۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۳

مهر گزارش می دهد؛

حال و هوای عاشقی و عزاداری در استان سمنان/ هیئت کجا برویم ؟

حال و هوای عاشقی و عزاداری در استان سمنان/ هیئت کجا برویم ؟

سمنان- هیئت های عزاداری استان سمنان این روزها و شب ها میزبان خیل عاشقان حسینی هستند که با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در عزای سرور و سالار شهیدان حضور می یابند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دهه نخست ماه محرم، با عزاداری هیئت‌های مذهبی استان سمنان علی رغم محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی ویژه عزاداران از جمله تعطیلی مساجد و تکایا و برگزاری عزاداری در فضای باز، با رونق خوب و شکوهی خاص در حال برگزاری است و هیئات عزاداری و مذهبی استان با ثبت نام در سامانه بیرق و همچنین اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌کنند.

از سوی دیگر کمک به نیازمندان از طریق توزیع اقلام مورد نیاز مصرفی خانوار و کمک‌های نقدی به نیازمندان و آسیب دیدگان کرونا در سطح استان سمنان طی دهه نخست ماه محرم در حال انجام است.

آئین عزاداری در سمنان

برنامه‌های شاخص هیئت‌های مذهبی و عزاداری استان سمنان نیز اعلام شده است بر این اساس عزاداری دهه اول ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام فاطمی بصیر و با نوای حاج حسین شکرویان، کربلایی علی رضا مولایی و کربلایی نادر عزیزی از شب اول محرم به مدت ۱۲ شب به همراه نماز مغرب و عشا واقع در میدان جمهوری مسجد سیدالشهدا (ع) با رعایت مسائل بهداشتی برگزار می‌شود.

مراسم دیگری نیز در محوطه حیاط امامزاده یحیی (ع) سمنان هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود که نام مداحان این مراسم از سوی هیئت عزاداری معرفی نشده است همچنین آئین معنوی استقبال از محرم نیز در میدان جمهوری سمنان با هدف فضا سازی معنوی شهری و توزیع پرچم بین اهالی سمنان برای نصب در سر در خانه‌ها و همراهی با پویش ر خانه یک حسینیه روز گذشته با حضور علاقمندان به فرهنگ حسینی برگزار شد.

عزاداری شاهرودی‌ها در فضای باز

به این ترتیب هیئت عاشقان مهدی (عج) شاهرود هر شب مراسم ماه محرم را با حضور مردم شهرستان شاهرود در مجموعه مدیریت بحران شهرداری شاهرود و در فضای باز برگزار می‌کند. تلاوت قرآن و نوای علی اکبر نظری در زمره برنامه‌های این هیئت است که غالباً جوانان شاهرودی علاقه خاصی به آن دارند.

مراسم عزاداری دهه اول محرم با حضور حجت‌الاسلام یاسر ماهری از شهر مقدس قم و نوای کربلایی مهدی مقیمی و اویس قرنی بعد از نماز مغرب و عشا در حیاط مدرسه علامه حلّی شاهرود توسط هیئت یا مهدی (عج) برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری در بسطام و رویان و دیزج

برنامه‌های عزاداری مسجد امام حسن مجتبی (ع) شاهرود نیز واقع در باغزندان شامگاه دهه نخست محرم با نوای کربلایی ابراهیم جبله، حسینیه کربلایی شیخ علی اکبر گرمن واقع در روستای گرمن با نوای حاج ولی الله طالبی بعد از نماز مغرب و عشا و حجت ابن الحسن العسگری شاهرود در خیابان ولی عصر کوچه ۱۳ غربی پلاک ۴۵ با نوای علی اصغر آقایی از جمله دیگر برنامه‌های شاخص اعلام شده در شاهرود هستند.

هیئت عزاداران مسجد ابوالفضل (ع) بین النهرین شاهرود نیز بعد از نماز مغرب و عشا با نوای سید رضا موسوی واقع در خیابان شهدا، نرسیده به خیابان حافظ، مسجد ابوالفضل (ع) و آئین عزاداری حسینیه ثارالله روستای دیزج شاهرود واقع در محوطه بیرونی این مسجد با نوای کربلایی سجاد نوری برگزار می‌شود. عزاداران حسینی همچنین در هیئت ابوالفضلی قلعه رویان در محوطه باز روبروی خیابان قلعه این شهر عزاداری دهه نخست ماه محرم را با نوای کربلایی علی بسطامی برگزار می‌کنند.

محرم در دامغان و دیباج

آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در دامغان نیز به میزبانی حسینیه ابوالفضل (ع) بعد از نماز مغرب و عشا با نوای کربلایی حسینی و با سخنرانی حجت‌الاسلام ترابی و حجت‌الاسلام سبزواری از شب نخست ماه محرم برگزار شده است. مراسم محوری دیگر ماه محرم نیز با سخنرانی حجت اسلام مکاری و مداحی رمضانعلی مهرابی به میزبانی گلزار شهدای پارک دانشجو هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود. علاقمندان به عزای امام حسین (ع) می‌توانند ۱۱ شب با حضور در پارک دانشجو در این آئین معنوی حضور یابند.

مراسم محوری عزاداری سید و سالار شهیدان در دامغان نیز به میزبانی محوطه مقابل مسجد جامع روستای خوزان هر شب بعد از نماز مغرب و عشا به مدت ۹۰ دقیقه برگزار می‌شود همچنین عزاداری در شهر دامغان نیز به میزبانی محوطه مقابل مساجد، مدارس و فضاهای باز شهری توسط هیئات مذهبی در حال برگزاری است که مهمترین آنها عزاداری بعد از نماز مغرب و عشا در محوطه مسجد ابوالفضل (ع) است. در دیباج و رودبار نیز مراسم عزاداری بعد از نماز مغرب و عشا در فضای باز مقابل مسجد جامع و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

عزاداری مردم مهدی شهر

عزاداری سرور و سالار شهیدان در مهدی شهر نیز با شکوه خاصی در حال برگزاری است قرار است مراسم ویژه شیرخوارگان حسینی فردا در چند نقطه شهر به صورت روباز برگزار شود و آئین محوری آن نیز صبح روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح در فضای باز حسینیه المهدی (عج) خواهد بود.

مراسم عزاداری و سینه زنی نیز در فضای باز حسینیه المهدی (عج) مهدی‌شهر از روز چهارم تا روز دهم محرم از ساعت ۱۰ صبح تا نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود همچنین مراسم روضه خوانی و مداحی نیز در همین مکان و از روز اول محرم به مدت ۱۰ شب بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام بارانی امام جمعه مهدی‌شهر و با مداحی کربلایی مهران طاهریان برگزار خواهد شد.

دیگر مراسم محوری ایام محرم در مهدی شهر قرائت زیارت عاشورا در فضای باز حسینیه المهدی (عج) است که صبح‌ها همراه با اقامه نماز صبح با نوای کربلایی محمد رضا پاکزادیان و کربلایی علی نامور برگزار می‌شود.

عزاداری مردم گرمسار

مردم گرمسار نیز می‌توانند دهه اول ماه محرم را با حضور در مسجد جامع و فضای باز این مکان مقدس به عزاداری بپردازند دهه نخست ماه محرم مراسم عزاداری در این مکان مقدس با سخنرانی حجت‌الاسلام ولیخانی و حجت‌الاسلام فاطمی نیا بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود و در دهه دوم ماه محرم در همین مکان و زمان آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان با سخنرانی حجج‌الاسلام قنبری، قابل و باقی برگزار خواهد شد در دهه سوم محرم نیز مراسم عزاداری در همین مکان و بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام طباطبایی برگزار می‌شود.

آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در آرادان نیز بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام شریفی نیا امام جمعه این شهر در مسجد صاحب‌الزمان (عج) و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حال برگزاری است. آئین عزاداری اباعبدالله (ع) در درجزین و کهن آباد نیز در مقابل مسجد جامع و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود مداحان این مراسم معرفی نشده‌اند.

گفتنی است بسیاری از هیئت‌های مذهبی استان سمنان همچنان در سامانه بیرق ویژه دریافت مجوز از تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم عزاداری ثبت نام نکرده‌اند لذا برنامه عزاداری این هیئت‌ها نیز همچنان مورد تصویب تبلیغات اسلامی به عنوان نماینده ستاد مقابله با کرونا و ستاد برگزاری مراسم محرم نیست.

هیئت‌های عزاداری مجوز دریافت کنند

حجت‌الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی اما درباره عزاداری هیئت‌های مذهبی در استان به خبرنگار مهر، می‌گوید: امسال با توجه به شرایط ویژه محرم هیئت‌های عزاداری شهری و روستایی می‌بایست برای برگزاری مراسم در فضای باز هم مجوز دریافت کنند.

شکری با بیان اینکه عزاداری سنتی شهرستان‌های استان سمنان و همچنین دسته روی و برگزاری مراسم در مساجد و تکایا و حسینیه‌ها ممنوع است، تاکید کرد: هیئت‌های عزاداری برای دریافت مجوز به ادارات تابعه تبلیغات اسلامی مراجعه کنند همچنین برای تسهیل در این امر ساعات کار این ادارات تا ساعت ۱۹ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هیئت‌ها همچنین می‌توانند با مراجعه با سامانه هیئت‌های مجازی درخواست اختصاص یک صفحه مجازی برای پوشش رایگان مراسم خود را نیز ارسال نمایند تا این مراسم برای مردم نیز از طریق اینترنت پخش شود، تاکید کرد: این تمهیدات و ابتکارات برای برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت تمام اصول ایمنی است.

کد خبر 5005181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha