یوسف علیخانی:

روند صدور مجوز كتاب در دولت جدید تغییری نكرده است

روند صدور مجوز كتاب در دولت جدید تغییری نكرده است

یوسف علیخانی، ناشر و نویسنده، درباره تغییر در فضای وزارت ارشاد برای صدور مجوز كتاب گفت: من دفترچه‌هایی از عناوین كتاب‌های در دست انتشار نشر «آموت» را همیشه به همراه دارم که نشان می‌دهد هیچ تحولی در این‌ باره در وزارت ارشاد صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر یکشنبه هشتم دی در ششمین شب از شب‌های داستان برج میلاد، یوسف علیخانی، ناشر و نویسنده، درباره تغییر در فضای وزارت ارشاد برای صدور مجوز كتاب گفت: من دفترچه‌هایی از عناوین كتاب‌های در دست انتشار نشر «آموت» را همیشه به همراه دارم و می‌توانم آن را در اینجا به شما نشان دهم كه می‌گوید هیچ تحولی در این‌باره در وزارت ارشاد صورت نگرفته است.

یوسف علیخانی با اشاره به وضعیت صدور مجوز کتاب در دولت‌های جدید و گذشته گفت: به نظر من در چند ماهی که دولت جدید بر سر کار آمده، هنوز تغییر امیدوارکننده‌ای در حوزه کتاب نداشته‌ایم؛ در حالی که وزارت ارشاد در پایان دولت دهم یکباره روند صدور مجوز را سرعت داد و مثلاً در نشر آموت موفق شدیم اجازه انتشار 11 كتاب را بگیریم؛ آن هم كتاب‌هایی كه دو سال منتظر مجوز بودند. این اتفاق در چند ماه اخیر نیفتاده و می‌توانم بگویم تغییری محسوس صورت نگرفته است.

نویسنده «اژدهاكشان» پیش از اینكه فصل اول رمان منتشر نشده «گبریگیران» را برای حضار بخواند، گفت: گبر، در اصطلاح عامیانه به معنای كافر است و سعی كرده‌ام در این رمان از فضای «قدم به‌خیر مادربزرگ من بود» فاصله بگیرم.

میثم كیانی، از دیگر نویسندگان میهمان این شب، با بیان اینكه وسواس عجیبی در داستان‌نویسی دارد، گفت: زمانی كه داستان‌های مجموعه «دور برگردان» را می‌نوشتم، مواقعی پیش می‌آمد كه برای نوشتن یك داستان، یك سال یا بیشتر انرژی و زمان صرف می‌كردم. داستان به راحتی مرا راضی نمی‌كند و این وسواس در نوشتن رمان برایم بیشتر و عمیق‌تر است.

وی ادامه داد: زمانی كه مجموعه اولم را به ناشر سپردم، تمام داستان‌هایی را كه نوشته بودم، دوباره خواندم تا ببینم كدام‌یك از آنها به اوضاع و احوال روحی من نزدیك‌تر است كه در نهایت مجموعه «رگبار» با روایت‌های منقطع و پشت سر هم بیرون آمد.

كیانی پیش از آنكه داستان «بهمن برای مرده» را از مجموعه داستان جدید خود با عنوان «دوربرگردان» بخواند، گفت: این مجموعه، شتاب و خشونت كتاب «رگبار» را ندارد و در این اثر سعی كرده‌ام روی روایت داستان‌ها تمركز بیشتری كنم.

سیدعلی میرفتاح، نویسنده و روزنامه‌نگار، یكی دیگر از میهمانان سومین دوره شب‌های داستان برج میلاد بود. او پیش از آنكه داستان «یك غول، یك جن، یك پری» را بخواند، درباره تفاوت در نوشتن داستان طنز و جدی گفت: نوشتن قصه‌های طنز و غیرطنز تفاوتی ندارد، فقط برخی از داستان‌نویسان برای اینكه می‌خواهند ضعف داستان‌هایشان را پنهان كنند، داستان‌ خود را در وادی طنز می‌برند تا بتوانند سهل‌انگاریها را بپوشانند.

نویسنده «قلندران پیژامه‌پوش» اضافه كرد: البته طنز این امكان را برای نویسنده فراهم میآورد كه حرف‌های اساسی و مهمی را بزند. این اتفاق قبلا در ایران و برای نویسنده‌های ایرانی هم میافتاد ولی الان كمتر رخ میدهد، همان‌طور كه باقی اتفاقات فرهنگی كمرنگ شده است. هرچند كه معتقدم حالا وقت قضاوت نیست و باید صبر كرد تا در آینده، اتفاقات بهتری بیفتد.

آخرین میهمان شب ششم از شب‌های داستان، پیمان هوشمندزاده، عكاس و نویسنده، بود. وی با بیان اینكه عكاسی و نویسندگی هیچ ربطی به هم ندارند و دو مقوله متفاوت به حساب می‌آیند، چند تكه از تازه‌ترین داستان خود را برای حضار خواند كه قرار است در یك مجموعه به‌هم پیوسته منتشر شود.

بر اساس این گزارش، سومین دوره شب‌های داستان برج میلاد امشب و با داستان‌خوانی پیمان اسماعیلی، حامد اسماعیلیون، کوروش اسدی، امیرحسین خورشیدفر و پرویز شهدی و پخش خاطره‌ای از تهران‌گردی‌های احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فعلی شورای شهر تهران، به پایان می‌رسد.

دو دوره قبلی شب‌های داستان در هفته‌های دفاع مقدس و کتاب برگزار شده بود.

کد خبر 2205129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha