۱۴ خرداد ۱۳۸۷، ۱۳:۰۳

امام خمینی تاریخ جهان را به نفع اسلام تغییر داد

امام خمینی تاریخ جهان را به نفع اسلام تغییر داد

اراک - خبرگزاری مهر: امام خمینی انسانی از میان مردم جهان است با این تفاوت که توانست با تکیه بر قدرت خداوند و به مدد همت و فکر خویش حرکت سیاسی و تاریخ را به نفع جهان اسلام تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، امام خمینی با ایجاد یک حکومت اسلامی شیعه در جهان به حق خواهی و درخواست مطالبات مسلمانان جهان اعم از شیعه وسنی برخاست و ایران را که روزی کانون استبداد و ظلم خیزی استکبار در جهان بود به کانون حق خواهی مسلمانان جهان تبدیل کرد.

استاندار استان مرکزی در این زمینه به خبرنگار مهر در اراک گفت: مسیر امام، مسیری تنظیم شده و با برنامه بود. امام خمینی در آغاز تاسیس حکومت اسلامی در ایران بر وحدت شیعه و سنی تاکید کرد و از این زاویه در پی جمع کردن انرژی همه مسلمانان برای مبارزه با ظلمی بود که از سوی استکبار بر آنان روا می شد.

عبدالله سهرابی خاطر نشان کرد: آزادگی و عدالت طلبی پیامی از امام بود که در دنیا منتشر شد و آزادگان جهان با درک درست آن در انتشار پیام اصلی انقلاب به جهان نقش ایفا کردند و انقلاب اسلامی ایران را که توانست به رژیم دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی و استبدادی و استکباری غلبه کند را الگوی راه خود قرار دادند چنانکه آثار آن در جهان هویداست.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی بر انسانیت، عدالت، مردم داری و حقوق انسانی بر اساس تعلیمات قرآن و اسلام تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: امام بر کرامت و شان و حقوق انسانها تاکید داشتند چیزی که فراتر از دست مایه های ظاهری است که غرب بر آن تکیه کرده و هر جا که به نفع خودش است، استفاده می کند.

آیت الله احمد محسنی گرکانی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز معتقد است، اندیشه های امام خمینی فراتر از زمام است و باید برای بررسی و تعمیق آن در جامعه به خصوص در بین جوانان سرمایه گذاری کرد.

فرماندار شهرستان اراک نیز امام راحل را به معنای واقعی عدالت خواه دانست و گفت: امام راحل همیشه به همه قشرهای مردم به ویژه محرومان و مسستضعفان توجه جدی داشت.

محمدحسن آصفری افزود:  امام راحل توسعه، رفاه و آبادانی را برای همه مردم و قشرهای مختلف به صورت یکسان و هماهنگ می‌خواست و با تبعیض به شدت مخالف بود.

آصفری گفت: امام راحل هیچگاه برای منافع شخصی و گروهی برنامه‌ریزی نکرد بلکه مصالح آحاد ملت برای آن حضرت از هر امری بالاتر بود.

وی ‌افزود: امروزنیز برای حرکت سعادتمندانه‌ جامعه راهی به جز حرکت در مسیر اندیشه‌ها و آرمانهای امام راحل با محوریت رهبر معظم انقلاب نداریم.

روح الله موسوی مصطفوی خمینی معروف به امام خمینی در ‪ ۲۰‬جمادالثانی سال‪ ۱۳۲۰‬هجری قمری مصادف با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در خانه پدری در خمین چشم به جهان گشود.

وی از هفت سالگی تحصیلات خود را در خمین آغاز کرد و از 19 سالگی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه اراک که در آن زمام مادر حوزه های علمیه ایران بود عزیمت کرد و در محضر شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم شاگردی کرد.

امام خمینی، آخرین فرزند سید مصطفی مجتهد کمره ‌ای، زمانی با سیاست آشنا شد که در خانواده پدری متولد شد زیرا پدران وی با مسائل سیاسی به واسطه عدالت خواهی ایشان و مبارزه با حکام دوران روبرو بودند.

در اطراف بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از نخستین روزهای حیات حوادثی گذشت که ‌او را با مسائل سیاسی و اجتماعی پیوند زد که این پیوند تا آخر عمر برقرار بود.

اقدام علیه اسدالله علم در سال 1341، قیام 15 خرداد و جان گرفتن نطفه های نقلاب اسلامی، تبعید امام، رهبری امام در تبعید و قیامهای مردمی به رهبیر امام خمینی که منجر به فرار شاه در 26 دی شد، برهه های سیاسی و تاریخی حرکت امام خمینی بود که با تشکیل انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 با نام رهبری انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی برش دیگری خورد.

امام خمینی در طول رهبری خود تا زمان رحلت بر توجه به محرومان و مستضعفان جامعه که پیروزی انقلاب را بر دوش کشیدند تاکید داشت و وظیفه اول مسئولان و مدیران جامعه را رفع مشکلات محرومان و ارتقاء زندگی مردم می دانست.

تز مهم امام که برگرفته از تعالیم اسلام و رفتار سید حسن مدرس است این بود که دین از سیاست جدا نیست. آنچه دنیای امروز به ویژه غرب گرفتار آن است جدا بودن دین از تعالیم دینی است. امروز سیاست به آلودگی ها و فسادهای مادی زیادی گرفتار است و تاکید امام بر عدم جدا بودن دین از سیاست، دور کردن سیاست از آلودگی و گناه بود چه آنکه آلودگی سیاسی منحصر به سیاسیون غرب نمی شود و تاکید امام بر این امر پاکیزه ماندن سیاست مداران و دست اندرکاران نظام اسلامی نیز هست.

جنگ تحمیلی، صلح، مسائل خلیج فارس و جهان اسلام ، به ویژه وصیت نامه الهی سیاسی وی سرفصل هایی از زندگی سیاسی امام است که مطالعه بیشتر در باب شناخت امام را به ما یادآوری می کند.

امام خمینی با وجود داشتن زندگی پرتحرک سیاسی در بعد هنر و عرفان نیز دست مایه های قابل تاملی را به یادگار گذاشته است که نشان از شخصیت چند وجهی این انسان با هوش است.

در هر حال بررسی اندیشه های امام و تعیمق افکار وی در جامعه وظیفه مهمی است که بر دوش همه ما نهاده شده است.

روح ملکوتی امام خمینی در صبحگاه ‪۱۴‬ خرداد ‪ ۱۳۶۸‬ به لقاء‌الله پیوست و جهانی را در فراغ خود گریان کرد.

کد خبر 694129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha