۲۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۶:۲۰

گزارش دادگاه امروز ؛

ده پناه: هیجانات سیاسی گرفتارم کرد / 14 اختراع ثبت شده دارم

ده پناه: هیجانات سیاسی گرفتارم کرد / 14 اختراع ثبت شده دارم

یک دانشجوی رشته هوا فضا در دادگاه متهمان حوادث اخیر اعلام کرد که تنها تحت تاثیر هیجانات سیاسی در اغتشاشات شرکت کرده است و از خطر تجمعات برای امنیت کشور مطلع نبوده است .

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برگزاری سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات افراد مرتبط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری درتهران پیام ده پناه متولد سال 1368 و دانشجوی هوافضا به دفاع ازخود پرداخت.

وی که به اتهام حضور در اغتشاشات و استفاده از بمب آتش زا، اقدام علیه امنیت کشور به تبانی برای بر هم زدن امنیت ملی، اقدام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق حضور در تجمعات غیر قانونی ودامن زدن به شبهه جعل و تقلب در انتخابات و اخلال در نظم عمومی از طریق آشوب و حرکات غیر متعارف و مشارکت در تخریب و احراق اموال عمومی محاکمه می شد تاکید کرد که هیچ گاه در تخریب اموال عمومی و درگیری های پس از انتخابات شرکت نداشته است.

ده پناه  که در روز 23 تیر ماه در میدان هفت تیر تهران بازداشت شده به دلیل کشف 4 عدد کوکتل مولوتوف در حین اغتشاش، اقرار صریح به شرکت در اغتشاشات و پرتاب دو کوکتل مولوتوف و همچنین اخذ تصاویر اماکن تخریب شده بالاخص بانک های سوخته مورد محاکمه قرار گرفته است.

او در دفاع از خود گفت: من را در خیابان خدامی دستگیر کردند و نه میدان هفت تیر و بحث تقلب در انتخابات را نیز برای اولین بار در همان جا می شنیدم . من اصلا کاری به این مسائل نداشتم.

این متهم با بیان اینکه از مسئله تقلب در انتخابات ضربه دیده است، تاکید کرد: من حرکات غیر متعارف و اقدام به بلوا یا آشوب نکرده ام.

وی در ادامه سخنانش به قرائت متنی که در دست داشت پرداخت و گفت: من هیچ گاه به موضوع انتخابات جدی نگاه نکردم و بیشتر این مسئله را به عنوان یک سرگرمی می دیدیم.

ده پناه گفت: من گمان می کردم که آقای موسوی با توجه به سخنانشان پیروز انتخابات خواهد بود چرا که حرف های او درباره کشورم و استقلال آن برای من و تمام ملت ایران جذاب بوده و هست.

وی تاکید کرد: من در طول زندگی ام هیچ گاه ندیده بودم که مردم تا این حد از شکست نامزد مورد نظرشان برآشفته باشند در واقع تجمعاتی که مشاهده کردم غیر منتظره و بسیار تعجب آور بودند من نه از این خطر برای این تجمعات برای امنیت کشور مطلع بودم و نه برنامه ای در این عرصه داشتم.

او با بیان اینکه کوکتل مولوتف را تنها برای سرگرمی و ارضای حس کنجکاوی اش درست کرده گفت: روزی پس از چک کردن ایمیل شخصی ام سری به سایت ویکیپدیا زده و در آنجا به طور نیمه بند با ساخت کوکتل مولوتف آشنا شدم و با بنزینی که برای نقاشی رنگ روغن در اتاقم داشتم و با استفاده از شیشه های ایستک به ساخت چند کوکتل مولوتف اقدام نمودم.

وی تاکید کرد: من هیچ گاه از این ابراز علیه دوستان یا هموطنانم استفاده نکرده و اصلا متوجه حساسیت اوضاع کشور نبوده ام اما با مشاهده برخوردهای اولیه در زندان به این موضوع پی بردم.

این متهم با بیان اینکه 8 اختراع را در کارنامه شخصی اش ثبت کرده است، گفت: من تنها تحت تاثیر هیجانات ناشی از فضای سیاسی بوده و به این خاطر هزینه های زیادی نیز داده ام . اما با سخنان مقام معظم رهبری در اولین خطبه های پس از انتخابات اشتباهاتم برایم اثبات شد و خوشحالم که با شنیدن بیانات فصل الخطاب ایشان حجت بر من تمام شد.

وی در ادامه دفاعیاتش ادامه داد: پس از آنکه به زندان آمدم بیشتر در جریان اوضاع قرار گرفتم و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری دریافتم که خیلی از مباحثی که پس از انتخابات مطرح شده اصلا ارزش پرداختن را نداشته است.

پناه ده افزود: ای کاش حامیان نامزدهای ریاست جمهوری نیز به جای حضور در خیابانها و سردادن شعار علیه نظام با حمایت از رئیس جمهور منتخب ، خود را برای خدمت به کشور مهیا می کردند.

وی گفت: من هیچ گاه آشوب نکردم و به کسی هم آسیبی نرسانده ام و از بابت اینکه نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و به خاطر اشتباهاتم از رهبر کشورم و همه کسانی که زحمت می کشند طلب بخشش دارم.

وی حضور در مسائل حاشیه ای انتخابات دهم ریاست جمهوری را بزرگترین اشتباه زندگی اش توصیف کرد و در خصوص اتهامش مبنی بر ارسال پیام های کوتاه با مضمون ترغیب مردم به شورش و تبلیغ برای شبکه صدای آمریکا، گفت: من چنین پیامک هایی ارسال نکردم و تنها ایمیل بخشی از شبکه صدای آمریکا را برای دوستانم فرستادم که در صورت ارسال به طور خودکار یک نرم افزار فیلتر شکن برای شما ارسال می شود.

ده پناه در خصوص دعوت به آشوب با ارسال پیامک گفت: من تنها برای یکی از دوستانم پیامک می فرستادم که محتوای آن نیز گفتگو درباره تجمعات و پرسش و پاسخ درباره آمدن یا نیامدن به این برنامه ها بود.

پس از سخنان این متهم به حضور در حوادث پس از انتخابات در تهران وکیل او اعلام کرد که به واسطه کمی وقت نتوانسته پرونده او را به طور کامل مطالعه کند و فرصتی نیز برای ملاقات با موکلش نداشته است.

وی با بیان اینکه به تازگی این فرصت برای ملاقات او با موکلش ایجاد شده گفت: فرصتی می خواهم تا در آن با بررسی دقیق تر مسائل این پرونده به دفاع کامل از موکلم بپردازم.

پس از این سخنان قاضی صلواتی با ارائه یک هفته فرصت به وکیل و متهم این پرونده موافقت کرد.

کد خبر 930569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha