۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۷

تعطیلی «شنبه‌ها» در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

تعطیلی «شنبه‌ها» در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

ادامه رسیدگی به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که نمایندگان با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت و با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه این هفته، به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری موسوم به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان پرداخت، اما هیچ یک از پیشنهادات نمایندگان رأی لازم را برای تصویب نیاورد.

بر این اساس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه)، ادامه بررسی این لایحه و پیشنهادات وکلای ملت در دستورکار قرار گرفت. در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس «تعطیلی جمعه و شنبه» به عنوان تعطیلات پایان هفته آمده بود که حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد داد که به جای روز شنبه، پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیل باشد.

پروپاگاندای رسانه‌ای و پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها

میرتاج‌الدینی در تشریح پیشنهاد خود، گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است و ضمن اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

وی بیان کرد: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده، این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند. از طرف دیگر اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.

اگر به فکر دین مردم نیستید، شنبه را تعطیل کنید

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، گفت: ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است و مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد.

وی بیان کرد: جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم؟ آنها باید دنبال ما بیایند. اگر به فکر دین مردم هستیم، باید پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید، هر کاری خواستید بکنید.

تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، گفت: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟

وی اظهار کرد: تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است. بنده در این مورد از دفتر مراجع سوال کردم دیشب هم با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

پیرهادی گفت: اکثر کشورهای منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چرا که آنها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.

باید به سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی بها دهیم

در ادامه جلسه، عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکر شفاهی، گفت: مگر این لایحه تنها بعد اقتصادی دارد که تنها مسائل اقتصادی را مطرح می‌کنید؟ ما موظف هستیم به سنت‌ها، آداب و آئین و سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی بها دهیم. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس نظرسنجی کرده و اکثر مردم موافق تعطیلی پنج‌شنبه هستند، چرا قصد دارید مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران را زیر سوال ببرید؟

وی تاکید کرد: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند. اقتصاد ما از این مسئله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌ها است پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده و آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟

در نهایت، نمایندگان با ۷۵ رأی موافق، ۱۳۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کردند.

در ادامه جلسه، تعطیلی شنبه‌ها با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید که در این مصوبه آمده است: «تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

گفتنی است مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در صورتی اجرایی خواهد شد که از سوی شورای نگهبان تأیید شود.

کد خبر 6106981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اصغر IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      7 2
      نمایندگان محترم مجلس برای کارمندان فوری و سریع در دقایق اخر لایحه و مصوبات برای کارکنان تصویب میکنند . اما در مورد کارگران و حقوق کارگری سکوت میکنند و شب عید تصمیم میگرند . که همه کارگران نارضی اند ، خداوند از تمامی کسانی که ظلم میکنند برای قشر ضعیف کارگران نبخشد
    • میلاد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      14 6
      خداروشکر این همه ادم دور هم جمع میشن یک تصمیم درست نمی تونند بگیرند . واقعا جای تاسف داره!!!. وقتی بانک باز باشه یعنی چی؟ یعنی همه جا باز . خنده دار ترین تصمیم سال 1403 .
      • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
        6 8
        تعطیلی شنبه بدترین تصمیم ممکن است و متناسب سازی تعطیلات با تعطیلات قوم یهود و برخلاف عادات و فرهنگ ما.
    • ايراني IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      4 1
      خسته نباشين .
    • کارمند بیمه IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      الان پس تکلیف شرکت های بیمه چی میشه؟ تعطیل میشن یا نه؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      3 4
      اگر حرف آقای تاج الدینی درست باشد که ۸۵ درصد تجارت ما فقط با ۱۰ کشور مسلمان است عجب عقب مانده هستیم و وامصیبتا باید گفت واگر واقعیت نداشته باشد که این احتمالش بیشتر است پس اطلاعات ایشان دقیق نیست ونباید مطرح میکرد
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      5 4
      اشتباه راهبردی تعطیلی مهمترین روز کاری هفته اون هم در سال رشد تولید پنج شنبه نیمه تعطیل جمعه تعطیل ایام عید تعطیل مناسبتهای شمسی و قمری تعطیل آلودگی هوا تعطیل وحالا مهتمرین روز کاری هفته (شنبه) تعطیل
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      3 0
      بایدبیشتر کارشناسی شود
    • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      سلام متاسفانه دولت محترم تمامی منابع زمینی وزیر زمینی بعلاوه دارایی مردم در بورس وبانک و... دراختیار است ونگرانی بابت پرداخت بیمه مالیات اجاره دستمزد کارگران وکارکنان و.... بخش خصوصي را ندارد وبا این تعطیلی جدید عملا یک روز فعالیت بخش خصوصی کسر می‌گردد درحالیکه هزینه ها هست و درآمد نیست چه کسي ..
    • سارا IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      3 2
      شورای نگهبان تایید نخواهد کرد
      • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
        2 1
        ایشالا
    • علیرضا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 2
      الان اتفاقی که افتاده، اینه که همون وضعیتی که در تهران در روزهای پنجشنبه وجود داشت، الان در کل کشور و در روزهای شنبه اتفاق افتاده. اگر اطلاعات و آمار و ارقامی که در حوزه روابط مالی داده شده، درست باشه، تصمیم، تصمیم درست و به نفع کشور بوده.
    • ناشناس IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      کاش یه خورده عقل داشتن این نمایندگان موافق تعطیلی شنبه مردم ایران پنج شنبه ها به زیارت اهل قبور می روند مدارس که باز باشن میدونید چه ترافیکی در تمام شهرها بوجود میاد
    • محمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      رهبر معظم انقلاب بارها تذکر داده که هر قانونی باید پیوست عدالتی داشته باشه.‌چرا در تهران سالهاست که 5شنبه ها تعطیله و در سایر استانها نه؟ چه طور جبران شده؟ آیا به کارمندان سایر استانها ماهی 4روز ببشتر حقوق دادن؟ حالا فرق اونایی که در هفته دور روز تعطیل میشن با یک روزه ها،چی میشه؟ مدریه ها چه روزایی؟
    • NP IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 1
      ما که در امارات از تعطیل بودن آنها و علت سوال کردیم حتی ناراضی هم بودند برای چنین تصمیمی ، اما مجبور به گرفتن چنین تصمیمی شدند به دلیل مهاجرین زیادی که در کشور آنهاست حتی از کشورهای غربی اما شرایط ایران با آنها فرق داره متفاوته . آنها حتی رازی نبودند نیستند اما مجبور شدند
    • NP IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 1
      در حقیقت مقامات امارات مجبور شدند ، چون عبادات مهاجرین در آنجا ایام هفته با مسلمانان فرق داشته متفاوت بوده ، برای مسلمانان در امارات مثل ایران روز جمعه بوده اما غربی ها کشورهای غیر مسلمان در آنجا با جمعیتی زیادی که دارند خواستار تعطیل شدن طبق رسوم کشور خود را خواستار شدند . مجبور شدن به پذیرفتن
    • NP IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 1
      حالا سوال بنده اینه ایران طبق چه اصولی چه دلیل منطقی آن هم این همه تعطیلی که در تقویم رسمی ملی خود بابت تمامی مناسبت ها و بیشتر از همه کشورهای اطراف خود حتی داریم چنین تصمیمی برای جامعه فعالین کشور گرفته !! آیا این آسیب ضربه نیست که برخی برگرفته از کشورهای غیراسلامی برای کشور نسخه تجویز کرده اند ؟
    • NP IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      والا برخی در جایگاه منصب دارند کشور رو به رسم رسوم غربی قوانین غرب در پشت نقاب پرده با تصمیم گیری ها تبدیل مبدل می کنند واقعا چه وضعیه آخه ؟!
    • NP IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      ما ایرانی ها چرا باید اجازه بدیم برای ایام هفته های ایران برخی همسو با قوانین غربی کشورهای غیراسلامی تصمیم گیری چنین نسخه تجویز و بپیچند. از کجا معلوم که فاجعه به بار نیاد با چنین تصمیماتی مخصوصا که هدف بیگانه ها از درون خواباندن ضربه به اقتصاد ایران و ملت ایران برخی فعالین اقتصادی سراسر ایران است .
    • NP IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      از کجا معلوم که به ضرر نشه همین حالا هم غربی ها معاندین در فضای مجازی با جریان تعطیلی در ایران داستان سازی رو استارت کار رو زدن شروع کردن ... پس حتما ماجرایی پشت پرده هست که ملت همه بی خبریم
    • بهنام IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      واقعیت اینه که کسادی بازار در روز شنبه بیشتر از پنجشنبه هست و از قدیم روز شنبه یه لقبی هم داشته، پس خیلی نگران دین و ایمان و اهل قبور نباشیم و بیشتر به سفره کوچک مردم فکر کنیم، انشالله
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      "اثرات اقتصادی با رفع تحریم و بهبود مناسبات اقتصادی با کشورهای ثروتمند دنیا حاصل می شود نه با تغییر روزهای تعطیلی" 👍
    • NP IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      والا هیچ کجا ننوشته که در زمان حیات پیغمبر و امامان همه تعطیلی اضافه داشتند کجا نوشته شده لطفا رونمایی کنند . در آن زمان حتی رسم برای امت مسلمان به این صورت بوده که بعد اذان صبح و نماز مردم مشغول به کار فعالیت گذراندن زندگی کسب معیشت امرار معاش بودند . والا الان برعکس شده
    • مرتضی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 0
      مجلس نشستن تصمیم الکی میگیرن شنبه ها تعطیل نکنید چون تعطیلی یهودیان هستش و بر خلاف فرهنگ و دین و عقاید اسلام هستش ، ما مسلمان هستیم فقط جمعه تعطیل و اگه بخاد تعطیلی دیگه بهش اضافه بشه باید پنجشنبه باشه پنجشنبه تعطیل کنید همین
    • مرتضی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      1 0
      انشالله شورای نگهبان رد خواهد کرد و تایید نکنه، اصلا شنبه ها تعطیل نکنید واسه یهودیان هستش ، باید همخوانی با اسلام و ایران باشه پنجشنبه ها تعطیل رسمی باشه بهتره روز قبل جمعه هستش پنجشنبه و جمعه عالی میشه و با دین اسلام همخوانی داره و از هر نظر دینی و فرهنگی و اقتصادی بهتره
    • ایرانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      1 0
      تعطیلی شنبه‌ها برای قوم یهوده