۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸

یادداشت؛

تحقق وحدت و بسته شدن باب اختلافات بعد از ظهور امام زمان(عج)

تحقق وحدت و بسته شدن باب اختلافات بعد از ظهور امام زمان(عج)

پیشبرد اهداف بلند اسلام هرگز با تفرقه محقق نمی‌شود. مسأله وحدت، یکی از بنیانی‌ترین مسائل اسلام (ص) است. وحدت بی شک زمینه‌ساز ظهور است و تفرقه بزرگترین مانع ظهور است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: امیرالمومنین (ع) نیز پس از رحلت پیامبر (ص) به خاطر وحدت و عدم تفرقه، از حق خلافت خود گذشت تا امت پیامبر (ص) با وجود دشمنان سرسختی که داشت تضعیف نشود تا جایی که برخی گمان کردند شاید امیرالمومنین (ع) از وضع موجودِ پیش آمده راضی است لیکن حضرت برای دفع این شبهه فرمود: «… هیچکس از من بر اتحاد و همبستگی امت محمد حریص‌تر نیست‌. من در این کار خواستار پاداشی نیکو از جانب خداوند و بازگشت به جایگاه نیکو هستم ».[۱]
عدم تفرقه میان امت اسلامی، هدف اصلی امیرالمومنین (ع) بود از این‌رو بارها به پیروان خود توصیه به وحدت می‌فرمود: «دست حمایت خدا بالای جمعیت است. از پراکندگی بپرهیزید که «انسان تنها» بهره‌ی شیطان است چنان که گوسفند تکرو طعمه گرگ !».[۲]. و نیز در جریان بیعت با خلیفه اول فرمود: «ای مردم! امواج فتنه‌ها را با کشتی‌های نجات درهم شکنید، از راه اختلاف و پراکندگی کنار آیید ».[۳]
همین روش را دیگر امامان شیعه نیز در پیش گرفتند. حفظ وحدت چنان از نگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) مهم بوده که تبدیل به یک سیره در میان ایشان شده است و آنان را به عنوان منادی‌ترین منادیان وحدت قرار داده است؛ چنانکه هشام کندی نقل می‌کند: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: در نماز جماعت اهل سنت حاضر شوید و از بیمارانشان عیادت کنید و بر جنازه‌ی آنها حاضر شوید ».[۴] ایشان نه تنها توصیه به وحدت می‌کردند بلکه خود نیز به آن عمل می‌نمودند چنانکه در روایات آمده است امیرالمومنین (علیه‌السلام) پشت‌سر خلفا نماز می‌خواند .[۵] و نیز علی بن جعفر در کتاب خود از برادرش، حضرت امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام)، نقل کرده که آن حضرت فرمود: امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) پشت سر مروان، نماز خواندند و ما هم با ایشان (اهل سنت) نماز می‌خوانیم ».[۶] نماز خواندن پشت سر اهل سنت و در صف جماعت آنها شرکت کردن، به عنوان یک نماد برای ابراز وحدت است زیرا نماز برترین فروعات دین است که اگر آن را پشت سر اهل سنت بخوانیم یعنی ما با شما سر اختلاف و تنافر نداریم.
بی شک سیره امام زمان (ع) نیز همان سیرت ائمه اطهار (علیه‌السلام) است، لذا می‌توان گفت که در عصر غیبت امام زمان (عج) مهم‌ترین دغدغه ایشان وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است. ما در عصر غیبت بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدتیم، زیرا تا وحدت جهان اسلام به معنای واقعی کلمه تحقق نیابد هرگز تمدن اسلامی و مدینه فاضله عصر ظهور محقق نخواهد شد. وحدت بی شک زمینه‌ساز ظهور است و تفرقه بزرگترین مانع ظهور.
جامعه آرمانی که توسط اهل بیت (علیهم‌السلام) از عصر ظهور، ترسیم شده است جامعه‌ای با محوریت وحدت و یک‌رنگی و یک‌پارچگی است؛ جامعه‌ای که اختلاف و ظلم و کینه در آن رخت بربسته و عدالت در آن حکم‌فرما خواهد بود؛ جامعه‌ای که در اوج تعالی اخلاق و در نهایت اعتدال خواهد بود بطوری که مصداق بارز امت وسط و صراط مستقیم قرار خواهد گرفت امتی که نه افراط در آن خواهد بود و نه تفریط. پس می‌توان گفت: یکی از مهم‌ترین عناصری که امام عصر (علیه‌السلام) در زمان ظهور حضرتشان در پی تحقق آن خواهند بود وحدت و یک‌پارچه‌سازی تمام ادیان و مکاتب و مذاهب است بطوری که اختلاف و تفرقه‌ای در میان نباشد.
یکپارچه‌سازی اندیشه و تقریب بینش‌ها از اهداف اصلی ظهور حضرت منجی است و اصلاً نجات بشر که منجی بشریت در پی آنست همین تقریب است تا اختلافی در میان نباشد که ظلم و جنگی پدید آورد زیرا عدالت و صلح در سایه‌سارِ وحدت تحقق خواهد یافت و تا زمانی که تفرقه باشد ظلم خواهد ماند و عدالت محقق نخواهد شد.
امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) در عصر ظهور، نظام حقوقی و سیاسی واحدی بر اساس دین اسلام تشکیل می‌دهند که مهم‌ترین خروجی آن، بسته شدن باب اختلافات است و این برگرفته از صفت مُصلحیّت ایشان است. امام صادق (علیه‌السلام‌) در روایتی می‌فرمایند: «ای مفضل! به خدا قسم، (مهدی موعود) اختلاف را از میان ملل و ادیان برمی‌دارد و همه دین‌ها یکی می‌شود چنان که خدا فرموده: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏؛ (آل‌عمران/۱۹) مسلماً دینِ [واقعی که همه پیامبرانْ مُبلّغ آن بودند] نزد خدا اسلام است ».[۷]
در روایت دیگری، نزدیکی و تألیف دل‌ها را از برکات ظهور آن حضرت معرفی نموده است: «خداوند دل‌های مختلفه را با هم در آمیزد و مهربان کند »[۸]؛ پس یکی از کارکردهای ظهور ایجاد وحدت بین ملت‌ها حتی ملت‌های غیر اسلامی است بطوری که همه امت‌ها مبدل به امت واحده وسط خواهند شد.
در سایه سار همین وحدت و تقریب اندیشه‌ها و تألیف قلبهاست که رشد اخلاق در جامعه ظهور خواهد یافت و اختلافات میان آدمیان رخت بر خواهد بست، چنانکه امام علی (ع) فرمود: «وَ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَالَذَهَبَتِ الشَّحْنَاءُ مِنْ قُلُوبِ الْعِبَادِ وَ؛ اگر قائم ما (آل محمد) قیام کند، … کینه‌ها از سینه‌ها بیرون رود». یعنی تفرقه و پراکندگی دل‌ها، تبدیل به هم‌دلی بلکه یک‌دلی می‌شود. آیا این جز تجلّی اعظم وحدت است؟! بنابراین، در عصر کنونی هرگونه کوبیدن بر طبل تفرقه، نه تنها مورد رضایت پیامبر و امیرالمومنین و امام زمان (علیهم‌السلام) نیست، بلکه سبب تأخیر انداختن ظهور و عصر صلح و یکپارچگی و مدینه فاضله مهدوی است.

پی‌نوشت:

[۱]. «ولَیْسَ رَجُلٌ - فَاعْلَمْ - أَحْرَصَ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلی‌الله‌علیه‌وآله وأُلْفَتِهَا مِنِّی أَبْتَغِی بِذَلِکَ حُسْنَ الثَّوَابِ وکَرَمَ الْمَآبِ وسَأَفِی بِالَّذِی وَأَیْتُ عَلَی نَفْسِی». نهج البلاغة، أبو الحسن محمّد الرضی بن الحسن الموسوی [السیّد الرضیّالمحقق: الدکتور صبحی الصالح، لبنان، دار الکتاب اللبنانی، ص ۴۶۶، نامه ۷۸
[۲]. «فَإِنَّ یَدَ اللَّه مَعَ الْجَمَاعَةِ وإِیَّاکُمْ والْفُرْقَةَ! فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ». نهج البلاغه، پیشین، ص ۱۸۴
[۳]. «أیها الناس! شقوا أمواج الفتن بسفن النجاه، و عرجوا عن طریق المنافرة…». تعریب کامل البهائی، عماد الدین ابو جعفر حسن بن علی بن محمد الطبری (م بعد ۶۹۸ ق)، قم، المکتبة الحیدریة‌، ج ۱، ص ۲۶۹
[۴]. «… صلوا فی عشائرهم و عودوا مرضاهم و أشهدوا جنائزهم». الهدایة فی الأصول و الفروع، الشیخ الصدوق محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی (۳۰۵-۳۸۱ قمؤسسة الإمام الهادی (علیه‌السلام)، چاپ اول، ۱۴۱۸ ق، ج ۲، ص ۵۳
[۵]. «صلی علی علیه السلام وراءهم». وسایل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، العلامة الشیخ محمد بن الحسن الحر العاملی (م ۱۱۰۴ ق)، تحقیق: الشیخ عبد الرحیم الربانی الشیرازی، لبنان، دار احیا التراث، ج ۵، ص ۳۸۳، ح ۱۰
[۶]. «صلی حسن و حسین خلف مروان و نحن نصلی معهم». همان، ج ۵، ص ۳۸۳، ح ۹
[۷]. «فَوَ اللَّهِ یَا مُفَضَّلُ لَیُرْفَعُ عَنِ‏ الْمِلَلِ‏ وَ الْأَدْیَانِ‏ الِاخْتِلَافُ وَ یَکُونُ الدِّینُ کُلُّهُ وَاحِداً، کَمَا قَالَ جَلَّ ذِکْرُهُ‏ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏». حلیة الأبرار فی أحوال محمد و آله الأطهار (علیهم‌السلام)، السید هاشم بن سلیمان البحرانی، تحقیق: الشیخ غلام رضا مولانا البروجردی، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق، ج ۵، ص ۳۷۴
[۸]. «یُؤَلِّفَ‏ اللَّهُ‏ بَیْنَ قُلُوبٍ مُخْتَلِفَةٍ». الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، تهران، اسلامیه، ج ۱، ص ۳۳۴
کد خبر 4899308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      0 0
      وحدت در انسانیت و شناخت زمین و ارزشهای کیفیت زندگی با حقوق برابر، نه برای قدرت طلبی و اثبات برتر بودن یا قوم گرایی و امت پروری، بلکه اتحاد هم اندیشی برای زندگی