۱۶ دی ۱۳۸۶، ۱۰:۰۱

نامزد کتاب سال درگفتگو با مهر:

رویکرد کتاب سال ادبی مثبت ولی متناقض است

رویکرد کتاب سال ادبی مثبت ولی متناقض است

امیرحسین خورشیدفر نامزد شدن دو رمان "سالمرگی" و "خط تیره، آیلین" را برای کتاب سال بیانگر رویکردی مثبت ولی متناقض دانست.

امیرحسین خورشیدفر - نویسنده و نامزد بخش ادبی کتاب سال - در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از بین پنج نامزد رشته ادبیات داستانی، دو رمان "سالمرگی" نوشته اصغر الهی (برنده جایزه هوشنگ گلشیری) و "خط تیره، آیلین" نوشته ماه منیر کهباسی (برنده جایزه روزی روزگاری) را خوانده ام.

این نویسنده که با "زندگی مطابق خواسته تو پیش می رود" از نامزدهای کتاب سال به حساب می آید، اضافه کرد: البته نحوه انتخاب آثار برای کتاب سال با عملکرد متولیان امور کتاب تناقض دارد و آن این است که وزارت ارشاد که خود متولی برگزاری این جایزه است از سویی به ممیزی رمانهایی از این دست می پردازد و از سویی آنها را نامزد کتاب سال معرفی می کند.

خورشیدفر تصریح کرد: کتاب به سه عامل امنیت، امکان کار و آزادی بیان احتیاج دارد. اگرچه 50 سکه بهار آزادی مبلغ هنگفتی برای این جایزه است اما به نظر من اگر به جای چنین جایزه های هنگفتی، شرایط انتشار کتاب برای نویسندگان فراهم شود بهتر است.

این روزنامه نگار اضافه کرد: با این همه تصور می کنم برگزاری جایزه کتاب سال مثل هر جایزه دیگری می تواند گامی مثبت درجهت ارتقای سطح ادبیات داستانی کشور باشد.

در بخش ادبیات داستانی این جایزه «سیب سرخ گرد غلطان» نوشته آذر معصومی، «زندگی مطابق خواسته‌ تو پیش می‌رود» امیرحسین خورشیدفر، «وقت نیایش ماهی‌ها» به قلم مصطفی جمشیدی، «خط تیره، آیلین» ماه‌منیر کهباسی و «سالمرگی» اصغر الهی نامزد شده‌اند.

کد خبر 614445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha