولان کشوری و استانی برای توجیه ناکارآمدی مدیریتی خود خیلی سریع به مردم شریف این خطه انگ تجزیه‌طلبی وارد می‌کنند که واقعاً واکنشی ناجوانمردانه به خواسته بحق خوزستانی‌ها است.

قنواتی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به گزارش اخیراً منتشر شده درباره شهر ماهشهر نیز گفت: مطبوعات محلی استان به دلیل مسائل عدیده‌ای در اندازه‌ای نیستند که به موضوعی مانند وقایع ماهشهر وارد شوند. آنها به دلیل شرایط حاکم بر کارشان به این دست مقولات وارد نشده و نمی‌شوند. در رسانه‌های کشوری هم نوعی خودسانسوری در این زمینه حاکم شده است و اگر اشاره‌ای هم هست بسیار گذراست. این رفتار ما و خودسانسوری‌ها منجر شده که عملاً کار را دو دستی به رسانه‌های بیگانه تقدیم کنیم. وقتی رسانه‌های بالا دستی در کشور این اطمینان و جرأت را ندارند که درباره واقعیت‌های ملموس ماجرای رفته بر مردم این منطقه حرفی بزنند و همیشه با این نگرانی روبرو هستند که چنین کاری تبعات امنیتی دارد فضا به هر شکل به دست رسانه‌هایی می‌افتد که خارج از ایران هستند و می‌شوند صحنه‌گردان این رویدادها و به قول معروف «خودکرده را تدبیر نیست»

قنواتی تصریح کرد: سیاست حاکم بر رسانه‌ها و مسؤولان درباره حوادث اخیر خوزستان صرفاً پنهان‌گری و تناقض‌گویی است. شفافیتی وجود ندارد. فکر می‌کنند این کار باعث می‌شود التهابات فروکش کند و دائم برای اطلاع رسانی امروز و فردا می‌کنند. در همین روزها شاهد بودیم که یک مقام انتظامی خوزستان گفته بود که ماجرای ماهشهر انتقامی بوده که عربستان به خاطر ماجرای آرامکو از ایران گرفته! اما این اظهارنظر را بلافاصله استاندار خوزستان تکذیب کرده است. در این فضای غیر شفاف و اظهارات متناقض، چطور می‌شود به تحلیل و اطلاع‌رسانی صحیح پرداخت؟

کد خبر 4808225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      1 0
      درود بر آقای منصور قنواتی، و البته چه عجب که شما یه خبر متفاوت منتشر کردید.