۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲

وزیر نفت اعلام کرد:

ایران در کرسنت جریمه نشد

ایران در کرسنت جریمه نشد

وزیر نفت گفت: ایران در پرونده کرسنت جریمه‌ای پرداخت نکرده است و به هیچ عنوان اعداد و ارقام نجومی و فوق‌ نجومی که در این زمینه مطرح می‌شود، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود: ما در مورد پرونده کرسنت به دلیل بی‌تدبیری یک عده که موجب شد کشور در معرض خطر قرار گیرد، مدعی هستیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در قراردادهای جدیدی که بین شرکت‌های ایرانی و خارجی منعقد می‌شوند، سهم ۶۰ درصدی ایران را حفظ کنیم و این قراردادها اجرا شود، ظرفیت ما طی سال‌های آینده افزایش می‌یابد؛ به این ترتیب اگر بتوانیم بیش از ۶۵ درصد قراردادها را یعنی رقمی معادل ۵۰ میلیارد دلار را به ایرانی‌ها بدهیم، شاهد حجم عظیمی از تولید و اشتغال در کشور هستیم.

وزیر نفت در ادامه با تأکید بر اینکه توسعه میادین مشترک نفتی از جمله اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تولید از برخی میادین مشترک بین‌ سال‌های ۸۳ و ۸۴ به کشورهای همسایه نزدیک شده بود و آنها پذیرفته بودند که به این منظور یک کمیته فنی مشترک برای هماهنگ کردن میزان برداشت از این میادین تشکیل شود؛ این در حالی است که ما ۱۰ سال از چنین توافقی عقب افتادیم و آنها جواب نامه ما را ندادند البته به تازگی که میزان تولید و برداشت گاز از پارس جنوبی در ایران نزدیک به قطر شده است، بار دیگر درخواست برگزاری کمیته فنی را به مقامات این کشور ابلاغ کرده‌ایم.

زنگنه همچنین با تأکید بر اینکه علائم دریافت شده از بازار بین‌المللی نفت نشان می‌دهد که همه تولیدکنندگان و کشورها مایل به تمدید کاهش میزان تولید نفت هستند، افزود: به نظر می‌رسد قیمت ۵۵ دلار برای هر بشکه، نرخ مناسبی برای نفت باشد، این در حالی است که ناسپاسی‌ است که اگر از ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادراتی ایران و امتیازات حاصل از آن استفاده شود اما به آنهایی که در این راستا تلاش می‌کنند، توهین کنیم. البته باید در نظر داشت که ایران مشکلی برای بازیابی و فروش نفت ندارد.

ادامه دارد...

کد خبر 3971320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha