۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۴

امیر نصیرزاده در صحن مجلس:

ایران توانسته موقعیت ممتاز و مقتدرانه‌ای را در غرب آسیا کسب کند

ایران توانسته موقعیت ممتاز و مقتدرانه‌ای را در غرب آسیا کسب کند

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته موقعیت ممتاز و مقتدرانه ای را در غرب اسیا کسب کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر «عزیز نصیرزاده» وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن تسلیت اربعین حسینی (ع)، اظهار داشت: یاد و خاطره امام شهدا و سه وزیر دفاع شهید و شهدای خدمت را گرامی می‌دارم. روز ۳۱ مرداد روز سند دفاعی است و این روز را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره شهدای این عرصه به‌ویژه شهید فخری زاده را گرامی می‌داریم.

نصیرزاده عنوان کرد: از نظرات نمایندگان مجلس و هیئت رئیسه (موافقان و مخالفان) تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی دفاع با اشاره به برنامه دفاعی خود، گفت: شرایط منطقه و جهان در حوزه امنیت و دفاع تغییرات زیادی دارد. معادلات نظم و امنیت منطقه‌ای پیچیده و پرتلاطم است. منطقه و جهان نظم تک‌قطبی به رهبری آمریکا را پس زده است.

وی افزود: فشارهای استکبار جهانی در ابعاد مختلف نظامی، روانی، فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

وزیر پیشنهادی دفاع بیان داشت: رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی ماهیت بی مسؤولیتی خود در برابر همه قواعد بین‌المللی را از دست داده است.

نصیرزاده عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته موقعیت ممتاز و مقتدرانه‌ای را در غرب آسیا کسب کند. عمق راهبردی ایران نسبت به گذشته تغییر شگرفی داشته است.

نصیرزاده در ادامه گفت: برنامه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی از منطقه و جهان تدوین شده که تغییرات محیطی به سرعت صورت می‌گیرد و فناوری‌های نوین و غافلگیرکننده به سرعت در حال بروز و ظهور است.

وی ادامه داد: تحریم در حوزه دفاعی و امنیتی با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است. پس از عملیات وعده صادق تلاش برای تقویت رژیم منحوس صهیونیستی آغاز شده و این رژیم پس از این عملیات بیش از گذشته ماهیت خود را بیش از گذشته به نمایش گذاشته است.

وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد: تحریم‌های ظالمانه به‌ویژه در حوزه تجهیزات و فناوری‌های دفاعی امنیتی علیه کشور ما با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است.

وی گفت: پس از عملیات غرورانگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی تضعیف شده رژیم اسرائیل توسط آمریکا آغاز شده است و با ارتکاب انواع جنایت جنگی علیه ملت غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز مخاصمه مستقیم عبور کرده است. مجموعه این شرایط محیط راهبردی ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

نصیرزاده افزود: نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در میان ملل و جوامع مستقل که تشکیل‌دهنده بخش اعظم جامعه جهانی است روند افزایشی یافته است. همانطور که دشمن تلاش می‌کند تا ائتلاف‌ها و هماهنگی‌های متعدد را علیه ایران سامان دهد، ما نیز در محیط پویای پیش رو به ایجاد شبکه قدرتمند پرداخته و قابلیت انسانی و فناورانه خود را در راستای گسترش و تقویت جبهه مقاومت و در بعد وسیع‌تر در جبهه انقلاب اسلامی و بلکه جبهه انقلابی استکبار ستیزی سازماندهی نموده‌ایم.

وی گفت: کسب قابلیت‌های راهبردی و روزآمدسازی تجهیزات و افزایش آمادگی نیروهای مسلح و جبهه مقاومت نیازمند ابتکار عمل و نوآوری در حوزه پشتیبانی دفاعی است. در این راستا شناخت محیط راهبردی و تحلیل وضعیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از الزامات تنظیم برنامه چهار ساله این وزارتخانه با رویکرد تحول آفرینی و پیشرفت همه جانبه در حوزه‌های نظامی و امنیتی است.

وزیر پیشنهادی دفاع ادامه داد: این برنامه تابعی از ضرورت‌های ساختار داخلی و شکل بندی امنیت منطقه‌ای و نیازهای ایفای نقش ایران در سیاست جهانی است که به فضل خداوند و حمایت رهبری و مجلس و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در جهت تأمین منافع ملی به بار خواهد نشست.

وی تصریح کرد: کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار، حداکثرسازی تولید قدرت است.

وزیر پیشنهادی دفاع ادامه داد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ۴ سال پیش رو با تکیه به توانمندی‌های داخلی و به‌کارگیری دیپلماسی فعال در سطح منطقه و جهان و با حفظ اقتدار و عزت ملی از فرصت‌های موجود بهره خواهد برد.

نصیرزاده گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و پیگیری سیاست‌های تسلیحاتی بنیه دفاعی کشور را متناسب با تهدیدات در دستور کار قرار دهیم که لازمه آن این است که به طور مستمر پایش و رصد داشته باشیم و توانمندی‌هایمان را بر اساس دانش روز ارتقا دهیم.

امیر نصیرزاده ادامه داد: به همین منظور جهت تأمین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و تحقق سیاست‌های رئیس جمهور، ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با ستاد کل و سازمان‌های تابعه در نیروهای مسلح از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم برد و از تجربیاتی که در جنگ‌های اخیر به‌ویژه وعده صادق به‌دست آوردیم بهره خواهیم برد چون اینها دانش ما است.

وی گفت: رویکرد این وزارتخانه در حوزه دفاع ملی و توسعه داخلی براساس ماده ۱۰۲ قانون برنامه است و این برنامه معطوف به چندمنظوره سازی صنایع و امکانات موجود و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملی و بخش خصوصی بویژه شرکت‌های دانش بنیان است. در حال حاضر با ۱۳۰۰ شرکت دانش بنیان و ۷ هزار شرکت خصوصی در ارتباط هستیم. به دنبال این هستیم در وزارت دفاع و ارتش و سپاه پارک‌های فناوری را به درون نیروهای مسلح منتقل کنیم.

امیر نصیری عنوان کرد: از مهم‌ترین رویکردهای برنامه اینجانب در وزارت دفاع از جمله عضویت در سازمان همکاری شانگهای بریکس، دیپلماسی دفاعی است در حال حاضر کمیسیون‌های متعددی زیرمجموعه این دو سازمان است و با آنها تبادل و مشارکت داریم.

وی افزود: به جرأت می‌گویم هر ماه سفر به کشورهای مختلف که عضو شانگهای و بریکس هستند، داریم؛ با حضور در این سازمان‌ها به دنبال تأمین پایدار منابع در قالب پشتیبانی فعال در ارتقای قدرت دفاعی و ایجاد قابلیت پاسخگویی به تهدیدات متنوع و مبتنی بر فناوری‌های جدید، روزآمدسازی فناوری‌های دانش بنیان با استفاده از الگوهای نوین همکاری و فرصت‌های کمتر استفاده شده در محیط ملی و بین‌المللی هستیم.

وی تصریح کرد: فرصت‌های زیادی هست که تاکنون استفاده نشده است چه در محیط ملی و چه بین‌المللی؛ نمی‌توانیم متکی بر منابع بنیه دفاعی باشیم، مطالبات بیش از اینهاست و بیش از این نیاز داریم.

امیر نصیرزاده در ادامه افزود: برنامه اینجانب به موازات وظایف و تکالیف نیروهای مسلح در ۸ حوزه رزم از جمله پدافند، موشکی، دریایی، زمینی و رزم نوین است. ما به دنبال تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافلگیر کنیم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان میزبان آنها در وزارت دفاع هستیم و از آنها استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: فناوری‌های ما پیچیده است و نیاز به نخبه داریم و برای دانشمندان و متخصصان برای تولید تجهیزات استفاده می‌کنیم

وی گفت: ما دو بخش صنعت داریم یکی صنعت نظامی است که بسیار پویاست و دیگری صنعت غیرنظامی غیر دولتی است که صندوق بازنشستگان آن را سرمایه گذاری کرده ما در آنجا مشکل داریم و حتماً باید روش‌هایمان را عوض کنیم، حتماً باید انضباط بخشی را در آنجا نهادینه کنیم، حتماً باید شفاف سازی را در آنجا ایجاد کنیم که نگرانی خیلی از شما برادران عزیز بود.

امیر نصیرزاده توسعه و تنوع‌بخشی به صادرات در زمینه‌های فناوری، کالا و خدمات و کسب سهم قابل‌توجه در بازارهای خارجی با رویکرد افزایش منابع مورد نیاز برای تقویت بنیادی دفاعی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود دانست و اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی جدید، تکمیل نیازمندی‌های آزمون تحقیقات و تولید، افزایش ضریب صیانت سامانه‌ها و محصولات دفاعی با هدف جلوگیری از خرابکاری‌های صنعتی که مورد نیاز ما است.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: با اقداماتی از جمله پایش مستمری تحولات فناورانه دفاعی در جهان و دستیابی به فناوری‌های محصولاتی که موجب غافلگیری دشمن شود، پشتیبانی پایدار و مؤثر از جبهه مقاومت و جبهه ضداستکبار به صورت آشکار و پنهان به خصوص در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی با توجه به عوامل همگرایی، اشتراکات منابع و امنیت مشترک با کشورهای همسو و نفی حضور بیگانگان، می‌توانیم بیگانگان را از منطقه بیرون کنیم این جزو سیاست‌های ما است و در نیروهای مسلح این مهم را دنبال می‌کنیم.

امیر نصیرزاده با بیان اینکه ما همه پیرو مکتب شهید سلیمانی هستیم، بدون اعتبار هم کارمان را انجام می‌دهیم، یادآور شد: تقویت دیپلماسی دفاعی چندجانبه و کنش‌گری فعال در مجامع بین‌المللی خلع‌سلاح و کنترل تسهیلات، ادامه فعالیت‌های خرسندساز و جلب رضایت کارکنان نیروهای مسلح با همکاری دولت و مجلس، بهبود معیشت نیروهای مسلح مطالبه ما است

وی تصریح کرد: برای آمایش علمی سرزمینی و توسعه متعادل قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانش‌بنیان با ایجاد صنایع نوین برنامه داریم، همچنین ارتقای کرامت‌آمیز کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح از برنامه‌های ماست.

امیر نصیرزاده تسریع در مولدسازی املاک و اراضی و اموال وزارت در جهت کمک به تأمین معیشت و رفاه کارکنان، شفافیت کامل، انضباط‌بخشی دقیق عدم تعارض با بخش خصوصی و انطباق کامل با سیاست‌های کلی را از دیگر برنامه‌های خود دانست و تصریح کرد: ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم و بخشی از شرکت‌هایی که به صندوق‌ها تعلق دارند را به بورس خواهیم برد.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: بخش مهمی از این برنامه‌ها، در دوره ۴ ساله قابل دستیابی است؛ بخش دیگری که زمان زیادی نیاز دارد، حتماً در این دوره ۴ ساله، ریل گذاری و پایه‌ریزی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: هرگز در حین پرواز به این فکر نکرده‌ام که در جایی که من بر فراز آن پرواز می‌کنم، چه کسی با چه قومیتی، مذهبی و هویت سیاسی زندگی می‌کند. بلکه به وظیفه خود که دفاع از تمامیت ارضی و کیان و ناموس کل ملت ایران است، فکر کرده‌ام.

وی با بیان اینکه به شما نمایندگان ملت اعتماد دارم که هر تصمیمی گرفتید، درست و نفع ملی در آن مستتر است، گفت: اگر صلاح دانستید در سنگر وزارت دفاع به وظیفه خود ادامه خواهم داد. اگر صلاح ندانید، در سنگر دیگری به‌عنوان سرباز وطن به وظیفه خود ادامه خواهم داد.

کد خبر 6200818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha