۱۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۴

گزارش تصویری - تشریحی/

کوهنوردی در قلل برفی آلپ ایران را تجربه کنید

کوهنوردی در قلل برفی آلپ ایران را تجربه کنید

خرم آباد - خبرگزاری مهر: وجود آبشارهای هفت گانه در استان لرستان، جاذبه های برفی آلپ ایران از جمله قلل مرتفع اشترانکوه، دریاچه گهر و تونل برفی ازنا لرستان را به یکی از پرجاذبه ترین استانها برای گردشگران تابستانی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، استان لرستان در غرب ایران اسلامی و در قلب رشته کوه منحصر به فرد زاگرس قرار گرفته و کوهستانی بودن این استان موجب تنوع آب و هوایی و جاذبه های طبیعی این دیار شده است.

این تنوع موجب شده که به رغم حاکم بودن گرمای تابستان در جنوب لرستان، در نیمه شمالی استان شاهد آب و هوایی معتدل و حتی در جوار اشترانکوه شاهد وجود جاذبه های خنک و برفی باشیم.

این زیبایی های منحصر به فرد استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران در کنار وجود آبشارهای متعدد در مناطق مختلف استان، لرستان را به مقصد بسیاری از گردشگران تابستانی تبدیل کرده است تا روزهای تابستان نیز میزبان مسافران باشند.

لرستان سرزمینی کوهستانی است و در این استان 35 قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد. اشترانکوه با بیش از چهار هزار متر ارتفاع از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته و دارای قلل متعدد است.

این کوهها در سراسر سال پوشیده از برف هستند و از منابع آبی مهم استان به شمار می روند و دریاچه های زیبای این کوهها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

همچنین در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

در حال حاضر بالغ بر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند.

سفر به آلپ ایران

اشترانکوه یکی از مناطق منحصر به فرد و پر از جاذبه طبیعی لرستان است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست محیطی و ویژگیهای شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به خصوص پستانداران محسوب می شود.

اشترانکوه به دلیل واقع شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و 500 متر از سطح دریا و همچنین دره های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته کوهی به طول تقریبی 50 کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال های طبیعی و دائمی این رشته کوه که یکی از زیباترین کوه های کشور به شمار می رود در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد. اشترانکوه به آلپ ایران نیز معروف است که البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن رویش گذاشته نشده است بلکه به دلیل شیب تند کوههایش و دره های جوان و "وی" شکل و یخچالهای طبیعی است. ارتفاع بلند ترین قله آن سن بران 4150 است.

بازدید از زیباترین دریاچه آب شیرین ایران

دریاچه گَهر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و بین بخش زز و ماهرو الیگودرز و بخش مرکزی دورود قرار دارد قرار دارد.

این دریاچه که به "نگین اشترانکوه" معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است.

این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. نحوه دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای دورود و الیگودرز امکان‌پذیر است ولی آسان‌ترین راه برای دسترسی به این دریاچه از مسیر شهرستان دورود است.

کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر روستای طیان و بیدستانه حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر طیان می‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد. از شهر دورود تا چشمه خیه (کله محمود) حدود ۱۷ کیلومتر جاده آسفالت است و از چشمه خیه تا دریاچه گهر حدودا ۱۴ کیلومتر مسافت مالرو است.

کسانی هم که مایل باشند می‌توانند باچهارپاهایی مثل قاطر و الاغ نیز که توسط افراد بومی جهت حمل بار و یا سواری کرایه می‌دهند، به دریاچه بروند.

جاذبه ای خنک برای روزهای گرم تابستان

تونل برفی یکی از جاذبه های بی نظیر در کشور است که در فصل های بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران است.

 برای رسیدن به این جاذبه دیدنی و بی نظیر باید از شهرستان ازنا به سمت روستای کمندان که در فاصله 25 کیلومتری این شهر قرار دارد حرکت کرد و تا کوهپایه اشترانکوه را می توان با ماشین طی کرد.

برای رسیدن به تونل باید حدود یک و نیم ساعت پیاده روی کرد، گاه باید پای در آب گذاشت و گاه از مسیرهایی با شیب تند عبور کرد اما به محض رسیدن به تونل برفی آن قدر غرق حیرت می شویم که خستگی راه را از یاد خواهیم برد.

 

 شکل گیری این تونل در اواسط فصل بهار آغاز می شود که آب شدن برف در سطح زیرین لایه های انباشته شده در زمستان باعث به وجود آمدن تونل برفی می شود.

طول این تونل در اوایل شکل گیری به 800 متر می رسد که به تدریج و با گرم شدن هوا رو به کاهش می گذارد به گونه ای که در اواخر شهریور ماه اندکی از آن باقی می ماند.

 ارتفاع این تونل حیرت انگیز نیز در قسمت های مختلف متغیر است و در بلندترین قسمت ها تا 3 متر هم می رسد به گونه ای که به راحتی می توان وارد آن شد.

بالاتر از تونل برفی پیست خدادادی و بکر مملو از برفی وجود دارد که به منطقه چال کبود معروف است و مابین ارتفاعات سن بران و گل گل قرار دارد.

کد خبر 2340751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha