۲۱ شهریور ۱۳۸۶، ۸:۰۹

مرور مجموعه‌های مناسبتی تلویزیون در ماه رمضان سال 85

مرور مجموعه‌های مناسبتی تلویزیون در ماه رمضان سال 85

چهار مجموعه مناسبتی در ماه رمضان سال 85 از تلویزیونی پخش شد که "زیرزمین" با محوریت طنز و "صاحبدلان" با مضمون مفاهیم قرآنی بیشتر مورد توجه بینندگان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه‌های "صاحبدلان"، "آخرین گناه"، "زیرزمین" و "بوی خوش زندگی" ماه رمضان سال 85 به ترتیب از شبکه یک، دو، سه و تهران روی آنتن رفت. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما مجموعه تلویزیونی "زیرزمین" توانست بر صدر مجموعه‌های ماه رمضان سیما بنشیند و بعد از آن مجموعه "صاحبدلان" با فاصله کمی در رتبه دوم قرار گرفت.

شبکه یک مجموعه "صاحبدلان" را به کارگردانی محمدحسین لطیفی، نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی رضا جودی برای ماه رمضان سال 85 آماده کرد. در این مجموعه حسین محجوب، محمد کاسبی، ثریا قاسمی، باران کوثری، مهرانه مهین ترابی، حمید ابراهیمی، برزو ارجمند، پوریا پورسرخ، سیروس گرجستانی و هائده حائری به ایفای نقش پرداختند.

* خلاصه داستان:

ماجرای زندگی دو برادر به نام های خلیل و جلیل را دنبال می کند که در انتخاب مسیر زندگی خود راه‌هایی کاملاً جدا از هم در پیش گرفته اند، اما اتفاقاتی آنها را رو در رو هم قرار می‌دهد.

* حاشیه‌‌ها:

- نام این مجموعه در ابتدا "ساده‌دلان" بود، اما بر مبنای تصمیم مدیران شبکه یک نام این مجموعه تغییر کرد، چرا که ممکن بود نام ساده دلان به مفهوم این مجموعه ضربه بزند.

- "صاحبدلان" پس از "وفا" دومین مجموعه مناسبتی محمدحسین لطیفی بود.

- رضا جودی با توجه به موفقیت نسبی مجموعه "مرده متحرک" برای دومین سال متوالی تهیه مجموعه مناسبتی شبکه یک را بر عهده گرفت.

* نقل قول‌ها:

محمدحسین لطیفی: وقتی فیلمنامه علیرضا طالب‌زاده را خواندم، همان حسی را که به من منتقل شد ساختم. حال این تزریق حس ممکن است در فرد دیگری که فیلمنامه را می‌خواند متفاوت باشد. گرچه من در نگارش مراوده‌ای با طالب‌زاده نداشتم.

همچنین در این مجموعه می‌توانستیم از کاخ سعدآباد به دلیل فرعونی بودن قصه برای زندگی جلیل استفاده کنیم تا اشرافی بودن او را بیشتر نشان دهیم، اما این اتفاق به دو دلیل نیفتاد. اول اینکه خودم علاقمند نبودم این کار انجام شود و مردم فکر کنند زندگی جلیل از آنها خیلی فاصله دارد و او را از خودشان جدا بدانند. دوم اینکه باید هزینه مجموعه جواب می داد که اگر می خواستیم از لوکیشن چند میلیونی استفاده کنیم، تهیه کننده باید به زندان می رفت که این منطقی نبود.

باران کوثری: دلیل پذیرش من برای نقش دینا به آقای لطیفی و فیلمنامه محکم این مجموعه برمی گشت. من مدت ها بود در کارهای سینمایی چنین فیلمنامه خوبی را نخوانده بودم که شخصیت پردازی ها تا این حد دقیق باشد. در این مجموعه شخصیت دینا هم به خوبی پرداخت شده بود و به جرات می توانم بگویم که او اولین دختری با اعتقاد و پوشش مذهبی بود که تا این حد قابل باور بود و من به راحتی می توانستم دینا را لمس کنم.

برزو ارجمند: در شخصیت رامین نکته مهم و خیلی ریزی که وجود داشت و او را از شاهین و محمود متمایز می کرد، او تکلیفش معلوم بود.

حمید ابراهیمی: برای هر گروهی پذیرفتن یک فرد جدید سخت است، چرا که ریسک بزرگی است و سرمایه ای هست که امکان دارد خراب شود. البته آقای لطیفی یکی از تئاترهای من را دیده بودند و قرار بود من در یکی از فیلم های ایشان بازی کنم که نشد. تا اینکه برای این کار دعوت شدم.

رضا جودی: حساسیت‌ها و بازنویسی‌ها باعث رشد کیفی فیلمنامه "صاحبدلان" شد. در واقع حساسیت‌هایی که از ابتدا روی مضمون مجموعه تلویزیونی "صاحبدلان" وجود داشت و موجب بازنویسی و اصلاح فیلمنامه شد، در نهایت رشد کیفی مجموعه را به دنبال داشت.

شبکه دو مجموعه تلویزیونی "آخرین گناه" را برای ماه رمضان سال 85 آماده کرد. این مجموعه به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، تهیه‌کنندگی مهران رسام و نویسندگی رحمان سیفی آزاد و امید سهرابی ساخته شد. در "آخرین گناه" جمشید مشایخی، حمیدرضا پگاه، مینا لاکانی، لیلا اوتادی و اشکان خطیبی به ایفای نقش پرداختند.

* خلاصه داستان:

مجموعه "آخرین گناه" مرگ گناهکاران شهری را به تصویر می‌کشد که یکی پس از دیگری به طرز مشکوکی کشته می شوند.

* نقل قول‌ها:

امید سهرابی: دوست داشتم فیلمنامه "آخرین گناه" را دوباره می‌نوشتم. اگر وقت کافی داشتم فیلمنامه را از ابتدا بازنویسی و ایرادهای آن را برطرف می‌کردم.

اشکان خطیبی: برای بازی در نقش بهروز پناهی که در قسمت‌های پایانی "آخرین گناه" دچار مشکلات حرکتی و تیک شدید عصبی می‌شود، از الگوی ذهنی استفاده کردم.

ندا مقصودی: تحول شخصیت ندا در "آخرین گناه" برایم جذاب بود. از طرف دیگر فقط 10 قسمت از فیلمنامه مجموعه "آخرین گناه" آماده بود که به خاطر اعتماد به امید سهرابی فیلمنامه‌نویس و تحول شخصیت ندا در طول مجموعه این نقش را پذیرفتم.

مهران رسام: جلوه‌های ویژه "آخرین گناه" در مدتی کوتاه طراحی شد.

رحمان سیفی آزاد: شبکه دو در تولید دیرهنگام مجموعه "آخرین گناه" مقصر نیست. می‌دانم طرح‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان به شبکه دو ارائه شد، اما یا با این ماه تناسب نداشت یا با اهداف شبکه دوم.

شبکه سوم مجموعه "زیرزمین" را به کارگردانی علیرضا افخمی، تهیه‌کنندگی بهروز مفیدی و نویسندگی علیرضا بذرافشان برای ماه رمضان سال 85 تهیه کرد. در این مجموعه فتحعلی اویسی، ابوالفضل پورعرب، بهاره رهنما، مهتاج نجومی، سروش صحت، رضا توکلی، مرجانه گلچین، مهران رجبی، صدرالدین حجازی و بهمن دان بازی کردند.

* خلاصه داستان:

این مجموعه روایتگر زندگی سه شریک است که بر اساس یک نقشه قبلی و کاملاً حرفه ای موفق به کلاهبرداری چند میلیاردی می شوند، اما ...

* حاشیه‌ها:

- مجموعه تلویزیونی "زیرزمین" در ماه رمضان سال 85 از نظر میزان بیننده و رضایت رتبه اول را در نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما کسب کرد. مجموعه "زیرزمین" با 9/81 درصد رتبه اول، "صاحبدلان" با 2/75 درصد رتبه دوم، "آخرین گناه" با 9/75 درصد در رتبه سوم و سریال "بوی خوش زندگی" با 60 درصد در رتبه چهارم قرار گرفت.

- شبکه سوم سیما در ویژه‌برنامه فرارسیدن عید سعید فطر از گروه تهیه و تولید مجموعه تلویزیونی "زیرزمین" تقدیر کرد. این برنامه برای برگزاری مراسم تقدیر ازعوامل این سریال دست به ابتکار جدیدی زد و برای نخستین بار مراسم تقدیر از عوامل یکروز پس از اتمام پخش سریال و در همان لوکیشن اصلی ضبط داستان انجام شد.

- ساخت دکور و آماده سازی صحنه محل اجرای ویژه برنامه عید فطر شبکه سه سیما با توجه به ویژگی های لوکیشن سریال "زیرزمین" طراحی شد تا با فضاسازی برنامه و سریال با هم هماهنگ باشد.

* نقل‌ قول‌ها:

علیرضا بذرافشان: برخی بخش‌های فیلمنامه نیاز به بازنگری داشت، اما زمان کم مانع این کار شد. متاسفانه همزمان شدن پیش تولید، تولید و نگارش منجر به دردسرهای زیادی می شود و اضطرابی که در این نوع کارها وجود دارد، خیلی عوامل را اذیت می کند. به نظرم اصلی ترین ضربه را همین جا می خوریم.

علیرضا افخمی: "زیرزمین" یک مجموعه مفرح است چون به شدت داستانگو و مبتنی بر منطق است. علاوه بر آن ساخت سریال مناسبتی برای ماه مبارک رمضان دشوار است، اما من از اینکه بتوانم به وسیله ساخت یک مجموعه تلویزیونی در این ماه با مردم ارتباط برقرار کنم، احساس رضایت و خوشنودی می کنم.

شبکه تهران هم مجموعه "بوی خوش زندگی" را به کارگردانی و نویسندگی علی شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی حسین صابری در ماه رمضان سال 85 تهیه کرد. در این مجموعه مجید صالحی، پویا امینی، یوسف مرادیان، مجید حاجیزاده، خشایار راد، رضا ناجی، پوراندخت مهیمن، کاوه سماکباشی، نگار فرهمند، آتوسا گودرزی، عباس بیگدلی و محمدرضا حسین قانع حضور داشتند.

* خلاصه داستان:

این مجموعه که وقایع آن در ماه رمضان اتفاق می افتد از خانه‌‌ای آغاز می‌شود که چهار شخصیت داستان در آن زندگی می کنند. عمو رستم با بازی رضا ناجی پیرمردی آپاراتچی است که خانه خود را به سه دانشجو به نام های مجتبی، رضا و سیامک اجاره داده است. در مقطعی از داستان سرقت موتور مجتبی باعث می ‌شود همه برای حل مشکل او به فکر بیفتند ...

* حاشیه‌ها:

- بعد از پایان مجموعه "بوی خوش زندگی" از سوی شبکه تهران نشست نقد و بررسی این مجموعه در دفتر تهیه‌کننده گذاشته شد، اما به دلیل خلف وعده شاه حاتمی برگزار نشد. وقتی تهیه‌کننده بعد از گذشت یک ساعت از زمان تعیین شده برای نشست حاضر ‌شد و بدون عذرخواهی به خبرنگاران گفت: "به دلیل مشکلی که برای شاه حاتمی پیش آمد، نتوانستند حاضر شوند."

- شاه حاتمی همزمان با تولید متن را سر صحنه می‌نوشت و ورق ورق دیالوگ‌ها را در اختیار بازیگران قرار می‌داد. البته او قرار بود این مجموعه را برای شبکه یک بسازد، اما بعد از تغییراتی ساخت این پروژه به شبکه تهران منتقل شد.

- نام این مجموعه در ابتدا "همبرگر" بود و برای اولین بار شبکه تهران برای مجموعه‌های خود دست به تبلیغات شهری زد و یک هفته پیش از آغاز پخش مجموعه "بوی خوش زندگی" بیلبوردهای آن را در سطح شهر نصب کرد.

- مجموعه "روز رفتن" هم قرار بود در ماه رمضان از شبکه تهران پخش شود، به همین دلیل رقابت تنگاتنگی بین این مجموعه و سریال "بوی خوش زندگی" بود، اما مجموعه "روز رفتن" درگیر حوادث زیادی شد. سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده بعد از مدتی با محمدرضا اعلامی کارگردان درگیر شد و او را از پروژه حذف و جواد افشار را برای ادامه کار معرفی کرد. نکته جالب این بود که تهیه‌کننده دلیل حذف اعلامی را نگرفتن تایم بیشتر این سریال در روز اعلام کرده بود، اما افشار هم کار را برای ماه رمضان نرساند.

- محمدرضا اعلامی هم بعد از کنار گذاشته شدنش نامه ای به مدیر شبکه تهران نوشت و حتی این نامه را به خبرگزاری‌ها و مطبوعات هم فرستاد، اما نتیجه‌ای نداشت.

* نقل قول‌ها:

پویا امینی: تعدیل سکانس‌های "بوی خوش زندگی" به شخصیت رضا لطمه زد. متاسفانه بخش‌هایی از شخصیت رضا که افراطی بودن او را در دین نشان می‌دهد در پخش تعدیل شد، چون گفتند ممکن است بدآموزی داشته باشد.

مجید صالحی: متن "بوی خوش زندگی" سر صحنه آماده می‌شد. در واقع فیلمنامه مجموعه تلویزیونی "بوی خوش زندگی" قبل از آغاز فیلمبرداری آماده نبود و گاه با فاصله بسیار کوتاهی از ضبط هر سکانس متن به بازیگران داده می‌شد.
 
خشایار راد: دایی محسن "بوی خوش زندگی" باید بهتر به مخاطب معرفی می‌شد. من خیلی مایل بودم روی شخصیت دایی محسن بیشتر کار می‌شد تا ویژگی‌های روحی وی بهتر به مخاطب معرفی شود و فکر می‌کنم با افزودن چند سکانس شخصیت دایی پررنگتر می‌شد، اما زمان کم مانع این امر شد.

حسین صابری: برنامه‌ریزی و تامین بودجه دیرهنگام برای تولید مجموعه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، عید نوروز یا دیگر مناسبت‌های سال در تلویزیون تبدیل به امری مرسوم شده است.

کد خبر 550641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha