۱۸ آبان ۱۳۸۸، ۱۷:۵۶

گزارش مهر/

مراسم گرامیداشت مشکاتیان در دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم گرامیداشت مشکاتیان در دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره پرویز مشکاتیان بعد از ظهر امروز دوشنبه با حضور دانشجویان و چهره های فرهنگی و هنری در تالار دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که به همت انجمن اسلامی پردیس هنرهای زیبا در تالار شهید چمران دانشگاه تهران بعد از ظهر امروزآغاز شد چهره هایی چون محمدرضا درویشی، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، سعید فرجپوری، مجید درخشانی، زهرا رهنورد و خانواده مرحوم مشکاتیان حضور داشتند.

 

در آغازمحمدرضا درویشی به عنوان اولین سخنران مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از دانشجویانی که این مراسم را ترتیب داده بودند گفت: من به مدت 35 سال با مشکاتیان دوست بودم و در این مدت به عنوان هم دانشگاهی، هم خانه، همسایه و همدل در عرصه موسیقی از نزدیک با جنبه های مختلف زندگی این مرد بزرگ آشنا شدم.

 

این موسیقیدان در ادامه افزود: پرویز موسیقیدان بزرگی بود و از آنجا این را می گویم که شخصیت هنری اش از ابعادی برخوردار بود که کمتر موسیقیدانی در تاریخ ایران مجموع این ویژگی ها را با هم داشته است. از جمله ویژگی های این مرد بزرگ این بود که او بسیار زود به آنچه برخی اساتید در طول سالیان دراز به آن می رسند دست پیدا کرد. درک عمیق ردیف موسیقی و دریافت صحیح از بکار گیری این امکانات برای ارائه آثار ماندگار موسیقی باعث خلق آثاری شد که برای همیشه در اذهان مردم باقی خواهد ماند.

 

وی همچنین با تاکید بر برخی مشکلات جامعه موسیقی تصریح کرد: خلائی که طی همه این سال ها موسیقی ما با آن مواجه بوده عدم حمایت نهادها و سازمان ها از موسیقی و موسیقیدان ها است و دولت نه تنها از مشکاتیان بلکه از خود موسیقی نیز هیچ گاه حمایت و پشتیبانی نکرد.

 

پس از سخنرانی درویشی که با استقبال دانشجویان مواجه شد نماهنگی  از پرویز مشکاتیان برای حاضران در سالن پخش شد و بعد از آن حمیدرضا نوربخش به عنوان دیگر سخنران این مراسم پشت تریبون قرار گرفت.

 

نوربخش با تاکید بر اینکه مشکاتیان از جمله موسیقیدانهایی بوده که در زمان حیاتش نیز برایش بزرگداشت برگزار شده گفت: پرویز مشکایان به حق یک نابغه بود و همانطور که می دانید بسیار زود نسبت به سن و سالش شروع به درخشش کرد. پرویز مانند سایر نوابغ از حدود 17- 18 سالگی به لحاظ هنری طلوع کرد و بیشتر از یک دهه با خلق آثاری ماندگار در موسیقی ایران خدمت بزرگی انجام داد.

 

این خواننده همچنین افزود: حدود سال های 64-65 افتخار داشتم گاه گاهی به محضر استاد احمد عبادی می رسیدم. روزی استاد عبادی به من گفت امروز می خواهم تو را با یک استاد موسیقی آشنا کنم. من بسیار منتظر دیدن این استاد بودم که بعد از مدتی پرویز مشکاتیان وارد شد. این مطلب از آن جهت دارای اهمیت است که استاد عبادی هرگز اهل گزافه گویی نبود و این نشان از توانایی مشکاتیان داشت که آن سن و سال جوانی همگان او را استاد می دانستند.

 

در ادامه برنامه سعید فرجپوری نیز به همراه کمانچه اش به روی صحنه رفت و ضمن گرامی داشت یاد مشکاتیان به نقل خاطره ای از آخرین دیدار خود با مشکاتیان پرداخت و گفت: در آن دیدار از موارد بسیاری سخن به میان آمد و نکته جالب این بود که او بسیار به آینده امیدوار بود و می گفت در این شرایط ما حتما باید به طور جدی تری کار کنیم.

 

پس از این سخنان فرجپوری به اجرای تک نوازی کمانچه پرداخت که با استقبال پر شور دانشجویان حاضر در سالن روبرو شد. آوا مشکاتیان نیز با حضور بر روی سن ضمن تشکر از ابراز احساسات دانشجویان در همدردی با خانواده مشکاتیان شعری از فریدون مشیری را قرائت کرد.

 

همایون شجریان نیز با اصرار مجری برنامه برای لحظاتی به روی سن رفت و با وجود اینکه به دلیل بیماری آمادگی اجرای آواز را نداشت اما بار دیگر با اصرار حاضران در سالن قطعه"الا یا ایها الساقی" از آثار مشکاتیان را اجرا کرد.

 

مجید درخشانی نیز که از اواسط برنامه به جمع حاضر پیوسته بود با تار خود به روی صحنه رفت و بعد از ذکر یادی از توانمندی های مشکاتیان، دقایقی را به اجرای بداهه نوازی پرداخت.

 

در بخش پایانی مراسم نیز زهرا رهنورد به عنوان هم دانشگاهی پرویز مشکاتیان درباره این موسیقیدان برجسته گفت: صحبت در مورد پرویز مشکاتیان بسیار سخت است. ما هم دانشگاهی بودیم و بین موسیقیدانها و مجسمه سازها ارتباطیهایی وجود داشت که باعث درک بهتر هنر می شد و ما می فهمیدیم بین حجمهایی که ما می سازیم با ملودیهایی که بچه های موسیقی خلق می کنند ارتباطی نزدیک وجود دارد.

 

رهنورد در پایان مراسم با اهداء تابلویی که تصویر مشکاتیان بر روی آن نقش بسته بود به آوا و آئین مشکاتیان(فرزندان پرویز مشکاتیان) یاد او را گرامی داشت.

کد خبر 980189

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha