۲۰ اسفند ۱۳۸۷، ۱۳:۴۸

منزل آیت الله مردوخ کردستانی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

منزل آیت الله مردوخ کردستانی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

سنندج - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کردستان از ثبت منزل آیت الله مردوخ در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

علی فعله گری در گفتگو با خبرنگار مهر در سنندج اظهار داشت: منزل مسکونی مرحوم "آیت الله محمد مردوخ کردستانی" مفتی اعظم اهل سنت این استان در شهر سنندج در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی در بخش مرکزی محله قدیمی و تاریخی قطارچیان شهر سنندج واقع شده و به شکل اصیل و بومی منطقه ساخته شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کردستان بیان داشت: این بنای تاریخی در مساحت 792متر مربع و در سه طبقه به شیوه معماری اصفهانی و در دوره قاجاریه به صورت دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده که بخش بیرونی آن تخریب شده و اثری از آن نمانده و بخش اصلی (اندرونی) با الگوی سه دری و سه قسمتی در جوانب ساختمان و اتاق شاه نشین در مرکز آن ساخته شده است.

فعله گری افزود: تزئینات گچ بری شامل نقوش مختلفی همچون برگ انگوری، ابزار دالبرستون گرد کله قلابی و گره چینی های زیبا در این بنای تاریخی منحصر به فرد بوده و جذابیت خاصی به بنا داده است.

وی ثبت آثار تاریخی و گران بها را اقدامی ارزنده در جهت حفظ آنها در مقابل آسیب های طبیعی و غیر طبیعی دانست و افزود: عوامل انسانی در نگهداری آثار نقش بسزایی دارند.

فعله گری گفت: در سه ماه آخر سال جاری 15 بنای قابل ثبت استان کردستان در فهرست آثار ملی کشور به شورای ثبت بناهای کشور ارجاع داده شد که ثبت آنها در توسعه گردشگری استان موثر خواهد بود.

آثار مکتوب مرحوم آیت الله محمد مردوخ، مهمترین منبع دینی اهل سنت منطقه در حوزه فقه مذهب امام شافعی است.

کد خبر 847061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha