۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۲۹

جاذبه‌هاي طبيعي سرزمین بادگیرها/

همنشيني زيباي باغ و كوير در يزد/ ملاقات با كهنسال‌ترين موجود زنده دنيا

همنشيني زيباي باغ و كوير در يزد/ ملاقات با كهنسال‌ترين موجود زنده دنيا

يزد - خبرگزاري مهر: شايد شنيدن نام يزد تصويري از خشت و كاهگل و كاشي كاري‌هاي زيبا در ذهن متبلور كند اما نبايد از طبعيت زيبا و جاذبه‌هاي منحصر به فرد طبيعي در يزد غافل شد زيرا زيبايي اين جاذبه‌هاي طبيعي آنجا به اوج مي‌رسد كه در برهوت بي‌آبي كوير، باغ‌هايي در اين خطه از سرزمين نقاشي شده‌اند كه در زيبايي كم‌نظيرند.

به گزارش خبرنگار مهر، يزد را همگان با بافت تاريخي و شهر خشتي و مسجد جامع و صدها و هزاران اثر تاريخي ديگر مي‌شناسند اما آنچه از نگاه گردشگران مغفول مانده است، جاذبه هاي طبيعي در سراسر استان يزد است، جاذبه هايي كه برخي از آنها حتي شهرت جهاني دارند.

طبيعي است كه وقتي يزد را به عنوان كم باران ترين شهر كشور مي شناسند، وجود باغ هاي زيبا، درختان كهنسال، جنگل هاي بي بديل و درياچه هاي مصنوعي در اين استان كمي دور از تصور باشد.

اما واقعيت آن است كه يزد در كنار زيبايي هاي معماري، از نعمت صدها جاذبه طبيعي نيز برخوردار است كه در اين مجال تنها به بخشي از آنها پرداخته مي شود تا از نگاه گردشگران مخفي نماند.

سرو 5 هزار ساله ابركوه

در شهرستان ابركوه سروي زندگي مي كند كه برخي قدمت آن را هشت هزار سال و برخي ديگر چهار هزار و 500 سال تخمين زده اند اما آخرين تحقيقات نشان داده كه اين سرو پنج هزار سال قدمت دارد و كهنسال ترين موجود زنده دنيا نام گرفته است.

علاوه‌بر سرو كهنسال ابركوه، صدها درخت كهنسال ديگر نيز در گوشه‌گوشه اين استان قرار دارند كه قدمت آنها از 300 تا هزار و 200 سال تخمين زده مي‌شود و اغلب آنها سرو، بنه، گردو و... هستند.

درخت كهنسال ابركوه طي چند سال گذشته مورد توجه ويژه قرار گرفته و با حصاركشي كه دور آن انجام شده است، توانسته از گزندهاي بسياري مصون بماند.

درياچه آهنشهر بافق

بافق كه يكي از شهرهاي معدني ايران است و در نگاه اول شهري خاموش و بي جاذبه به نظر مي آيد، در دل خود جاذبه هاي بسيار زيبايي دارد كه شايد خود مردم يزد نيز از آن بي خبر باشند.

درياچه آهنشهر بافق كه شايد حتي نام آن خشن به نظر مي رسد، از زيبايي منحصر به فردي برخوردار است و همجواري اين درياچه با نخلستانهاي بافق، چهره زيبايي از طبيعت را به نمايش گذاشته است.

در اطراف اين درياچه پاركي بزرگ وجود دارد كه در آن از نمادهاي شهرستان بافق از جمله يوزپلنگ ايراني مجسمه سازي شده است.

باغ پلهوان پور مهريز

باغ پهلوان پور مهريز يكي از زيباترين باغ هاي ايراني است كه در دو سال گذشته در فهرست باغ هاي ايراني و ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد و تلفيقي از معماري باشكوه و طبيعت زيبا به شمار مي رود.

رود كوچكي كه در اين باغ جاري است، چهره اي رويايي و چشم اندازي بسيار زيبا از اين باغ به نمايش گذاشته شده است.

درختان انار و انجير و نارنج، گل هاي زيباي رز، درختان سر به فلك كشيده چنار در كنار عمارت زيباي باغ پلهوان پور مهريز جذابيت خاصي به اين باغ بخشيده است.

به تازگي نيز موزه مردم شناسي مهريز به اين باغ منتقل شده و مي تواند در ايام مختلف سال، اوقات مفرحي را براي گردشگران ايجاد كند.

اين باغ و عمارت آن قدمتي بيش از 100 سال دارد و قنات حسن آباد به صورت دائمي در اين باغ جاري است.

جنگل باغ شادي

منطقه حفاظت شده جنگل باغ شادي با مساحت 12 هزار هكتار به عنوان گزيده اي از منطقه جنگل باغ شادي و جنگل هاي پيوسته آن در سال 84 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

اين باغ داراي اكوسيستمي بسيار متنوع و داراي پوشش گياهي غني است و همجواري اين منطقه با اكوسيستم درياچه بختگان و پناهگاه حيات وحش بوروئيه توانسته منطقه اي منحصر به فرد در شهرستان خاتم ايجاد كند.

اين جنگل يكي از زيباترين جنگل هاي منطقه مركزي ايران به شمار مي رود و حتي گونه هاي نادر نظير خرس قهوه اي، رودك عسل خوار  پرندگاني نظير زاغ بور، هوبره و ... نيز در آن يافت مي شود.

گياهان و درختان موجود در اين جنگل پهناور، در بهار و تابستان و حتي پاييز و زمستان چهره اي بسيار زيبا از طبيعت به نمايش مي گذارند.

باغ صدري تفت

باغ صدري تفت به دستور صدرالعلما از حكام دوران زنديه ساخته شده است كه وسعت آن حدود 13 هزار مترمربع و داراي يك تالار بزرگ مزين به طاق نماي محرابي است.

صرف نظر از عمارت اين باغ كه در نوع خود از معماري بي نظير و زيبايي برخوردار است، حوضي به وسعت 500 متر مربع با 95 فواره قرار دارد و در انتهاي باغ نيز يك آسياب آبي وجود دارد و مجموعه فضاي باغ براي گذراندن يك روز شاد و به ياد ماندني مناسب است.

چك چك اردكان

چك چك يكي از مهمترين عبادتگاه هاي زرتشتيان است و زرتشتيان سراسر جهان در روزهاي مشخصي از خرداد ماه در اين مكان كه در اردكان قرار دارند، گردهم مي آيند و آيين ويژه اي را برگزار مي كنند.

در بقيه ايام سال، اين مكان كه از فضاهاي سبز بسيار زيبا و كوهستاني دل انگيز برخوردار است، براي ساير مردم نيز قابل استفاده است و بسياري از مردم علاوه بر بازديد از اين جاذبه تاريخي، از فضاي سبز اطراف آن نيز استفاده مي كنند.

چك چك يا پيرسبز در دامنه كوهي به همين نام در 68 كيلومتري شمال غرب يزد واقع شده و زرتشتيان معتقدند شاه دخت ساساني به نام حيات بانو در حمله اعراب به اين محل پناه آورده و غيب شده است.

چشمه غربالبيز

چشمه باستاني غربالبيز در شهرستان مهريز واقع شده و چشمه اي تاريخي و بسيار كهن است. اين چشمه به صورت يك فرو رفتگي طبيعي است و هر سال در اوايل فصل بهار آبي گوارا و زلال از كوه هاي منطقه جاري شده و در اين فرو رفتگي مي ريزد و به درياچه اي تبديل مي شود.

چشمه غربالبيز با مركز شهرستان 10 كيلومتر و با مركز استان يزد 40 كيلومتر فاصله دارد و در روستاي مدوار واقع شده است.

تپه‌هاي اطراف اين چشمه نيز باستاني است و محققان آثار تاريخي بسياري از آن كشف كرده اند.

كوه ريگ

كوه ريگ نيز در شهرستان مهريز قرار دارد و يكي از تفرجگاه هاي زيباست كه از انباشته شدن ماسه بادي در دامنه كوه تشكيل شده است.

وجود يك آب انبار قديمي و برج كبوتر در كنار آن، از جاذبه هاي ديگر اين منطقه است.

كوه ريگ در واقع خاصيت درماني دارد و مردم پس از آنكه در روزهاي گرم تابستان، خورشيد به اين ريگها تابيد و آنها را داغ كرد، در هنگام غروب وارد ريگ ها مي شوند تا از درد كمر و پا رهايي يابند.

كوير فهرج و بافق

كوير در همه نقاط استان يزد وجود دارد اما در منطقه فهرج در شهرستان يزد و باقرآباد در شهرستان بافق، سايت هاي تفريحي در دل كوير ايجاد شده است.

كوير نوردي، شترسواري، موتورسواري و پياده روي و ... از جاذبه هايي است كه در دل كويرهاي اين مناطق ايجاد شده است.

نهر مسيح

سرچشمه نهر مسيج در پنج كيلومتري جنوب شرق شهر هرات قرار گرفته و پارك جنگلي سرچشمه در مجاورت آن از تفرجگاه هاي زيبا، جذاب و حيرت انگيز استان كويري يزد است.

نهر مسيح با عبور از ميان مركز شهرستان خاتم يعني شهر هرات، جلوه اي خاص و منحصر به فرد به اين شهر بخشيده است.

هم اكنون در نهر مسيح امكانات رفاهي مانند سكوهاي اقامت، سرويس هاي بهداشتي و .... براي استفاده گردشگران در روزهاي تعطيل و ايام بهار و تابستان احداث شده است.

علاوه بر جاذبه هاي طبيعي معرفي شده ده ها جاذبه طبيعي ديگر نظير آبشاره دره گاهان، باغ نمير، باغ خان، سايت هاي حفاظت شده حيات وحش و ... در يزد وجود دارد كه اين استان را جذاب و ديدني كرده است.

کد خبر 2253532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha