۳ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۱:۴۱

برگزیدگان سومین جایزه معماری میرمیران معرفی شدند

برگزیدگان سومین جایزه معماری میرمیران معرفی شدند

مراسم سومین دوره جایزه معماری زنده‌یاد سیدهادی میرمیران چهارشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم پیام محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی قرائت و سپس فیلمی کوتاه از مراسم دومین دوره جایزه معماری میرمیران پخش شد.

در ادامه مراسم بعد از قرائت پیام محسن بهرام غفاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ایرج اعتصام عضو هیئت مدیره بنیاد میرمیران درباره انگیزه ایجاد این بنیاد گفت: فکر ایجاد بنیاد میرمیران مدتی از قبل درگذشت وی شکل گرفت، چون میرمیران معتقد بود بنیاد معماری به صورت NGO یا سازمانی غیر دولتی می‌تواند به پیشرفت معماری کشور بخصوص جوانان این رشته کمک کند.

وی افزود: زنده‌یاد میرمیران معتقد بود قشر جوان معماری اگر درست راهنمایی شوند و تحقیقات و پژوهش‌های عمیق‌تر در ایران و جهان داشته باشند این توانایی را دارند که معماری ایران را در سطح جهان مطرح کنند. میرمیران به معماری گذشته ایران عشق می‌ورزید و آن را زمینه‌ای لازم برای معماری مدرن و امروزی می‌دانست.

عضو هیئت داوران سومین دوره جایزه معماری میرمیران برگزاری این مسابقات را عرصه‌ای برای ظهور آثار برجسته معماری در دنیا ذکر کرد و یادآور شد: پس از درگذشت میرمیران، تعدادی از دوستان و نزدیکان وی و سازمان‌هایی چون مفاخر معماری ایده راه‌اندازی بنیاد و برگزاری مسابقات معماری را به مرحله عمل درآوردند.

اعتصام افزود: این بنیاد با تشکیلات مستقل و هیئت امنا و هیئت مدیره خاص خود شروع به فعالیت کرد. فعالیت بنیاد به برگزاری مسابقات بسنده نمی‌شود و برگزاری نمایشگاه‌ها و همکاری با سازمان‌های پژوهشی و تحقیقاتی در کل کشور از فعالیت‌های دیگر بنیاد است.

داراب دیبا، علی‌اکبر صارمی و ایرج اعتصام

او ادامه داد: اولین دوره این مسابقات برای رتبه‌های اول تا سوم دانشگاه سراسری و آزاد در رشته معماری بود. دوره دوم مسابقه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه برگزار شد که پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد‌ آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. این دوره نیز برای پروژه و طرح‌های معماری در رابطه با نور و رابطه ناگسستنی آن با معماری برگزار می‌شود.

قرائت پیام جامعه مهندسین ایران و همچنین شعری از شهرزاد بهشتی همسر مرحوم میرمیران از دیگر بخش‌های مراسم بود و در ادامه کامران افشار نادری محقق و پژوهشگر، گفت: نیمه دهه 70 زمان تحول معماری ایران بود. میرمیران این تغییر را درک و پروژه فرهنگستان‌ها را برگزار کرد که دو ویژگی داشت. اولین ویژگی داشتن ایده‌ای قوی و دیگری ارتباط مناسب با معماری و فرهنگ ایرانی بود.

وی افزود: مسأله شفافیت و نور همیشه مورد نظر وی بود و اینکه در معماری ایران جدا از تفاوت‌های سبک‌شناسی، ویژگی‌های ثابتی وجود دارد که به معماری کمک می‌کند بدون حرکت به سمت ابتذال شیوه سنتی را داشته باشد. یکی از این ویژگی‌ها نور و شفافیت بود. بدون نور معماری تبدیل به روابط فیزیکی می‌شود. کیفیت نور در کیفیت فضا و ویژگی‌های معماری تأثیرگذار است و ارتباط بین نورپردازی طبیعی و مصنوعی خیلی مهم است. به طور کلی نور یکی از مهمترین زمینه‌های خلاقیت معماری است.

در ادامه مراسم داراب دیبا بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و‌ سپس با حضور علی‌اکبر صارمی، داراب دیبا، سیدعلیرضا قهاری،‌ حمید میرمیران،‌ حمید ماجدی و ایرج اعتصام برگزیدگان سومین دوره جایزه معماری سیدهادی میرمیران معرفی شدند.

طبق آراء هیئت داوران رتبه سوم این جایزه به طور مشترک به طرح معصومه شریفی و شیما تاج و طرح هانیه مروارید فروش تعلق گرفت. صبا بارانی و اشکان صدیق نیز به طور مشترک رتبه دوم را از آن خود کردند. رتبه اول جایزه معماری میرمیران نیز به صورت مشترک به طرح شهاب میرزائیان و گلناز مشیریان و طرح حامد سلطانی اهدا شد.

هیئت داوری این دوره 15 طرح را شایسته قدردانی و دریافت لوح تقدیر دانست. در این بخش از ساناز افتخارزاده، محسن اکبرزاده، نسیم پورسعید، زهره معینی، نیما جلیلوند، مصطفی رستمی‌فرد، نسترن رسولیان، رضا سلطانی‌زاده، فراز سلیمانی، مهرداد عزیزی قهرودی، نیما فرزانه، سمیرا میس‌قربانی، فرشاد کازرونی، الهام کیانی‌راد، محمدرضا مانی، حمید محمودپور، احسان حتمی، ندا لطفی، محمدرضا مرعشی و بابک تقی‌خانی تقدیر شد.

کد خبر 865831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha