۹ بهمن ۱۳۹۲، ۷:۴۷

گزارش تصویری - تشریحی مهر/

جاذبه های "آلپ ایران" زیر بهمن غفلت مسئولان/ "تیوپ"هایی که روی خطر سر می خورد

جاذبه های "آلپ ایران" زیر بهمن غفلت مسئولان/ "تیوپ"هایی که روی خطر سر می خورد

بارش برف زمستانی در دامنه های آلپ ایران و کم توجهی متولیان امر به ایجاد فضا و امکانات لازم برای ورزشها و تفریحات زمستانی موجب شده که مردم با استفاده از تیوپ به تفریح و بازی در این منطقه بپردازند که البته این امر مخاطراتی را نیز در پی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش برف به عنوان یک نعمت الهی که گاهی باعث شادی و گاهی سبب بروز مشکلات می شود این بار دستمایه یک تفریح جذاب و شاید خطرناک شده است.

ماجرا از این قرار است که علاقمندان به ورزش های زمستانی و به ویژه اسکی در کوههای پوشیده از برف شهرستان ازنا به تفریحی جدید می پردازند که شاید بتوان نام اسکی با تیوپ روی آن گذاشت!

وقتی از حاشیه شهر ازنا عبور می کنیم توقف خودروهای زیادی در کنار جاده توجه رانندگان را به خود جلب می کند و کمی آن طرف تر روی کوه ها جمعیت زیادی دیده می شوند که با استفاده از وسایل مختلف از جمله تیوپ های بزرگ در حال سر خوردن روی برف ها هستند.

استفاده از تیوپ برای سر خوردن روی برف ها هر چند تفریح جذابی برای خانواده ها و به ویژه جوانان محسوب می شود ولی به نظر می رسد با توجه به حوادث مختلفی که طی هفته های اخیر در استان لرستان به ویژه شهرستان بروجرد رخ داده باید دقت و توجه بیشتری از سوی مردم صورت گیرد؛ هر چند که نمی توان از نقش مسئولان برای ایجاد فضایی به منظور انجام تفریحات سالم و در ایمنی کافی نیز عبور کرد.

تفریحی خطرناک پذیرای میهمانان شهرهای همجوار

یکی از افرادی که با تیوپ مشغول سر خودن روی برف است در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از شهرستان دورود به ازنا آمده اظهار داشت: هدفم از این کار لذت بردن از طبیعت زیبای برفی شهرستان ازنا و تجربه کردن این تفریح جذاب است.

وی با اشاره به کمبود امکانات و مکان های تفریحی در استان لرستان به خصوص در فصل زمستان افزود: با توجه به این موضوع خلا یک تفریح سالم زمستانی را از این طریق پر می کنیم.

این شهروند دورودی ادامه داد: همه افرادی که به این مکان می آیند به صورت خودجوش بوده و از این ظرفیت طبیعی که فاقد ابتدایی ترین امکانات است بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه برای انجام این تفریح مسیر 35 کیلومتری را از شهر دورود طی کرده ایم افزود: توقف خودروها در حاشیه اتوبان دورود - ازنا یکی از مهمترین خطرات این مکان است.

خلا تفریح و ورزش زمستانی در لرستان

یکی از شهروندان ازنایی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با وجود ظرفیت های طبیعی فراوان در شهرستان ازنا به خصوص در فصل زمستان هیچ استفاده ای از این ظرفیت ها نمی شود.

وی با بیان اینکه در استان لرستان که یکی از استان های کوهستانی دامنه زاگرس است پیست اسکی و امکانات ورزش های زمستانی وجود ندارد افزود: می توان از این ظرفیت طبیعی در شهرستان ازنا برای جذب گردشگران استفاده کرد.

این شهروند ادامه داد: با توجه به کمبود فضاهای ورزشی و مکان های تفریحی به ویژه در سرمای شدید ازنا مراجعه به کوه های اطراف شهر و انجام این تفریح طرفداران زیادی دارد.

ایجاد پیست اسکی زمینه ساز جذب گردشگران و ایجاد اشتغال

قرار داشتن رشته کوه اشترانکوه - آلپ ایران - در شهرستان ازنا که ارتفاع بلندترین قله آن یعنی سن بران به چهار هزار و 200 متر می رسد و در فصل بهار نیز پوشیده از برف است و همچنین وجود کوه هایی با شیب مناسب در این شهرستان امکان ایجاد یک پیست اسکی در این شهرستان را فراهم کرده است.

با توجه به این موضوع انتظار می رود مسئولان استان لرستان به ویژه در اداره کل ورزش و جوانان و همچنین متویان امر در حوزه گردشگری استان با جذب سرمایه گذاران از این ظرفیت طبیعی و خدادادی بهره برداری کنند.

ایجاد پیست اسکی، تله کابین و سایر امکانات تفریحی و ورزشی در شهرستان ازنا علاوه بر فراهم کردن محیط تفریحی مناسب برای مردم این شهرستان زمینه ایجاد اشتغال و جذب گردشگران از سایر نقاط کشور به خصوص استان های گرمسیر مجاور را فراهم می کند.

رشته کوه اشترانکوه به عنوان "آلپ ایران" با دارا بودن جاذبه های برفی چه در فصل زمستان و چه در تابستان ظرفیت راه اندازی جشنواره های گردشگری مختلفی را دارد؛ موضوعی که به نظر می رسد از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته تا همچنان شاهد فرصت سوزی در این بخش باشیم.

..........

گزارش و عکس: میثم لک

کد خبر 2223863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha