۲ فروردین ۱۳۸۸، ۱۴:۵۵

بهشت ایران زمین/

کلوچه سنتی فومن ذائقه گردشگران را به خود جلب کرده است

کلوچه سنتی فومن ذائقه گردشگران را به خود جلب کرده است

رشت - خبرگزاری مهر: کلوچه سنتی فومن که از سوغات اصلی این شهرستان محسوب می شود به دلیل مرغوبیت و متمایز بودن با سایر کلوچه ها ذائقه بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در فومن، کلوچه فومن ماحصل سیر تحول " قند کلوچه " و " نان قندی" قدیم است که مواد اصلی آن را آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، دارچین، وانیل، جوز و مغز هل تشکیل می دهند.

همچنین غیراز کلوچه سنتی فومن، " نان روغنی " و " نان خشک " این شهر و همچنین "حلوا کنجدی " و" اگردک (اگرده) " از شیرینی های محلی تاریخی ماسوله از دیگر سوغات معروف شهر زیبای فومن است.

فومن، شهر مجسمه های استان گیلان است

شهر فومن شهر مجسمه های رنگین واقع در غرب گیلان جاذبه ای از جاذبه های گردشگری این استان است، این لقب به دلیل وجود مجسمه های متنوع، متعدد و با رنگهایی شاد است که در نقاط مختلف شهر فومن نصب شده است، هر کدام از این مجسمه ها نماد و سنبلی از فرهنگ و آداب و رسوم گذشته اهالی این شهر تاریخی و زیبا است.

مجسمه های چهار دختران، نمادی از تلاش زنان روستایی و کشاورز این سامان است که هرکدام در دستان خود چهار محصول و سوغات عمده فومن از جمله برنج، چای، کلوچه سنتی و توتون را به همراه دارند.

مجسمه های شاد وخندان کودکان درمحوطه پارک کودک این شهرستان نشانگر شادی و شادمانی مردم و وجود بازی های محلی و قدیمی در این منطقه است.

در محوطه این پارک قدیمی در ۹۰۰متری مرکز فومن که تفرجگاه دلپذیری برای میهمانان و مسافران این شهراست مجسمه های بزرگ و توخالی از میوههای گوناگون مانند سیب، هلو، انار و موز وجود دارد که سایبانی مناسب برای آنان است.

مجسمه شکاربانان که در ابتدای راه فومن به ماسوله با تفنگی در دست و مرغابی بر دوش دارد سمبل شکار حیوانات، در میان اهالی روستایی این مرز و بوم است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند.

مجسمه های فومن در سالهای ۱۳۵۴تا ۱۳۵۶در زمان "نصرت الله فرهی " شهردار وقت ساخته و نصب شده اند و بیشتر آنها در محدوده " پارک شهر کودک " فومن قرار دارند.

ساکنان فومن را گیلکها و تالشها تشکیل می دهند و روستاهای کوهپایه ای واقع در غرب فومن عموما تالش و تالشی زبان هستند و فومن شهری است که در میان مزارع و باغهای اطراف خود محصور شده است.

فومن بر سر راه ماسوله و قلعه رودخان دژ تاریخی گیلان قرار دارد

برنجکاری، کشت چای، توتون و پرورش کرم ابریشم از فعالیتهای اصلی مردم فومن است و فومن بر سر راه شهر تاریخی و زیبای ماسوله و همچنین قلعه رودخان دژ تاریخی گیلان قرار دارد.

فومن در ۲۵کیلومتری غرب رشت واقع شده و ساختمان های قدیمی با معماری سنتی هنوز در خیابانهای این شهر مناظر زیبایی را ارائه می دهند.

قلعه رودخان که در ستیغ کوهی مرتفع بنا گردیده قلعه ای مهم تاریخی است که از دوره ساسانیان به یادگار مانده و مدتها تختگاه و مرکز حکمرانی حکام گیلان بوده است.

این کوه در بخش " علیای رودی " به همین نام با مواهب جنگلی بسیار زیبا در ۱۶کیلومتری جنوب شرقی فومن واقع شده است.

وجود جاذبه های گردشکری کم نظیر در شهر فومن این شهر را به یکی از مناطق دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است.

شهرستان فومن در ۲۵کیلومتری غرب گیلان دارای ۹۷هزار و ۴۰۰نفر جمعیت است.

کد خبر 851639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha