۲۳ آذر ۱۳۸۹، ۱۶:۵۶

خوشدل در گفتگو با مهر:

ساخت ملودی و شعر عاشورایی نیازمند الگو است

ساخت ملودی و شعر عاشورایی نیازمند الگو است

آهنگساز نیلوفرانه گفت : شعر و ترانه فاخر تاثیر بسیاری بر ارتقا سطح کیفی موسیقی عاشورایی دارد ولی متاسفانه کلام در موسیقی مذهبی ضعیف است لذا ایجاد الگوی مناسب در جهت سرودن اشعار و همراهی آن با ملودیهای عاشورایی از ضرورتهای اصلاح این نوع آثار است.

عباس خوشدل آهنگساز ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت آثار مذهبی به خبرنگار مهر گفت: تولید آثار ارزشمند جهت فرهنگسازی و ارائه الگوی مناسب از جمله ضرورتهای مطرح درعرصه موسیقی مذهبی و عاشورایی است از همین رو باید سازمان و نهادهایی تشکیل شود که بر کم و کیف تولید این آثار نظارت داشته باشند و همچنین از شاعران و آهنگسازان خوش سابقه در تولید آثار موسیقی مذهبی حمایتهای لازم صورت گیرد.

وی در ادامه افزود : برای اجرای قطعات موسیقی ویژه اعیاد و سوگواری ائمه اطهار به حضور مداحان آشنا به هنر موسیقی ردیف دستگاهی ایران و همچنین وجود شاعرانی که بر مبنای این نوع موسیقی شعر بسرایند نیاز است ولی متاسفانه در این حوزه از فعالیتهای موسیقایی که ریشه در مذهب و اعتقادات مردم دارد اقدام شایسته ای صورت نگرفته است. به عنوان مثال، شاعران و ترانه سرایانی چون فرید اصفهانی وعلیرضا قزوه اشعار شاخصی در عرصه موسیقی مذهبی ارائه کرده اند اما هیچگاه این اشعار آنگونه که باید برای ساخت آثار موسیقی مذهبی استفاده نشده است.

آهنگساز آلبوم موسیقی "رازگشا" در ادامه صحبتهای خود عملکرد صدا وسیما در پخش آثار مذهبی را عامل موثری در عدم شناخت این آثار نزد مخاطب ارزیابی کرد و گفت : آن دسته از آثاری که مخاطب به عنوان موسیقی عاشورایی و یا موسیقی ویژه اعیاد از رسانه ای چون صدا وسیما دیده است آثاری نیست که در شأن مقام اهل بیت (ع) باشد چرا که غالبا از جهت ملودی و کلام آثاری در سطح نازل است.    

وی در ادامه افزود: سه سال از عمر خودم را صرف آهنگسازی آلبوم"رازگشا" با صدای علیرضا افتخاری کردم تا شاید از کلام سست و سخیف برخی از مداحان جلوگیری شود ولی متاسفانه چنین نشد. این در حالی است که قطعات این آلبوم از صدا و سیما پخش نمی شود و تنها یکی از قطعات این آلبوم که در شأن مقام حضرت امام رضا (ع) ساخته شده تنها یکبار از صدا و سیما پخش شد و مورد توجه قرار گرفت.

این آهنگساز در پایان افزود: به اعتقاد من آلبوم "رازگشا" و یا "نیلوفرانه " از جمله آثاری است که در حوزه موسیقی مذهبی ساخته شده است و خوشبختانه حق مطلب را نیز ادا کرده است اما کمبود تولید آثاری از این دست برای ارائه آثاری در شأن مقام اهل بیت (ع) به شدت احساس می شود.

کد خبر 1210368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha