۱۸ اسفند ۱۳۸۵، ۱۲:۰۶

خوردن سویا حافظه را تقویت می کند

یک متخصص علم تغذیه خوردن سویا را باعث تقویت حافظه و افزایش تمرکز در افراد اعلام کرد.

پروفسور منوچهر جعفریان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت : تحقیقات طولانی مدت صورت گرفته روی دانه روغنی سویا نشان داده است این دانه مفید به رغم خواص بی شمار هنوز ناشناخته مانده است.

وی افزود: اصولا سبد غذایی ایرانیان سنتی است و از دیرباز جایی برای سویا در این سبد منظور نشده است اما به لحاظ پذیرش طعم و مزه سویا در ذائقه ایرانیان می توان برنامه ریزی های متعددی برای گنجاندن سویا در غذاهای ایرانی کرد.

جعفریان خاطرنشان کرد: سویا دارای ارزش غذایی فراوان است و به خصوص مواد حیاتی از جمله پروتئین و لسیتین در آن بسیار ارزشمند است.

وی گفت: خوردن سویا همراه با سیب زمینی و ذرت می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز باشد و به خصوص این امر برای افرادی که دارای کلسترول خون و نقرس هستند توصیه می شود.

جعفریان تاکید کرد: همچنین سویا دارای خواص درمانی متعدد از جمله جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی و رسوبات عروقی است و در پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش به خصوص سرطان روده نقش مهمی دارد.

وی یادآور شد: جلوگیری از نازایی و ریزش مو و حفظ سلامت پوست ازدیگر خواص سویاست که مورد غفلت قرار گرفته اند و به خصوص خانم ها به منظوز حفظ سلامت پوست و موی خود می توانند از این دانه گیاهی ارزشمند به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنند.

جعفریان پیشنهاد داد: به مردم تشویق مردم به مصرف سویا تولید کنندگان آن و مسئولان ذیربط سیاست های تشویقی اتخاذ کنند و سویا مانند میگو و قارچ که در سال های اخیر به خانه های ایرانیان راه یافته است به سفره های ایرانی افزوده شود.

کد خبر 457240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha