۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲

رضا کریمی:

تعبیر «شهید زنده» مبنای قرآنی و حدیثی دارد

تعبیر «شهید زنده» مبنای قرآنی و حدیثی دارد

یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: تعبیر «شهید زنده» که رهبر انقلاب در مورد سردار سلیمانی به کار بردند یک اغراق ادبی نیست بلکه یک مبنای قرآنی و حدیثی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تحلیل و بررسی کتاب مکتب سلیمانی پنج شنبه ۱۱ دی ماه به صورت مجازی برگزار شد. در ابتدای این نشست، محمد امین بهرامی، مسئول کتابخانه حاج آخوند کرمانشاه و دانشجوی دکتری فلسفه به عنوان اولین سخنران گفت: نقطه ضعف این اثر این است که خیلی کم از خود سردار سلیمانی سخن گفته است.

وی گفت برای شناخت حاج قاسم کتاب‌های خوب دیگری مثل کتاب سلیمانی عزیز هست که آن را به شما معرفی می‌کنم.

وی افزود: جلد کتاب مناسب نیست و اساساً ما هیچ تصویری اسلحه به دست از ایشان نداریم و ایشان به دلیل جانبازی نمی‌توانست اسلحه به دست بگیرد.

بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسطوره‌ها بیانگر آرمان‌ها و ارزش‌ها هستند و حاج قاسم حقیقتاً یک اسطوره بود و در دو هزار سال اخیر یک سردار جهانی مثل او نداشتیم و ایشان هیچ چیز از رستم افسانه‌ای کم نداشت.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی ساداتی، امام جمعه شهرستان دالاهو، دیگر سخنران این نشست بود که ضمن بیان جملاتی از کتاب، گفت: این اثر به دنبال بیان همه نکات درباره مکتب سلیمانی نیست و به صورت اشاره وار اصطلاحاً نخ تسبیح را بیان کرده است و در این زمینه مثال‌هایی از شهدا ذکر می‌کند.

ساداتی گفت: این کتاب برای نسل جوان جذابیت‌هایی دارد و مهم‌ترین نکته‌ای که بیان می‌کند اخلاص حاج قاسم است که شاخص مکتب سلیمانی به شمار می‌رود.

در ادامه، محمد خیاط زنجانی، دکتری حکمت متعالیه و مدرس دانشگاه، در خصوص این کتاب گفت: بیان نوشته‌ها بسیار عامیانه و ساده بود و در عین حال مفاهیم عالی را منتقل می‌کرد.

زنجانی افزود: این کتاب نمی‌خواهد مکتب سلیمانی را در یک نفر خلاصه کند برای همین فقط به حاج قاسم نپرداخته است.

وی گفت: تصویر جلد کتاب گرچه می‌توانست زیباتر باشد اما بیانگر جامعیت حاج قاسم و جمع بین سلاح و عرفان است.

این مدرس دانشگاه گفت: مؤلف به زیبایی توحید را توضیح می‌دهد که رأس همه معارف است و توانسته تلفیقی از عرفان نظری و عملی را بیان کند و هنگام خواندن کتاب لحظات شیرینی بر من گذشت.

زنجانی در پایان گفت: اشکالاتی مانند ابهام و خلط مراتب توحید و گسستگی در مطالب وجود داشت، ولی در کل سیر کتاب تعلیمی است و به تدریج خواننده را با معارف مدنظر آشنا می‌کند و خواندن مقدمه را به همه توصیه می‌کنم.

رضا کریمی، مدرس دانشگاه، سخنران پایانی این نشست مجازی بود که گفت: با مطالعه این کتاب می‌فهمیم که حقیقت شهادت در این جمله است که شهید نظر می‌کند به وجه الله. در نتیجه چه بسا کسی که شهید نشده به مقامی بالاتر از شهدا برسد.

وی افزود: با مطالعه مقدمه کتاب مکتب سلیمانی می‌فهمیم تعبیر «شهید زنده» که رهبر انقلاب در مورد سردار سلیمانی به کار بردند یک اغراق ادبی نیست بلکه یک مبنای قرآنی و حدیثی دارد. البته این سخن مهم شهید سلیمانی، که «شرط شهید شدن، شهید بودن است» در کتاب نیامده ولی آن را باید با این مبانی تفسیر کرد.

گفتنی است کتاب مکتب سلیمانی توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی تألیف و منتشر شده و این نشست به همت اداره کل کتابخانه های عمومی، خانه اندیشه حوزه هنری؛ مرکز بنیان مرصوص و آستان قدس رضوی کرمانشاه برگزار شد.

کد خبر 5109478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha