۲۷ دی ۱۴۰۱، ۵:۵۲

مهر گزارش می دهد؛

عرضه خودرو در بورس دست دلالان را از سودهای بادآورده کوتاه کرد

عرضه خودرو در بورس دست دلالان را از سودهای بادآورده کوتاه کرد

عرضه خودرو در بورس کالا این روزها نقل محافل متعدد اقتصادی و حتی اجتماعی است و بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عرضه خودرو در بورس کالا این روزها نقل محافل متعدد اقتصادی و حتی اجتماعی است و بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است، موافقان این طرح می‌گویند عرضه خودرو در بورس در صورت افزایش عرضه، می‌تواند قیمت‌ها را کاهش داده و هم زمان به نفع مردم و خودروسازان است، اما عده‌ای دیگر این نظر را قبول نداشته و می‌گویند به علت افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت کارخانه، عرضه خودرو در بورس باید متوقف شود.

در هفته‌های گذشته عرضه‌های متعدد خودرو در بورس کالا شکل گرفته و برخی از قیمت خودروها به اندازه‌ای کاهشی شده بودند که مردم را برای حضور در بورس کالا و خرید خودرو بدون نیاز به قرعه کشی ترغیب کرد به طوری که خودروی شاهین با قیمت کارخانه به فروش رسید و تفاوت ۲۰۰ میلیون تومانی را با بازار آزاد رقم زد.

برخی از دلالان تاب نیاورده و به انحای مختلف دنبال خروج عرضه خودرو از بورس بودند تا جایی که شاهد فشار برای خروج عرضه خودروی دنا پلاس از بورس بودیم اما با پیگیری‌های قاطع سازمان بورس و وزارت اقتصاد دوباره خودروی دنا به اندازه ۲ برابر عرضه تعیین شده در بورس کالا عرضه شد که درنهایت با اختلاف ۲۵۰ میلیون تومانی نسبت به قیمت بازار آزاد به فروش رسید.

تفاوت اقتصاد دستوری و اقتصاد عرضه- تقاضا

نوید رجایی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با مهر در این باره تشریح کرد: علم اقتصاد، علم تخصیص منابع کمیاب به نیازهای نامحدود بشری است. اگر نگاهی به اقتصاد ایران در سالیان گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که به علت تورم، خودرو دیگر یک کالای مصرفی نیست و بسیاری از افراد به این کالا به چشم یک سرمایه گذاری نگاه می‌کنند. با توجه به تحریم‌هایی که در سالیان گذشته علیه کشورمان وجود داشته خودروسازها علاوه بر هزینه‌های زیادی که بابت افزایش دلار بهشان تحمیل شد در واردات قطعات نیز با دردسرهای زیادی مواجه بودند و در نتیجه بهای تمام شده، تولید هر خودرو به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر با مواجه شدن با چنین وضعیتی و برای افزایش رضایت‌ها میان مردم دولت قبلی تصمیم گرفت از طریق اقتصاد دستوری، امور کشور را در پیش ببرد که اگر چه دستوری بودن اقتصاد در کوتاه مدت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند اما در بلند مدت محکوم به شکست است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بعد از آن انجام شد ثبت نام خودرو توسط خودروسازهای کشور بدون دریافت وجه بود. همین عامل باعث شد تا مردم به ثبت نام خودرو به چشم یک لاتاری نگاه کنند که هر چند هفته به راحتی می‌توانند در آن شرکت کنند و در نتیجه سدی از تقاضا کاذب به سمت خودرو روانه شد و متقاضیان واقعی که توان خرید خودرو را نداشتند ناامیدانه به سمت بازار آزاد رفتند و در نتیجه افزایش تقاضا باعث شد قیمت خودروها مسیر صعودی بگیرد. همانطور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد وجود تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار، هزینه‌های خودروسازان را بالا برد و قیمت‌های دستوری سبب شده بود تا شرکت‌ها تمایلی به عرضه محصول خود نداشته باشند چرا که هدف اصلی هر کسب و کاری کسب سود است و قیمت فروش پایین‌تر از هزینه‌ها یک دیوانگی محض است. حال با ورود خودرو به بورس کالا، اولین متغیر اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا فعال شد. خب این خبر بسیار بدی برای مافیای این صنعت است چرا که در بورس کالا شفافیت بسیار بالاتری را نسبت به بازار آزاد شاهد هستیم و از سوی دیگر با توجه به مکانیسم بازار تنها متقاضیان واقعی برای خرید خودرو وارد گود می‌شوند. زمانی که عرضه و تقاضا در بورس کالا شکل گرفت اگر چه دلال‌ها تلاش کردند با استفاده از قیمت‌های بسیار بالاتر موانع جدی در قیمت گذاری به وجود آورند اما اقدامات هوشمندانه ناظرین و مسئولان بورس کالا سبب شد تا جلوی اردرهای نامتعارف گرفته شود و درنتیجه خودرو با قیمت تعادلی به دست مصرف کننده واقعی برسد.

تحول در صورت مالی شرکت‌های خودروساز

رجایی افزود: زمانی که خودرو با قیمت تعادلی به دست مصرف کننده برسد صورت مالی‌های شرکت‌های خودروسازی نیز متحول می‌شود و در نتیجه سرمایه گذاران این صنعت را برای سرمایه گذاری بسیار جذاب می‌بینند و در نتیجه بخشی از پول سرگردان به راحتی جذب سرمایه گذاری مولد خواهد شد و این مورد از مزایا جذابیت بورس کالا نسبت به سایر بازارهاست. پس با توجه به وضع فعلی توصیه می‌شود عرضه خودروها در بورس کالا ادامه داشته باشد چرا که در بازار با تقاضای کاذب مواجه هستیم و هرگونه جلوگیری از عرضه می‌تواند مشکلات بیشتری در پی داشته باشد و از سوی دیگر سرمایه گذاران نیز نگاه منفی پیدا خواهند کرد و بازی دو سر باخت برای دولت خواهد شد. یکی دیگر از جذابیت‌های بورس کالا تضمین‌های دریافت کالا است چرا که در گذشته به علت کمبود قطعه و مشکلات دیگر در مواردی مشاهده شده که خودروسازان در زمان سررسید از تحویل خودرو اجتناب کردند اما حضور خودرو در بورس کالا سبب شده دیگر خریداران دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

رجایی در پایان گفت: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است وقتی خودرو در بورس کالا عرضه شود دیگر دلالان فرصت استفاده از سودهای مفت به باد آورده را نخواهند داشت و یک بازی دو سر برد هم برای شرکت عرضه کننده و هم برای فرد خریدار است.

تب و تاب برای خرید خودرو به اوج خود رسیده است

در همین رابطه علی فراقی کارشناس اقتصادی نیز به مهر گفت: در برهه زمانی قرار داریم که تب و تاب بورس کالا خصوصاً عرضه انواع خودروها در آن بسیار زیاد شده و پای ثابت بسیاری از خبرها و موارد دیگر شده است. حال در پله اول مهم‌ترین سوالی که بیان می‌شود آیا عرضه از طریق بورس کالا یک روند مثبت است یا خیر؟؛ جواب این سوال با قطعیت مناسبی بله است زیرا ساز و کار بورس در تمامی کشورها یک فرآیند ثابت شده و جوابگو است که در صورت برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح و مناسب بسیاری از مشکلات دیگر بازارها را رفع می‌کند و به خوبی می‌تواند هرکالایی را به بهترین نرخ خود از طریق سیستم عرضه و تقاضا تنظیم نماید.

فراقی افزود: اگر بخواهیم مثال کوچکی از مثبت بودن این سیستم داشته باشیم کشور چندسالی است که درگیر فروش کارخانه‌های خودرو از طریق قرعه کشی بود که صرفاً سود مناسبی را در جیب دلال قرار می‌داد و به هیچ عنوان مصرف کننده واقعی از این سیستم نفع نمی‌برد که پس تسهیل عرضه آن در بورس کالا بسیاری از مصرف کنندگان توانستند به خودرو مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و با افزایش عرضه و از طریق سیستم کامل عرضه و تقاضا بسیاری از قیمت‌های بازار آزاد در حاشیه قرار گرفت و محصول و کالای مورد نیاز به راحتی و به نرخ منصفانه‌تر در اختیار مصرف کننده قرار گرفت.

البته نکته‌ای هم که شاید از نظرها دور مانده باشد صرفاً عرضه خودرو نیست و بسیاری از کالاها خصوصاً کالاهایی که توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند به خوبی می‌توانند در بازار به قیمت منطقی‌تری به مصرف کننده برسد مانند تولیدات مصالح ساختمانی، آهن آلات و… بوده و نکته دیگر حرکت یک قدم به سمت جلو جهت شفافیت صورت‌های مالی و عملکرد بسیاری از شرکت‌های فعال در بورس کشور و حتی بیرون از آنکه توانایی عرضه محصول خود در بورس کالا را دارند است.

حال اگر این سیستم به دور از فرآیند دستورگونه و کنترل شده بتواند به کار خود ادامه دهد به خوبی توانایی کنترل و تنظیم بسیاری از محصولات تولید شده یا حتی خدمات ارائه شده را دارد و آن چیزی است که اقتصاد کشور به خوبی نیاز به این مورد را در خود میبیند.

آخرین نکته‌ای که دلیل مخالفت ادامه و تسهیل این روند توسط برخی از افراد گردیده صرفاً نحوه سیاست گذاری، اجرا و ادامه دادن این مسیر است که افراد فعال دل خوشی از این مدیریت و برنامه ریزی ندارند و خود فرآیند بسیار کارآمد و مفید است ولی نتیجه آن بسیار متکی به نحوه مدیریت و برنامه ریزی و آن چیزی است که دولت‌ها ضعف و ناتوانی خود را در این مسیر نشان داده‌اند.

توصیه‌ای هم که می‌توان در آخر سر داشت عدم تکرار فرآیند قبل و درس گیری از آن است و درکنار آن مشورت و بهره گیری از افراد صاحب نظر واقعی و دلسوز از جنس همین بازارها می‌باشد که می‌تواند اتفاقات قبلی را اندکی جبران نماید و افراد همین بازار هستند که توان کمک به بهبود و رشد آن را دارند.

در کلام آخر هم برخی افراد دل به تکرار اشتباهات و اجرای نادرست موارد قبلی بسته‌اند و در راستای مخالفت با آن برآمدند که با توجه به اینکه احتمال اجرا و در نهایت نتیجه مساعدی از این فرآیند

عرضه خودرو در بورس باعث افزایش تولید خودرو خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش عرضه خودرو در بورس علاوه بر اینکه باعث کاهش قیمت در بازار آزاد شده و فرآیند دسترسی مردم به خودرو را آسان‌تر و شفاف‌تر خواهد کرد، باعث می‌شود، خودروسازان با افزایش سوددهی مواجه شده و بتوانند بدهی سنگین خود به قطعه سازان را تسویه کنند.

یکی از مشکلاتی که همیشه بازار خودرو را اذیت کرده عدم تسویه مطالبات قطعه سازان بوده که باعث کاهش عرضه قطعه به خودروساز و در نهایت کاهش تولید خودرو می‌شود در صورتیکه عرضه خودرو در بورس باعث افزایش تولید خودرو و افزایش عرضه در بازار و کاهش قیمت نیز خواهد شد که این نکته مهم در بررسی‌های بسیاری از تحلیلگران مغفول مانده است.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5683892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      39 2
      سود باد اوره را در جیب دولت و خودرو سازان ریخته...
    • رضا IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      25 4
      سلام خودرو ساز داره با قیمت نجومی خودروی بی کیفیتش رو تو بورس با بیش از ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت کارخونه می فروشه. اونوقت شما از حذف دلالها حرف می زنید! چرا از فاصله ی قیمت کارخانه و بورس کسی صحبت نمی کنه؟ چرا کسی در مورد بی کیفیتی خودرو که رهبری درمورد آن تذکر صحبت نمی کنه؟
    • رضا IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      2 0
      راستی چرا در مورد افزایش قیمت سه برابری خودرو در طول این یک سال در بورس صحبت نمی کنید. با حمایت های بدون توجیح از خودروسازها، هم به مردم فشار می آید و هم صنعت خودروسازی را ورشکسته خواهیم دید! تو رو به خدا اگر به رهبری اعتقاد دارید به قیمت های بالا و کیفیت پایین خودرو بپردازید.
    • رضا IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      13 0
      اگر خودروسازان توانایی ساخت و عرضه خودرو را دارند چرا تولید خود را دم درب کارخانه و بدون محدودیت نمیفروشند. خودسازها هم تولید می کنند و هم با ورود به بورس به دلالی بزرگ تبدیل شده اند! آقای رئیسی متاسفانه شما با شعارهایتان خیلی فاصله گرفته اید. مطمئن باشید با دولت اصلاح طلب به اهدافتان نمی رسید!
    • محمدی IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      22 2
      پس سودهای باد آورده نصیب خودروسازان شد... در این حالت هم حق مردم ضایع میشود.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 0
      اگر مسیر یکطرفه نباشد مناسب به نظر میرسد. مسیر دو طرفه یعنی اینکه تمام تولیدات خودروی کشور طبق برنامه معین و منظم در بورس عرضه شود نه قطره چکانی و بودار. با رنگ و پیشوند و پسوند و ... بازی عرضه درست نکنند
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      25 1
      هیچ چیز به نفع مردم نشد سود از جیب دلال درومد رفت تو جیب دولت و خودروساز!!!!!!!! خرید خودرو 3 برابر کارخونه چه
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      25 1
      هیچ چیز به نفع مردم نشد سود از جیب دلال درومد رفت تو جیب دولت و خودروساز!!!!!!!! خرید خودرو 3 برابر کارخونه چه
    • جواد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      سلام خیلی کارخوب وپسندیده ای هست به شرط اینکه ازحالت مزایده هم خارج بشه وبه قیمت تموم شده عرضه بشه نه اینکه به دوبرابر قیمت که مردم بتونن خریدکنن
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      10 0
      انشالله قیمت خودروها توبازارشکسته شودتادلالالی ازبین برود
    • کارگر IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      20 1
      بورس هم خودش دلال بازیه
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 0
      کوتاه کرد ولی سودش مستقیم رفت تو جیب شرکت ها چجوری پس یک دلال 17000 خودرو رو توی بورس خریده بود؟؟؟؟ تیتر چند روز پیش خودتون بوده که
    • ایرانی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      6 1
      نعلت خدا بهتون دارین چکار میکنین .توبورس سه برابر قیمت میفروشین بعد میگین و تبلیغ میکنین که دست دلال کوتاه کردین
    • داود IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 1
      باسلام، به همان شکل که دربورس مبلغ رو قبل از خرید مسدود میکنید وشخص برنده حین انصراف باید 5/5درصد جریمه فسخ بدهد، در قرعه کشی هم بگذارید به همین شکل تا خریدار واقعی اقدام کند.برای خرید،، این روش که دربورس گذاشتین مثلا خودروی200ملیون را450ملیون می‌فروشین این صددرصد به نفع کارخانه میباشد
    • ممد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 1
      چه فایده اینجوری دولت داره سودش میبره و ماشین روز به روز داره گرونتر میشه تدبیر امید دولت این طوری
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      15 2
      اگر رفاه مردم برای شما مهم باشد تمام خودروها را باقیمت کارخانه بفروش می رساندید کلاهبرداری بس است این قدر به مردم ظلم نکنید خدایی هم وجود دارد
    • ساسان IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      🤣🤣🤣🤣
    • اکبر IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      15 0
      مشخص شد کی دلاله، دولت و خودورساز. البته که دولت مالک خودروسازهاست. همه ی اینا بازی بود برای خالی کردن جیب مردم. توهین علنی و قانونی به مردم یعنی این. ژست حمایت از مردم و کوتاه کردن دست دلال ها رو هم می گیرن.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      دست دلال کوتاه شد دست دولت و خودرو ساز درازتر شد. در ضمن اون وسط یسری مصرف کننده قدرت خرید داشتن تو بورس که دیگه ندارن کلا فقط دلال میخره. بالاخره ۲۰۰میلون سود تداشته باشه ۱۰۰ تا که داره برا دلال بازم خوبه اینا بهونه هست برای گرون کردن تف به شرف نداششتتون اقا بذار این پیامها رو
    • Masoud. S IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      11 0
      دست دلالان کوتاه نشده دلالان را عوض کرده از جیب عده ای به جیب کارخانه ها برده
    • علیرضا IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      با سلام؛آیا الان مردم ازطریق بورس موفق به ثبت نام ماشین می شوند ویاهمان دلالان؟مردم ازکجا می دانند که چه قیمتی باید پیشنهاد دهند؟مردم از کجا می دانند که کشف قیمت چیست وچگونه انجام می شود و ...!سری قبل دلالان سود می بردند و الان خودروسازها هم اضافه شده اند! این وسط مصرف کننده واقعی سرش کلاه رفته!
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      نه دست دلال کوتاه شده نه به نفع مردم است وقتی خودرو این همه گران فروخته می شود کجای این کار عدالت است دلالی هست فقط جای ذینفع ها عوض شده
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      سود بادآورده چند صد میلیونی هم به جیب دولت، خودروساز و دلالان بورس رفت. قیمت خودرو چند برابر شد. تنها مصرف کننده نهایی بیچاره شد.
    • علیرضا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      چه فرقی کرده وبحال مردم فرقی نداره بورس جای دلال رو گرفته مصرف کننده همیشه گرون میخره لااقل دلال ازخودمردمه بورس که دولته وپشت صحنه اختلاس
    • خسرو کیقبادی نیا IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      باسلام بله دست دلالها را در بست ولی دلال جدید در فروش خودرو پیدا شده است که خود دولت است و خودروسازان نمایندگان مجلس هم بجای حرف کاری بکنند وجای دلال بازی دولت و خودروسازان راتوی بورس کالا بگیرند آخه این چه کشف قیمتی است که شما ها میگویید اگر راست میگوید عرضه را مساوی تقاضا کنید آن موقع کشف قیمت کنی
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      7 0
      اما دست خودروساز رودرازتروجیبشوپرترکرد‌ وجیب‌ مردم رو‌ خالیترکرد‌ لعنت‌ خدابرخودروسازهاوبورس‌ وفریبهاشان
    • RO ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 0
      واگذارتون به خدا با قرعه کشی حداقل یه مثقال امید داشتیم که با قیمت کارخونه گیرمون بیاد الان دیگه هیچ... با کلی امید و التماس طلاهای زنم رو فروختم با ۶۰ میلیون ضرر پولم رو از بورس کشیدم بیرون دار و ندارم رو نقد کردم آخرش با دو برابر قیمت ماشینشون رو تو بورس فروختن ما ضعیف‌ها هم خدایی داریم...
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 2
      این آقا همونی بود که هزینه های جانبی فیدلیتی به مبلغ 150 میلیون رو ناچیز فرض کرده بود
    • حسین IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      6 0
      اینجا معلوم شد دلال درجه یک خود دولت است.خالی کردن جیب مردم تو روز روشن.
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      وقاهت هم حدی داره تا کی و چقدر به شعور مردم توهین میکنید دلال حداکثر چند میلیون تومان باعث گرانی یا ارزانی میشد نهد چندصدمیلیون تومان ودر فاصله های بسیار کوتاه این حکومت توان اداره مملکت را نداره ولی با پورویی و لجاجت حاضر نیست قدرت و ثروت را رها کنه حتی اگر تمام مردم ایران ازبین بروند و ....
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 0
      آقا دلال دلاله، حالا چه مردم بیرون چه خودرو ساز،، کجا از دست دلالان کوتاه کردید. چی میگید مردم خیلی فهمیده هستن،، خدایا مارو نجات بده از دست مسئولان بی کفایت،،
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 1
      با مهر موافقم
    • مظلوم IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      2 0
      اتفاقا برعکس باعث افزایش قیمت هم شده و حاشیه سود دلالان با نهایت خوش بینی، ثابت مونده ،سود خودروساز و دولت از این نحوه عرضه افزایش یافته به طوریکه در ادوار گذشته که فروش به صورت قرعه کشی بود خودرویی مثل دنا پلاس حداکثر ۱۵۰۰ دستگاه به فروش میرسید ولی با عرضه در بورس تعداد به ۱۰هزار دستگاه رسیده
    • سعید IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      تیتراژ خبرگزاری مهر... عرضه خودرو در بورس دست دلالان را از سودهای بادآورده کوتاه کرد خبرگزاری مهر نمیدونم با این تیتراژ خبری مردم رو چی فرض کردی یا واقعا فک میکنی مردم متوجه واقعیت نمی شوند.. خلاصه اینکه عرضه خودرو در بازار کالا جیب خودروسازان رو پر کرده و دولت هم کسری خود رو جبران میکند وسلام
    • امیر NL ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 0
      خودروسازها جای دلال ها رو گرفتن...!!! تفاوت قیمت کارخانه وبورس به جیب خودروسازها سرازیر شده اینها هم به جای افزایش کمی وکیفی خوددر دنبال سرکیسه کردن مشتریانند... با این وضعیت فاتح تولید داخلی خوانده شده... والسلام
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      سلام می گویند خریدار دنا پلاس ۱۶۰ میلیون نسبت به قیمت بازار سود کرده ، اما نمی گویند خودشان هم ۱۵۰ میلیون گران تر از قیمت کارخانه فروختند.
    • آیاخدایی هسـت IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 1
      از همه بیچاره و بدبخت تر مردم پایین شهر وروستاها هستن چون خیلی دارن آسیب میبینند
    • ایران IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      اصلا کسی به فکر مردم نیست دولت نمیخواد وضعیت رو بهتر کنه یه آدم بیسواد هم میفهمه که فقط دولت میخواد پولی که از جیب ملت بیرون میاد رو به جیب بزنه به دست دلال نرسه قیمت‌ها رو پایین نمیارن فقط شلوار مردم رو پایین میارن
    • عبدالله AE ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 0
      عجب سفسطه ی شده ماشین ۵۰۰میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۵۰۰میفروشن بعد این ظلم نگرانی به اسم رقابت توجیه می کنند !! ازقدیم گفتند که حقیقت وجود ندارد، حقیقت اگر توانستید حرف دروغ به طرف مقابل ثابت کنید، آن حقیقت مشود،(سفسطه گران)
    • ایران سرای من است IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      خسته نباشید ماشینی که در قرعه کشی معمولی دویست میلیون بود در بورس 445میلیون به مردم می‌فروشید وحالا سنگ مردم را به سینه میزند دزد کیه کسی که این اضافه پول را میبرد حالا دلال اگر می‌خرید یه مبلغی به صاحب امتیاز میداد
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      سلام می گویند خریدار دنا پلاس۱۶۰ میلیون سود کرده، دیگه نمی گویند خودشان ۱۵۰ میلیون گران تر از قیمت کارخانه فروختند.
    • جوان ایرانی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      سلام الان خود بورس کالا دلال شده قیمت بالاتر از پایه خودرو را توی بورس کالا میفروشند به مردم و مابه التفاوت قیمت کالا و قیمت فروخته شده را فقط 10 درصد میدن به خودرو ساز و 90 درصد را دولت برمیداره. دقیقا دلال الان خود دولته ضمناً قبلا خیلی سخت بود ولی میشد یک خودرو به قیمت کارخانه خرید ولی الان نمی
    • جوان ایرانی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      وزارت صمت باعث شده تو بورس کالا قیمت خودرو خیلی بیشتر از قیمت پایه باشه و 90 درصد اختلاف قیمت پایه با قیمت فروش را هم برمیداره برا خودش و بدون اینکه ریالی هزینه کرده باشه کلی پول درمیاره خب اگه این دلالی و واسطه گری نیست چیه دقیقاً؟ الان دلال خود دولت و وزارت صمت شده و مستقیم از جیب مردم برمیداره
    • جوان ایرانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      6 0
      اگه وزارت صمت دلسوز مردمه باید کاری کنه که همه مردم بتونن با قیمت مصوب خودروی دلخواه خودشون را بخرند. قبلاً با کلی دوندگی بالاخره میتونستی از یکی از خودروسازها یک خودرو با قیمت مصوب بخری ولی الان دیگه نمیشه چون باید بری بورس کالا با قیمت بلاتر بخری تا سود دلال بره تو جیب وزارت صمت
    • جوان ایرانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      اگه وزارت صمت دلسوز مردمه باید کاری کنه که همه مردم بتونن با قیمت مصوب خودروی دلخواه خودشون را بخرند. قبلاً با کلی دوندگی بالاخره میتونستی از یکی از خودروسازها یک خودرو با قیمت مصوب بخری ولی الان دیگه نمیشه چون باید بری بورس کالا با قیمت بلاتر بخری تا سود دلال بره تو جیب وزارت صمت
    • طاها IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 0
      از این دست به اون دست شده و حال ما مردم درمانده وخیم تر
    • جوان ایرانی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 2
      تازه جالب تر اینه که محدودیت های مسخره ای گذاشتن هرکی از اول سال 1398 یعنی از 4 سال قبل از خودروسازها خودرو گرفته باشه نمیتونه از بورس کالا خودرو بخره مگه کوپن و سهمیه بندیه حداقل بکنن 2 سال زیر 4 سال حق نداری ماشین بخری؟؟؟؟؟؟؟/
    • ناشناس IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      چه تاثیری برای مردم داشت سود دلالی برا دولت قانونی شد گران فروشی که دولت باید جلوش بگیره قانونی شد به نفع دولت
    • طاها IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      البته که خود بورس بزرگترین دلال کشور هست و کلاهبردار
    • مهدی ن IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 0
      وقتی نرخ کارخانه 185 میلیون هست و دیروز 10هزار خودرو را آوردین توی بورس به قیمت 380 میلیون فروختین و بابت هر خودرو 200 میلیون تومان به جیب زدید چجوری دست دلالان را کوتاه کردین ؟!!!!
    • امیر DK ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      خوشگله آنقدر شوت نباش . اینایی که تویه بورس ماشین خریدن و یا میخرن اکثرا دلال هستن 😉زیادی به نیمه پر لیوان نگاه می‌کنی داداش 😂😂😂😂😂
    • دردمند IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      عرضه خودرو در بورس به این شیوه بر خلاف قانون و جرم مشهود گرانفروشی می باشد اون هم در شرایطی که با ایجاد انحصار مانع از حق انتخاب و امکان خرید خودرویی با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا و ایمن برای مصرف کننده شده ان و در چنین شرایطی تحمیل قیمتی بیش از دو برابر قیمت فروش کارخانه به مردم و مصرف کننده ظلم
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      خودرو۱۸۵میلیونی قیمت کارخانه ۴۵۵میلیون توبورس معامله میشه...این دلال بازی نیست
    • رضا IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      با سلام دلال ، دلال است چه آن فرد خیابانی یا خودرو ساز و دولت ، دلال کوچه و خیابان قیمت را ۲۰ تا ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می داد ولی دولت و خودرو ساز شبانه ۵۰ تا صد و البته به روش بورسی تا ۴۰ درصد
    • ارف IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      الان، خودرو ساز شده بازار آزاد و با بیش از صد در صد، خودرو بی کیفیت را به مردم می فرو‌شد. یعنی اینکه الان خودرو ساز خودش مقام دلالی را به عهده. گرفته و بازار آزاد هم هنوز کارش را با سود بیشتر به انجام می‌رساند.
    • رضا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      سود خریدار در بورس که میگین با کدوم عقلتون اون رو می‌سنجید خودرو ساز قیمت میگه دنا پلاس 220 میاری تو بورس میدی 440 اونوقت این ظلم آشکار خودتون رو با هزاران ترفند توجیه هم میکنید دلال و...کیه جز خودتون،
    • مهدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      عامل گرانی خودرو بورس می باشد پولی که الکی از مردم می‌گیرد خودرو را دو برابر دست مصرف کننده می‌دهد اگر عر ضه متوقف شود صد در صد خودرو ارزان می‌شود آقای کارشناس شما سود می‌برید از بورس
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      گربه را هرطور بندازیش پایین چهاردست وپا میاد روزمین آقازاده هایی که نفع میبردن بازهم بیشتر میبرن ومردم فقیری که از جیبشون کم میشد هنوز هم کم میشه پس بنابراین از این جیب درامده رفته تواون جیب
    • کارمنداادوله بیچاره منش IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      حالا با این بورس خود دولت دلال کلاه بردار
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      لعنت بر همتون که به مردم ظلم می کنید
    • سیامک RO ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      دست دلالان را کوتاه پدیا خودرو سازان را دراز کرد
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      احیانا گرانفروشی خودروسازها و دولت و سازمان بورس که دلالی محسوب نمیشه ؟!!! از دلال های خرد به دلیل های دانه درشت منتقل شده دیگه؟!!!
    • ماشین باز IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      اقایان روزنامه نگار و خبر نگار سود شما چی هست ک از فروش توی بورس حمایت میکنید در حالی ک همه میدونن هیچ سودی برای مردم نداره من جوون با ۸ میلیون حقوق چطور میتونم از بورس ماشین بخرم عملا دیگه هیچ قیمت کارخونه ای باقی نمیمونه ک ما امید خرید ب قیمت کارخونه داشته باشیم
    • عوام الناس IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      دست مردم هم از قیمت خودروی کارخانه دورتر شد. دنا۱۸۰میلیونی باید۴۰۰میلیون بخری تازه اگر در قرعه کشی بخت آزمایی برنده شوی دست بردارید از دست درازی به جیب مردم
    • حسن IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      درعوض جیب خودرو سازان را پرکرد .خودسان بازار را ملتهب واز آن سوئ استفاده کردند البته با کمک دولتیان.دو ربرابر قیمت میفروشند وتازه مالیات وهزینه ها را همبعهده خریدار گذاشته اند.
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      سلام خریداران چه کسانی هستند ؟!؟!؟!؟!؟!
    • محمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      تا زمانی که اختلاف قیمتی وجود داره چه از طریق قرعه کشی و چه از طریق خرید از بورس کالا دلال میتونه سود ببره.
    • سامان IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      تیتر خبری تون رو نشون هر کشوری بدین بتون اقامت میده واقعا نمی فهمین یا خودتون رو می زنید به نفهمی؟؟ چرا خودرویی که کارخونه باید بفروشه 150 تو بورس 500 بفروشه و بعد شما به به چح چح گنید که بله دست دلال رو کوتاه کردین دلال بزرگ این مملکت خود شمایین که ماشین کالای مصرفیه رو برای مردم تبدیل به رویا کردی